Найден Тодоров: Спя средно между 2 и 4 часа - никога не съм спирал да дирижирам и това компенсира устрема ми в управлението
За краткото време като министър искам да променя парите за култура - не да се изчисляват за месец, а за година. Тази абсурдно малка корекция ще доведе до огромен положителен ефект
- Наскоро направихте нови записи на националния ни химн и на химна на Европа, защо, г-н Тодоров?
- Протоколните записи не са добро качество, правени са преди много години. По време на заседание на Министерския съвет говорих с премиера г-н Главчев, който ми каза да действам. Събрахме се със Софийската филхармония, която често ги свири, и ги записахме. Получиха се много добре. Новият запис на националния ни химн ще бъде на разположение на сайта на Министерски съвет, за да бъде използван винаги, когато трябва да бъде представяна България.
- За втори път приемате да заемете поста на служебен министър на културата, а разполагате с много малко време за работа. Защо отново се съгласихте?
- Защото вече съм запознат как се функционира и нямам нужда от време за навлизане. Честно казано, изобщо не смятах, че ще има служебно правителство, а ще има ротация. Ако знаех какво ще се случи и че ще ме поканят, щях да се подготвя с доста неща. Познавам хората от преди, в много добри отношения сме, работим бързо. Приех, защото мисля, че има още неща, които мога да направя дори за толкова кратко време.
Като човек, който се занимава със сценични изкуства, знам какво се иска и кои са най-големите проблеми, да не казвам, че ще изчезнат, но могат да намалеят драстично. Има нормативни актове, които по една или друга причина не са се случили до момента. А мога да кажа каква е причината за това, вероятно и в другите министерства е така. Всички се чудят защо министерствата са толкова бавни. Заради текущата работа, която в момента, в който бива спряна, държавата спира да работи. Обаче при тази текуща работа непрекъснато нещо ново се случва. И това не дава възможност на хората, които работят в министерството, да се грижат за това, което е най-важно. А именно да осъществяват културната политика. И в един момент се получава така, че заети да поливаме едното, второто, третото дърво, ние изобщо не виждаме гората. Това е много сериозен проблем. Решението може би в такива кратки срокове е човек да се захване не с всички проблеми, които трябва да реши, а с един или два от тях, които са най-належащи.
- Кои са приоритетите ви? Какво може да направите за ограничения срок, в който сте служебен министър?
- Всъщност приоритетите ми са пет-шест, не е само един. Те са следствие от промяната на закона за закрила и развитие на културата, която беше направена през февруари. Само че тази промяна води след себе си допълнителни нормативни актове, за да може всичко това да функционира и парите, които са дадени допълнително в бюджета да стигнат до хората. Но те не са се случили. Чисто техническото време да се случат е два месеца и половина, ако сме готови от първия ден, но никой не е готов от първия ден. И в момента това е едно от нещата, които движим, за да може това хубаво нещо, което се е случило с промяната в бюджета и промяната в закона, да не бъде напразно. Да може средствата да стигнат до хората.
Второто нещо, което се опитвам да направя, е свързано с нова форма за финансиране на сценичните изкуства в България, която бе приета през 2011 г. Става въпрос за повече от половината от бюджета на Министерството на културата, около 60%. Но има някои пречки в нормативната база, които не позволяват финансирането да бъде нормално, хората да работят нормално, министерството да работи нормално. Това води до напрежение в институциите, до зверска преумора и недостиг на ресурс в министерството.
През годините има едно непрекъснато недоволство от артистите към министерството и обратното. Нито една от страните не осъзнава, че проблемът не е в тях. За това кратко време, което имам, ще се опитам да направя една изключително малка, но много съществена корекция в закона за закрила и развитие на културата. Тя ще отпуши целия този процес и резултатът ще бъде сериозно видим няколко месеца след промяната.
- В какво ще се изразява тази корекция?
- Ще коригирам начина, по който ще се разпределят парите. Никой няма да получи повече или по-малко. Но в настоящия момент никой не знае какви пари ще има след три или пет месеца. Всичко се преизчислява месец за месец. В Министерството на културата има две дирекции, които се занимават 12 месеца в годината с това, а не би трябвало да им е основната работа. В същото време културните институти нямат никаква идея с какви пари ще разполагат. И се стига до абсурдни ситуации през февруари да се разбере с какви пари се е разполагало през декември, обаче в края на годината бюджетът е нулев, защото е държавен. Т.е. през февруари се разбира дали си бил на минус, или си имал пари, които си можел да похарчиш, но декември не си го знаел, нито министерството го е знаело.
Корекцията ще е преизчислението да не е на месец, а на година. И всеки ще си знае бюджета за година напред, пак базирано на собствените приходи.
Какво печелим от това? Директорите ще знаят с какъв бюджет разполагат. Ще могат да планират какви артисти да канят, какви произведения да слагат в своя репертоар. В момента Софийската филхармония например си прави програмата за една година напред, но на рискова база, може да има пари, но може и да няма. Повечето директори логично не искат да поемат такъв риск, особено когато са с по-вариращи приходи. Синдикатите ще знаят, когато преговарят с директорите, какви пари имат институциите, защото в момента никой не е наясно.
Има прогнози, но крайният резултат зависи от публиката, а ние не можем да гадаем колко зрители ще влязат. Ето, завалява един дъжд и хората не отиват на концерт.
Двете дирекции в министерството, вместо да се занимават с това преизчисляване цяла година, ще бъдат ангажирани с него само един месец. През останалото време ще могат да правят културна политика. За всяка една от страните тази абсурдно малка корекция ще доведе до огромен положителен ефект.
