Със или без коли в центъра на София и на големите градове?

16.05.2024 09:04 Иван Тодоров
Новата организация на движението по бул. “Витоша” в София СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ-ГЕНК

Какво трябва да се направи за велосипедите и тротинетките

Въпросът въобще не е странен и има много “за” и “против”. В Ню Йорк например само 45% от домакинствата, т.е. 20% от гражданите, имат коли. И в по-малки градове в САЩ и Западна Европа по-малко от 50% от населението имат коли.

Причините са прости – паркинги няма достатъчно, а съществуващите паркоместа

могат да си позволят само мениджърите на печеливши фирми и други богати хора

Цените за паркиране в градовете с високо строителство, като например в части на Манхатън, са убийствени. Децата се изпращат до детските градини и училищата с училищни автобуси. Излиза по-евтино да се наема кола за средно дълги пътувания през уикенда или ваканцията. Градове като Лондон и Париж въведоха такси за влизането на коли в централните части. Много градове слагат забрани за влизане на замърсяващи превозни средства или изобщо на дизелови коли в центровете.

Може ли подобни неща да се случат в България? Много трудно или в много по-малка степен. Вече се вкорени и в народопсихологията на българина, че

без кола не може,

и това е всекидневие. Във все повече семейства и двамата партньори имат свои коли. Масовият транспорт в София и големите градове е сравнително евтин. София вече разполага с относително немалко линии на метрото. Но задръстванията в пиковите часове си остават сериозни. В много от неголемите градове, където всичко е на 15 минути разстояние, голяма част от хората ползват колите си, за да отидат до което и да е място.

София и повечето от големите градове нямат широки и удобни булеварди. Паркирането е проблем навсякъде и често се обикаля по половин час, за да се паркира колата дори там, където има синя или зелена зона. Какъв е смисълът човек да виси в задръствания и да обикаля, за да паркира?

Но не е въпрос само на народопсихология. Децата и учениците най-често се водят на училище с коли, а не с училищни бусове. При най-малките деца е доста трудно без кола – за да се заведе на лекар, да се остави при бабите. Грижите за възрастните родители и бременните също са трудни без кола в София. Много от такситата просто са - как да го кажа по-меко - нехигиенични.

Остава дълбока тайна защо не е поставено условие в новостроящите се сгради да има по 2 паркоместа на всеки апартамент, по-голям от гарсониера, и средно по 1,5 на гарсониера.

Във всеки уважаващ се град в централната част живеят хора, които могат да си позволят да плащат скъп паркинг. Животът в голям град е скъп. Затова примерно

в Лондон почти не живеят пенсионери

Не казвам, че трябва да е така, но няма и как да живееш в центъра на милионен град и някой друг да те издържа. Няма как да се изгради цивилизована градска среда със сиромахомилство.

Подземни паркинги в София и в големите ни градове няма достатъчно и това е очевидно. Освен това цените за паркиране по улиците са ниски и не стимулират да се паркира в подземен паркинг. Да отбележим – първо да се изградят достатъчно подземни паркинги и тогава да се вдигат цените за паркиране на улиците.

В България регистрираните леки коли са 3 006 214. През 2023 г. те са се увеличили с 4% при намаляващо население, което реално в България е към 6 милиона. Тревожното е, че

над 20-годишна възраст са цели 2 137 487 коли,

което си е жива отрова от отработени газове дори при добра поддръжка. А поддръжката на тези древни возила далеч не е добра. Никой няма право да трови другите, включително собствените си деца.

Логично е, че Столичната община има добри намерения да даде приоритет на колоездачите пред шофьорите и така да се постигне изчистване на въздуха и по-малко задръствания. Да, мястото на велоалеите очевидно не е по тротоарите, за да се блъскат с пешеходците.

Но какво се получава на практика? Колоездачите и тротинетките даже в централната част са много по-малко от шофьорите и това продължава години след като се направиха велоалеи в някои части на града.

Но в София и големите градове има и обективни трудности пред велосипедистите. Повечето от улиците са тесни и криви. В повечето места на страната валежните дни не са малко, през зимата пада и сняг, който се избутва в края на улицата, където са и велоалеите и те стават неизползваеми.

При положение, че примерно на бул. “Витоша” велоалеите са между тротоара и паркираните коли, не е ясно с каква техника ще се чистят през зимата. Дори и при глобалното затопляне с десети от градуса

не сме абонирани само за топли зими

Немалко квартали в София са на по-високо, което означава, че ако си с колело, трябва да се катериш, което е добре, но само за тези, които са в отлична спортна форма. Забелязали ли сте, че само единични колоездачи катерят към Бояна? Това, че тук-там са изградени велоалеи, не означава, че има свързаност с велоалеи между всеки две точки в градовете.

Чудесно е, че между кв. “Иван Вазов” и центъра има велоалея. Но колко точно от този квартал работят в тази малка част от центъра, с която са свързани?

И още нещо важно – при най-старите коли в ЕС, каквито са в България, да вентилираш усилено дробовете си сред нискокачествените отработени газове, карайки колело, не е много разумно. Не само подземни паркинги, но и промяна на изискванията към колите в България трябва да се направи, преди да се изграждат масово велоалеи.

Все повече градове по света започват да

ограничават използването на тротинетки

Париж беше от първите. Особено в България и хората с тротинетки, и колоездачите масово не спазват правилата за движение под невиждащия поглед на контролните органи. Карат в насрещното, по тротоарите, в пешеходните зони, минават на червено, завиват пред колите. Ако контролните органи не вземат мерки, това води до тежки травми и анархия в движението. Дали са по-глупави лондончани, че в Хайд парк има отделни алеи за пешеходци и за велосипедисти? Защо в парковете ни карат тротинетки с над 40 км/ч и правят невъзможна разходката на малки деца? Първо да се създаде ред при движението на колела и тротинетки, а след това да се изграждат велоалеи.

Не знам дали сте обръщали внимание на успоредно паркираните коли. Те винаги излизат извън определено им място и заемат част от платното за движение до тях. Което го прави неизползваемо. Когато по улицата има няколко платна, това не е проблем. Но когато са само две? Например по бул. “Патриарх Евтимий” след като се направи лента за градския транспорт и велоалеи, останаха две ленти за движение. Но паркираните успоредно автомобили блокират едната лента и на практика по широкия столичен булевард

движението става в една лента

Освен това като се рисуват лентите за движение, трябва да се има пред вид, че колите не могат да минават само на 5-10 см от паркираните автомобили. Необходимо е и лентата за движение до паркираните автомобили да е малко по-широка от съседната лента за движение.

Проблемите могат да бъдат решени само със координирани действия между централната и местната власт, като преди това се регламентира много по-точно редът за създаване на велоалеи.

Други от Анализи

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

>