Мечтаете за сафари? Броите 10 хил. лева и сте там
Заради самолетните билети екскурзиите поскъпват с нови 20% това лято
Поне 1,6 милиона българи ще посетят през предстоящите месеци близка или далечна чужбина. Толкова са ходили на почивка или екскурзия зад граница от май до септември миналата година. Много е вероятно да има ръст от около десетина процента и да са повече.
Май е първият месец в годината, в който пътуванията на българите рязко се увеличават.
Онези, които пресичат границите за развлечение, а не заради командировка, стават много повече през август – миналата година бяха над 395 хиляди. Ако от тях извадим онези 238 хиляди, които са били през този месец в Гърция и Турция, пак остават едни около 150 хиляди, които са ходили на екскурзия, на почивка на Малдивите или на друга екзотична дестинация.
Ако всички тези хора планират да направят същото и тази година,
ще бъдат доста разочаровани,
защото цените са поне с 15-20% по-високи. Впрочем част от тях вече са го разбрали – сайтовете на най-големите български туроператори са пълни с предложения за резервации, но сметката накрая е осезаемо по-голяма.
Дори 3-дневен воаяж до Виена вече струва от 800 лева нагоре, а става дума за 50-минутен полет до австрийската столица и две нощувки в хотел с 3 звезди. Вярно, че програмата е разнообразна, но дори пешеходната обиколка на центъра на Виена се заплаща допълнително, да не говорим за посещенията на музеи, на сградата на операта и на типична виенска сладкарница.
И тъй като се лети с нискотарифна авиокомпания, трябва да се платят допълнително 105 лева на турист за чекиран багаж до 10 кг в двете посоки.
Екскурзия със същата продължителност, но до Брюксел струва вече над 1100 лева. Пак се лети с нискотарифна авиокомпания и самолетът каца не точно в Брюксел, а в Шарлероа.
А малко по-дълга екскурзия – 6-дневна, с посещение и на Антверпен, Амстердам, Гент и Брюж, излиза над 1700 лв. това лято.
Макар и по-скъпи, пътешествията из Европа все пак са по джоба на българина. Реши ли да посети друг континент, трябва да плати цяло състояние. Един от водещите туроператори например организира в момента екскурзия до Бразилия, чиято цена е 6600 лева за един човек. За там няма как да се ползва нискотарифна авиокомпания, лети се през Франкфурт и Мюнхен с немския национален авиопревозвач “Луфтханза”.
Но черешката на тортата е сафари в Южна Африка. Екскурзията е 14-дневна, а от описанието ѝ се разбира, че
става дума за фотосафари
в два от националните паркове на страната. Цената е закована на 9999 лева.
Разбира се, има и суперевтини на този фон екскурзии в Европа, които предлагат примамливо звучащи дестинации, но те са само с автобус.
Фирма обещава например да видите Флоренция, Венеция, Генуа, Торино и Триест за 6 дни с 5 нощувки. Но само 3 от тях са в хотел с 3 и с 2 звезди. 2 са в автобуса по време на нощни преходи. Ако ви останат сили, може и да се полюбувате на Венеция, но нощувката е всъщност в Лидо ди Йезоло и до Венеция трябва да се отиде с влак, за който се плаща допълнително и само по желание.
За Флоренция пък остават на разположение 4-5 часа, което е смехотворно, защото това е време,
достатъчно само да се снимате пред статуята на Давид на Микеланджело
Може, разбира се, да се разгледа и галерия “Уфици” срещу доплащане от 99 лв. и само при положение че има поне 20 желаещи. Хотелът е извън Флоренция, най-често в Монтекатини, защото флорентинските хотели са с непостижими цени.
Цялото това удоволствие струва между 500 и 600 лв., при ранно записване може да се намерят и оферти за 499 лв. Но както и да се погледне, тези пари са само за транспорта и трите нощувки със закуска.
Една от основните причини за големия скок на цените на екскурзиите в чужбина са самолетните билети. След като през 2020 г. световната авиация се приземи, излизането ѝ от кризата е съпроводено с куп проблеми – няма екипажи, няма обслужване,
а напоследък няма и достатъчно самолети
В същото време, след като пандемията свърши, хората се юрнаха да летят.
Проблемите с безопасността при “Боинг” и ограничението, което ѝ наложиха щатските власти върху производството на нови машини, водят дотам, че дори бюджетните авиокомпании са принудени да вдигнат цените на билетите.
Наскоро изпълнителният директор на “Райънер” Майкъл О'Лиъри каза, че лятната програма на превозвача е изградена около очакваната доставка на 57 самолета “Боинг 737-8200”, които просто няма да дойдат. Това накара авиокомпанията да вдигне с 10% цените на билетите за април, като се очаква през лятото да се вдигнат с още 15-20%.
За последната година според НСИ полетите у нас са поскъпнали с 18%, но при международните поскъпването стига до 25 на сто.
Този скок на цените в същото време е свързан и с истинско издевателство от страна на авиокомпаниите върху пътниците - редовни закъснения, видим спад в обслужването, дори лошо отношение към клиентите. Просто защото в момента те са в силната позиция.
Със същия проблем впрочем са свързани и тревогите на родните хотелиери, които очакват мижав ръст на чужди туристи тази година, защото
няма достатъчно чартърни компании,
които да докарват гости у нас. Българските авиокомпании до една работят в чужбина, защото са много търсени.
Освен скъпите полети другата причина са многобройните такси, които редица европейски градове започнаха да въвеждат за посещение, за да се борят със свръхтуризма.
От няколко седмици общината във Венеция иска по 5 евро от всеки човек, влязъл в града, независимо по каква работа. Таксата се дължи не всеки ден, а в определени дни, които обаче общината определя месец за месец. Затова туроператорите у нас събират по 10 лв. допълнително, като после ги връщат на някои клиенти, а на други – не.
А Монако въвежда от това лято рекордните 15 евро на човек, в случай че остане да нощува на територията на княжеството. А таксата за нощувка в Амстердам
е изчислена като 12,5% от стойността на нощувката
От круизните пътници пък се събират между 8 и 11 евро на ден.
Такава такса се събира и в България от чуждите туристи, но тя е 1,50 евро за нощувка. В Барселона от 1 април таксата бе вдигната на 3,50 евро.
Този вход за влизане в градовете може и да не изглежда голям на фона на останалите разходи, но това е само една от многобройните допълнителни такси, които туроператорите не включват в обявените с големи цифри цени. Те са с дребен шрифт. Като се сложат билетите за музеи, атракции и какво ли не, екскурзия, която уж е 3000 лева, може да стигне и до 4 хиляди.
Венеция въведе в края на април такса от 5 евро за влизане в града, но местната община я събира не всеки ден, а в определени дни, които избира месец за месец. Целта е да се регулира потока от туристи.