Сега ми предстоят разговори със синдикатите и Министерството на финансите в тази посока и ще чакаме новият парламент да дойде, за да може още първите дни да говорим с депутатите за тази корекция.
- Дали ще успеете да реализирате тази промяна, докато сте на поста служебен министър?
- Това е идеята ми.
- Върху какви други належащи проблеми сте фокусирали работата си?
- Много са. Затова сме с 14-часов работен ден. Работим върху много неща, но повечето са дългосрочни и ефектът ще се случи при следващото или по-следващото правителство, но сме длъжни да го правим.
- В Национален фонд "Култура" също има промени, беше сменен директорът.
- Между другото, фондът също страда от забавянето на нормативните документи след промяната на закона. Тепърва ще правим нормативната база след последната корекция, за да може да работи нормално. Има нов директор, но това е временно решение, защото едната от корекциите в закона през февруари указва, че през есента на 2024 г. ще има конкурс за нов директор. Той ще бъде избран от Управителния съвет, но предстои евентуално да бъде избран нов такъв.
- Бихте ли поели министерския пост дългосрочно?
- Решил съм, че върху такива въпроси няма да разсъждавам. Ще дам един пример. Два месеца преди да ме поканят миналата година за служебен министър, казах в интервю, че ще избягам, ако получа такава покана. Наистина, отказвал съм преди това няколко пъти и съм имал своите причини. Но и миналата година, и сега поканата беше отправена така, че е трудно човек да откаже, без после да има проблеми със съвестта си. При всяка покана, която е отправяна към мен, важни са две неща, какви възможности ми се дават да работя на съответното място и каква е цената. Ако цената е да спра да дирижирам, не съм готов да я платя.
- Паралелно работите и със Софийска филхармония, как успявате да балансирате?
- В момента не изпълнявам функцията на директор, но имам концерти. Щастлив съм с тях, помагат ми, защото работата по 14 часа на ден с нормативни документи може да бъде доста уморителна. И когато човек се изправи на сцената, умората от другото изчезва. Когато съм бил директор, хората са ме питали какъв е този устрем в политиката, която съм водил на този пост. Никога не съм спирал да дирижирам и двете заедно много добре се компенсират. Видът труд е крайно различен.
- Какви концерти ви предстоят?
- Софийската филхармония има дати дори за 2026 г. След 10 дни имам концерти в Германия със Соня Йончева и филхармонията на Баден-Баден. Петък, събота и неделя, вземам си един ден отпуска, другите два са почивни. Имаше много други концерти, които трябваше да отложа, защото бяха в работно време, беше болезнено за мен. Но колегите в Германия и Италия проявиха разбиране, в Турция и Гърция също. Имам два концерта със Софийска филхармония на 2 и 6 юни в зала "България". През юли - два във Варна със Соня Йончева, през август със Софийската филхармония ще сме във Варна и после започва новият сезон.
- Кои звезди сте поканили за концерти в София?
- През есента са планирани гостувания в Софийската филхармония на изпълнители като Готие Капюсон, Анджела Георгиу, Джошуа Бел и т.н.
- Вие лично ли избирате кои световни имена да гостуват в България?
- Да, имам късмета през годините да контактувам с хора и организации, които ми дават възможност за достъп до най-прекрасните изпълнители на световната сцена. И ако мога да се възползвам от тези контакти, за да се появяват такива звезди в България, защо да не го правя. Българската публика го заслужава, от друга страна, е мотивиращо за нашите музиканти да бъдат на една сцена с такива имена. Вярвам, че това е верният път, защото винаги сме се чувствали малко изолирани от света и никога не сме осъзнавали, че това не е решение на хората навън, а е резултат от наше бездействие. Било, защото сме смятали, че не можем, било, защото сме се поддавали на отделни индивиди, които твърдят, че няма нужда от всичко това. Обикновено в такива ситуации се оказва, че мечтите ни са били малки.
- Прибирайки се вкъщи след 14-часов работен ден, как си почивате?
- Имам в телефона си една апликация, която измерва колко и как спя. Последните седмици спя средно между 2 и 4 часа. Когато човек е мотивиран, може да издържи на всичко. Имаш ли причина, можеш да правиш жертви. Ако виждаш, че няма резултат, се обезверяваш и се отказваш да се бориш, изпадал съм в такива ситуации в живота си. Но пък аз не се отказвам, а променям мястото, на което да се боря. Всеки, който смята, че работата е нужна, за да получава пари, с които да живее, изповядва абсолютно грешна философия за живота. Когато човек избира какво да работи, то трябва да е нещо, което обича, и тогава може да прави чудеса. Ще цитирам Айнщайн: "Имаме два възможни начина да погледнем на живота. Или че в него няма чудеса, или че всичко е чудо".
CV
Професионалният му път започва от Пловдивското музикално училище "Добрин Петков", където на 16 години прави диригентския си дебют.
Дирижиране учи при Кръстю Марев и Александър Владигеров, от 1993 е студент на Урош Лайовиц и Карл Остерайхер във Виенския университет, през 1996 специализира в Музикалната академия "Рубин" в Йерусалим при Менди Родан.
От 2004 г. е постоянен гост-диригент на Софийската филхармония, по-късно главен гост-диригент, а от 2017 е неин директор.
В периода февруари – юни 2023 г. е служебен министър на културата. В момента отново заема същия пост в служебното правителство на Димитър Главчев.