Как да спрем старите дизели

02.05.2024 15:10 Георги Луканов
Според експертите старите автомобили имат съществен принос за мръсния въздух в градовете.

С мерки, които обаче никой политик не смее да предприеме, докато властва правото на гордия собственик на три могъщи 20-годишни джипа на паркинга пред панелката

България отдавна е автомобилната гробница на Европа. Лошото е, че подобно на софийските гробища и тези със старите коли продължават да набъбват и отдавна са прелели - със скорост от 100 хиляди грохнали от възраст дизели на 20 години (за което “24 часа” писа преди два броя - на 30 април).

Аз също съм фен на дизеловите автомобили и обожавам да минавам безпроблемно около и над 1000 км, без да се отбивам до бензиноколонката на магистралата.

Но работата е там, че в България се внасят със страшна скорост най-старите и цапащи въздуха нафтови трошки над 20-годишна възраст (над половината от вноса), от които европейците бързат да се отърват и които

наистина убиват хиляди хора

Как? Съгласно данни на Световната здравна организация в България всяка година умират между 11 000 и 14 000 души вследствие на замърсяването на въздуха.  Страната ни е на трето място в света по смъртност заради лошото качество на въздуха.

Да, старите автомобили не са главният замърсител, но определено влизат в челната тройка наред с отоплението чрез изгаряне на дърва и отпадъци и прахта от непочистените улици в големите градове.

Вече четвърт век пиша за автомобили и през всичките тези години главната тема е застаряващият автопарк у нас.

В последните две години се наблюдава увеличение на продажбите на нови коли и пропастта с употребяваните леко се стопява.

Въпреки това возилата в България продължават да се увеличават, като вече са

над 3  милиона, или по една на двама българи

Лошото е, че автомобилите, които замърсяват най-много - тези над 15- и 20-годишна възраст, продължават да са доминиращите на пазара втора ръка.

През годините автомобилни търговци, политици, икономисти, еколози и всякакви капацитети даваха идеи как да подмладим родния автопарк, но без да се удари по джоба на обикновения българин.

Така няма как да стане.

България е в ЕС и няма право да спира свободното движение на стоки и услуги между държавите - членки на общността. Това означава, че не можем да слагаме никакви ограничения, мита и акцизи при вноса на употребявани возила.

България обаче е може би единствената държава в ЕС, в която данъкът на новите автомобили е по-голям от старите!

С няколко клика в данъчния калкулатор

в интернет за София може да видите, че за нова кола и такава до 5-годишна възраст с двигател със 160 конски сили дължите общински данък от 153,70 лева на година, а за автомобил над 5 до 10 години - 100,24 лв. Над 15 години е 86,87 лв., до 20 години - 66,82 лева, а при над 20-годишните - 73,51 лева. Пълен абсурд!

Ще дам само един пример как е в Германия, една от любимите страни за нов внос у нас (в повечето други европейски страни разликата е дори по-драстична). За леки автомобили с бензинов двигател данъкът е 2 евро на 100 кубика работен обем на двигателя + 2 евро на всеки грам CO2 емисии над 95 г на километър. За дизели скача на 9,50 евро за 100 кубика работен обем на двигателя + 2 евро на грам за CO2 емисии над 95 г на километър.

Еднократната екотакса в България е малко по-адекватна - за употребяван автомобил е по-голяма. Тя обаче е твърде малка и за най-замърсяващите коли стига максимум 310 лева. В Германия регистрационната такса е символична, но пък има данък върху собствеността на превозното средство, който е над 450 евро.

От 1 декември в центъра на столицата на книга е забранено да се движат дизели на над 20 години и на бензин над 30 години. Това обаче май не се следи от никого и въобще не се спазва.

Така че решението за укротяване на вноса на трошките в България у нас е простичко - повишаване на данъците спрямо възрастта на колите и истинско спиране от движение не само в в центъра на големите градове, а изобщо.

Това непопулярно решение обаче

не смее да вземе през 35-те години демокрация нито едно правителство,

нито един политик, защото електоратът ще го зачеркне.

И да, личният ми автомобил вече е на 16 години, бензинов, и също ще ми се наложи или да го сменя с по-нов, или да плащам повече, ако правилата се променят.

Не съм и привърженик всички да се върнем век назад и да яхнем масово велосипедите и каруците, но така не може да продължава.

Човешкият живот не може да се замени с правото да си горд собственик на три могъщи дизелови 20-годишни лимузини или джипове на паркинга пред панелката.

Други от Анализи

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

Го бараме Трамп

Как на Балканите викат духовете на великите сили Един призрак броди из Западните Балкани - призракът на тръмпизма. Този дух тръгва от Вашингтон, спира в Будапеща, пие едно кафе в Белград и разбира се

>