Ще има доктор на плажа. Но няма да пристига с джет
Концесионер, който е представил до 31 март програма за лятото, няма да се глобява, ако не разполага с лекар на всеки 250 метра
Новата наредба за спасителната дейност край водните басейни, изправила на нокти всички концесионери и наематели на плажове, засега няма да се променя. Но крайностите в нея няма да са задължителни за всеки, който е представил до 31 март в Министерството на туризма програма за организацията на водноспасителната дейност за предстоящия летен сезон. Трябва да има и схема за охраняваните части и разположението на спасителните постове.
Това е елегантното
решение на проблема,
който създаде наредбата, приета от кабинета “Денков” на 7 април и влязла в сила два дни по-късно, когато на власт вече бе правителството на Димитър Главчев.
Един от първите проблеми, с които служебният министър на туризма Евтим Милошев се сблъска още в първия си работен ден, беше именно тази наредба. В период, когато подготовката за летния сезон в основни линии вече приключва, стопаните на плажовете бяха изненадани от изискването да намерят спешно десетки лекари реаниматори, които да разположат по един на всеки пет спасителни поста заедно с по един реанимобил. А когато има нужда от спешна помощ във водата, спасяването да става с джет.
Милошев каза пред “24 часа”, че е постигната принципна договорка с колегите му – здравния министър Галя Кондева и социалния Ивайло Иванов, наредбата да не се преработва. Просто това би отнело време и трябва цялата юридическа процедура по приемането ѝ да се извърви отново, а няма време.
Според юристите засега може да се използва основанието, че представянето на плановете за спасителна дейност, което е приключило на 31 март, означава, че вече са започнали трудово-правни отношения с наетите за водното спасяване хора и те няма как да бъдат променени. Така изпълнението на всички изисквания ще влезе в сила от следващия сезон.
Според Кирил Спасов - - зам.-шеф на асоциацията и концесионер на един от плажовете в Слънчев бряг, едва ли има концесионер или наемател, който да не си е представил плановете за съгласуване.
Медици и сега има, но по
един на плаж
По-точно изискването бе, ако е с до хиляда метра дължина, да е разположен един медицински екип, а на по-големите - реанимационен пункт с реанимобил.
От асоциацията на концесионерите възразиха срещу новите изисквания с мотива, че в България трудно се намират медицински кадри дори за болниците, камо ли да бъдат наемани за по 2-3 месеца през лятото.
Например на плажа на Слънчев бряг – северния, южния и “Какао бийч”, в момента има 55 спасителни поста. Миналото лято там е имало общо 3 медицински пункта с реанимобил и медицинско лице. Сега трябва да станат 11.
“Аз може и да се справя някак си с новото изискване, колкото и да е безумно. Но не знам какво ще правят колегите на по-малките плажове. За тях ще трябват
десетки лекари реаниматори, които не е
известно откъде може да дойдат
Проблемът даже не е в разходите”, заяви Кирил Спасов.
За разлика от хотелиерите и ресторантьорите, които, макар и трудно, намират кадри от чужбина, няма как да се внесат лекари от Казахстан, Молдова, Бангладеш и Индия. В наредбата ясно пише, че става дума за квалифицирани медицински лица със завършена специалност по анестезиология и реанимация от висши медицински учебни заведения. Евентуално легализиране на дипломи от чужди медицински учебни заведения би било непосилна задача, поне не в такъв кратък срок.
Колкото до линейките-реанимобили на плажа, в Слънчев бряг например от години всяко лято има по три такива, които обаче се оказва, че са трудно използваеми.
“Когато се появи изискването преди няколко години, купихме три линейки. Отивайки да ги регистрираме в КАТ, се натъкнахме на проблем – първоначално не ни разрешиха. Позоваха се на Закона за здравето, според който само медицинските центрове в България могат да разполагат с превозно средство със специален режим на движение. Наложи се да им нося концесионния договор и наредбата, в които бе записано, че съм длъжен да имам и линейка реанимобил, та някак си разрешиха”, разказа Спасов.
Но и досега линейките в качеството си на превозно средство са неизползваеми. Апаратурата за оказване на първа помощ в тях се ползва, но спасителите са длъжни да се обадят на телефон 112 и пострадалият, на когото на плажа е оказана само спешна помощ, да бъде закаран в болница за изследвания и за последващи действия.
В новата наредба има още по-безсмислено изискване – спешната помощ във водата да се оказва с джет, с какъвто трябва да е оборудван всеки медицински пункт. Джетове, разбира се, може да се намерят, но проблемът е кой ще обучи лекарите да ги карат и дали те ще са съгласни да го правят. А и по принцип дори 100 лекари да има на един плаж, когато се случи инцидент, спешната помощ се оказва от един или двама лекари, няма как всички да се втурнат към пострадалия.
Според концесионерите наредбата за спасителната дейност и в предходните си варианти е била пълна със странни текстове. Например години наред в нея е стояло изискването медицинските пунктове да разполагат с определени видове апарати за изкуствено обдишване, каквито вече не се произвеждат. И проверяващите всяко лято налагали глоби, независимо че реанимационният пункт разполагал с много по-съвременна апаратура.
“Когато през годините сме искали да прокараме нещо в тази наредба, ни трябваха месеци и дори години усилия и преговори. Сега как за десетина дни успяха да сътворят толкова неща, без изобщо да ни питат, просто не е за вярване”, каза Спасов.
Самата асоциация е депозирала писмено становище, когато новата наредба бе пусната за обществено обсъждане. Но то само е преписано в съгласувателната таблица, без нищо от възраженията да е взето предвид.
Фиксират работното време на спасителите
– от 8,30 до 18,30 часа
Друг проблем, който се задава поне за част от концесионерите това лято, е с работното време на спасителите. То вече е фиксирано от 8,30 до 18,30 часа всеки ден. Но големите плажове, особено онези край хотелски комплекси или в курортите, започват да работят час по-рано. Още в 7 часа има хора и горе-долу към 17,30 започват да се разотиват.
Досега работното време бе означено само като времетраене – 10-часово, но без да се фиксират начало и край.
В новата наредба има и специални изисквания за трудноподвижни хора, срещу които никой не възразява, защото не изискват допълнителен персонал. За хората с увреждания трябва да има например безплатен чадър и шезлонг до самата вода, маркиран със син знак. Трябва да се направят и специални пътеки от входа на плажа до водата, каквито по Черноморието вече се правят от десетина години. Южният плаж в Слънчев бряг разполага и с плаващ шезлонг за трудноподвижни хора.