Рали шампион: Неподходящи гуми и висока скорост са причина за зверската катастрофа в Пловдив
- До 23 г. да се ограничат мощностите на младите шофьори, поиска Костадин Щерев
- Общината и КАТ в Пловдив ще започнат по-строг контрол и слагане на камери за скорост
- В Пловдив няма нито една стационарна камера за скорост, а подвижните са 3, заяви пък Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите от катастрофи
С над 200 км в час е карал 21-годишният Кристиан Екмекчиян във фаталната нощ, когато зверска катастрофа отне неговия и живота на приятелката му и прати други двама младежи в тежко състояние в болница в Пловдив. А гумите на колата му не са били подходящи за условията на пътя, който е било мокър.
Това е мнението на рали шампионът Костадин Щерев. Той коментира катастрофата пред Нова тв, но с уточнението, че го прави като автомобилен пилот, а не като експерт.
"Условията са били страшно неподходящи, било е мокро. Скоростта, според мен, е била над 200 км в час. От мястото на инцидента до първото кръстовище са 100 м, няма никакъв спирачен път, автомобилът е разцепен на две - това означава, че скоростта е била изключително голяма. Експертното ми мнение като пилот е, че гумите не са били изобщо подходящи за дадените условия, момчето е било неподготвено за тази скорост, което напоследък се случва и това е най-голямата грешка като млад шофьор", коментира Щерев.
Той даде пример, че ако караме със 100 км/ч минаваме 27 метра за секунда. Ако караме с 200 км/ч минаваме 58-59 метра за 1 секунда. "Реакцията от кръстовището дотук - той е дошъл за под 1 секунда от кръстовището до мястото на инцидента - според мен е нямал абсолютно никакъв шанс за реакция Мозъкът на нормалния шофьор реакцията му е 1,2 секунди при дадени условия. Той идва с голяма скорост - докато си помисли, вече е изминал 60 метра и е нямал време за никаква реакция. Гумите не са за тези условия", допълни рали шампионът.
Той обясни, че ако трябва да мине с 200 км/ч по този участък при тези условия - мокър път, подготовката му ще е около 2-3 седмици, включително по автомобила - като амортисьори и гуми.
Прекалено малко е опитът на младия водач. Според мен трябва да се ограничат на младите шофьори мощните автомобили. В началото на 18 г. да се качват на по-малко мощни автомобили. 5 г. е достатъчно за подготовката на един млад шофьор да мине през много трудности, така че да си даде равносметка мощният автомобил какво дава и какво взима, каза още Щерев. И поиска до 23 г. да се ограничат мощностите на младите шофьори.
Ако Кристиан беше спазил ограничението за движение из града с 50 км/ч и се беше ударил в дърво - за челен удар и това е доста висока скорост, но шансовете да оцелее щяха да са по-големи, допълни рали шампионът.
Проблемът на кръстовището е, че от едната страна не се вижда какво следва от другата страна на пътя. Момчето е дошло със страшно голяма скорост, колата е олекнала, отлепила се е и е загубила сцепление, той е нямал време да реагира, системите са сработили, но е нямало време да помогнат, дори само са навредили, коментира още Щерев.
Светофарите на това кръстовище светят само с предупредителен жълт сигнал.
Още с изграждането му този светофар беше пробван 2 пъти да заработи, но по молба на КАТ и по много сигнали от граждани и от нашите наблюдения не беше пуснат в нормален режим на работа, което се дължи главно на натовареността и на близостта до друго кръстовище. Той беше оставен на жълто мигане, което не значи, че не работи. Жълтата светлина дава индикация на водачите да са по-съсредоточени, да намалят скоростта си, коментира пък Георги Стоилов, директор на организация контрол на транспорта към община Пловдив.
Ще бъдат предприети съвместни действия с КАТ за затягане на контрола и ще бъдат добавени камери за скорост на някои участъци, обясни Стоилов за мерките, които ще бъдат предприети след зачестилите инциденти в града в последно време.
Поставянето на изкуствени неравности няма да реши проблема. В този участък има много натоварено движение, включително градски транспорт, обясни той.
Има сякаш култ на младите хора към високата скорост, коментира пък адвокат Силвия Петкова.
В Лондон има 26 хиляди камери. В Пловдив няма нито една стационарна за скорост, а подвижните са 3, заяви Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите от катастрофи. И напомни, че Пловдив от години наред е с най-много катастрофи.
Той поиска, ако през първите 2 г. млад шофьор извърши нарушение, да бъде принуден да преминава отново шофьорския курс.
В 2-милионна София камерите са само 2 - на Орлов мост и на Телевизионната кула, другото са кутии, допълни Тодоров.