Кървава ценова война при електрическите автомобили
Много от китайските производители ще изчезнат до края на годината
Производителите на електрически автомобили са в кървава война, която ще принуди много от марките да изчезнат до края на годината. Това прогнозират специалисти и журналисти, присъствали на салона в Пекин.
Голямата маса на автомобилното изложение в китайската столица създава впечатлението за процъфтяващ автомобилен сектор, но
индустрията в действителност се бори за своето оцеляване
Това важи особено за Китай, където бушува истинска ценова война.
Пазарът на електрически автомобили не се справя добре. Причината е, че настоящите нива на производство са твърде високи на фона на свиващото се търсене. Така много производители се оказват неспособни да покажат рентабилност след колосалните инвестиции, направени за възприемане на тази технология.
Феноменът е по-забележим в Китай, страна, в която електрическите автомобили са установени от дълго време (продават се повече електрически коли, отколкото с двигатели с вътрешно горене) и която има много голям брой производители.
Те съществуват от дълго време, обилно субсидирани от властите,
за да направят продуктите си на ток достъпни и след това да се утвърдят на чуждестранните пазари.
При стагнацията на пазара на електрически автомобили производителите се опитват по всякакъв начин да разпродадат запасите си и да поддържат производствените си линии работещи, защото спирането на процеса е много скъпо. И това включва солидни отстъпки. Точно преди откриването на автомобилното изложение в Пекин марката Li Auto, която произвежда plug-in хибридни автомобили, обяви намаление на цените на всички модели до 30 000 юана (3890 евро).
Това бе реакция на намалението на цените, обявено предишния ден от Tesla (14 000 юана, или 1813 евро) за всички свои модели, което обхвана и американския и европейския пазар.
Намаляването на цените е нещо обичайно в Китай. В началото на април BYD първи започна с отстъпките, последван бързо от XPeng и Nio, след това от Geely, SAIC, Chery и Volkswagen.
Ще бъдат ли тези намаления на цените ефективни
и ще увеличат ли продажбите? Според специалистите отговорът, за съжаление, е “не”, защото анализаторите остават песимисти за следващите месеци. Китайската асоциация на пътническите автомобили също посочва, че “продължаващото разширяване ще бъде по-трудно”.
Това се дължи на спирането на някои помощи за закупуване на електрически автомобили, икономическото забавяне на страната, но също
и на частта от шофьорите, които все още не са убедени в предимствата на електрическата кола
поради недостатъчна автономност или мрежа за зареждане (особено в провинцията или по-малките градове).
Ще се случи това, което се нарича консолидация на сектора - естествен подбор, който ще доведе до ликвидацията на най-слабите производители и укрепването на най-големите или тези, които са успели да постигнат голям оборот. Това смята Хе Сяопенг, президент на компанията Xpeng.
“Състезанието става кърваво”, заяви той, като уточни, че първите “глави ще паднат” още през тази година. Президентът на Li Auto от своя страна поиска от Пекин да въведе механизми за избягване на огромни социални щети. Гигантът SAIC се готви да съкрати хиляди работни места, за да се справи със спада в продажбите. Нещо повече, именно тези вътрешни проблеми в Китай застрашават европейската автомобилна индустрия, защото производителите от Поднебесната империя търсят в международен план нови източници на растеж.
На салона в Пекин ясно се видя как
европейските производители отстъпват пред местните
На китайските щандове има тълпи от хора за разлика от тези по света.
Вниманието на журналисти, специалисти и инфлуенсъри е насочено изцяло към китайските коли. И причината е, че електрическите са по-иновативни и следователно желани от западните.
Това, което се видя на щандовете на Audi, Cadillac, Ford, Mercedes или Jaguar Land Rover, е нещо, което вече е показвано - автомобили, които вече не могат да изненадат през 2024 г. Общо е мнението, че последното шоу в Пекин освети Китай като новия център на автомобилния свят.
Някои модели са повече от 2 пъти по-скъпи в Европа, отколкото в Китай
В Европа от години се говори за “евтини китайски коли”, които ще залеят Стария континент и ще унищожат класическите производители. Но на европейския пазар няма “изключително евтини” китайски коли, повечето от тях са само малко по-евтини от установената западна конкуренция.
Вместо да продават много евтино, китайците предлагат моделите си в Европа на значително по-високи цени, отколкото в Китай. Вярно е, че
колите за Европа трябва да имат по-високи стандарти за безопасност и повече задължителни системи
за подпомагане на шофирането, но това не оправдава повече от два пъти по-високата цена на някои модели в Европа.
Като се има предвид колко по-евтини са китайските автомобили за производство, цените трябва да са много по-ниски. Китайските производители са рационализирали разходите на всеки етап от производствения процес, от производството на батерии до добива на суровини. Компанията за пазарни проучвания Benchmark Mineral Intelligence изчислява, че
разходите за батерии са с 18 процента по-ниски в Китай,
отколкото другаде.
Китайските производители са допълнително подпомагани от наличието на субсидирана от държавата земя, както и от по-ниските разходи за енергия и труд от тези, пред които са изправени производителите в Европа.
На някои експортни пазари цената на модела BYD Atto 3 е с 81 до 174% по-висока от тази в Китай. Цените на BYD Dolphin бяха в зависимост от пазара с 39 до 178 процента по-високи извън Китай. Например в Германия BYD Dolphin струва от 34 990 евро, докато същият модел в Китай има начална цена от едва 15 440 евро. Цените на BYD Seal бяха с 30 до 136% по-високи.
Дори колите на западни марки са значително по-евтини в Китай, но не толкова, колкото китайските коли. Например Tesla Model 3 в Германия е с 37 процента по-скъп от този в Китай.