Демиан Пинтос: Бездимното бъдеще е напълно постижимо и ползите от него и за хората, които продължават да пушат, и за общественото здраве в глобален мащаб са огромни
Миналата седмица Филип Морис България представи на пазара у нас ново попълнение в портфолиото си от бездимни алтернативи - вейпинг устройствата VEEV. Заедно с представянето на новата категория продукти, компанията стартира и програмата „Рециклираме заедно", благодарание на която потребителите ще имат възможност да връщат старите си неизползваеми устройства в специални кошове в специализираните IQOS обекти и която ще се осъществява в партньорство с местното дружество за управление на отпадъци EcoSafe. Срещаме се с генералния мениджър на Филип Морис България Демиан Пинтос, за да поговорим за прогреса на компанията в нейната трансформация към бъдеще без дим, както и за начина по който бизнесът реагира на постоянно променящите се пазарна среда и потребности на потребителите.
- Защо разширяването на портфолиото ви е важно за пълнолетните потребители?
През последната година твърдях, че ако наистина искаме да станем бездимна компания, трябва да задоволим разнообразните потребности на различните пълнолетни потребители – в нашия случай различните пушачи по света и по-конкретно в България. През годините осъществихме множество научни изследвания, придържайки се към една и съща концепция, базирана на технологии, наука и иновации, като преди около година и половина започнахме да разширяваме портфолиото на компанията, включващо множество продуктови категории, на различни пазари в Европа. За нас възможността да разширим портфолиото си в България е страхотна новина. Започнахме преди половин година с IQOS Iluma, а сега продължаваме с вейпинг продуктите с марка VEEV. По този начин потребителите имат по-голям избор от бездимни алтернативи, на които да преминат и да оставят цигарите завинаги в миналото.
- Каква роля играе устойчивото развитие за компанията?
Устойчивостта играе изключително важна роля. Дори отложихме разширяването на портфолиото си, защото искахме да сме сигурни, че сме се справили и с въпроса, свързан с употребените електронни устройства и с възможността те да бъдат рециклирани. Убедени сме в положителното въздействие за пушачите, но искахме да помислим как да управляваме процеса на негативното въздействие на продуктите ни върху околната среда. Вече предлагаме две различни продуктови категории на пазара, като и за двете сме осигурили възможност потребителите да върнат за рециклиране старите си неизползваеми устройства. Създадохме добро партньорство с българска компания, която ще подпомогне изпълнението на програмата за рециклиране тук. Последната бе приоритет за нас, защото искахме да направим нещата по правилния начин и сега вече можем да събираме употребяваните устройства и да ги изпращаме в един от центровете за рециклиране на Филип Морис Интернешънъл или при нашия местен партньор - Екосейф.
Стартирахме с поставяне на кошове за рециклиране във всички наши специализирани магазини, където потребителите ще могат да върнат излезлите от употреба свои устройства. След това ще преработваме материалите от устройствата или ще ги обновяваме. Чрез нашата програма за рециклиране се опитваме да насърчим потребителите да бъдат съзнателни по отношение на околната среда, защото разбираме колко са важни повторната употреба, промяната на предназначението и реинженерингът.
- Стратегията за устойчиво развитие на Филип Морис България често е давана за пример. Защо устойчивото развитие е важно за бизнеса?
Аз самият съм страстен поддръжник на устойчивото развитие. Нашата инициатива #ПромениКартинката, която насочва вниманието на потребителите към неправилно изхвърлените фасове в природата и градската среда, е чудесен пример за информационна кампания, в рамките на която частният сектор си сътрудничи по прозрачен начин с различни партньори, сред които общини, неправителствени организации и други. Смятам, че всеки един аспект от дейността ни трябва да бъде устойчив – от начина, по който работим в офиса, през колите, които караме, до бизнес решенията, които взимаме и посланията, които отправяме към цялото общество.
- Как компанията измерва отпечатъка си върху околната среда?
Предприемаме множество действия, свързани с устойчивостта, както на глобално ниво, така и на българския пазар, като измерването и отчитането на нашия напредък в тази посока е много важно. Именно затова представихме първия доклад за устойчиво развитие, посветен конкретно на българския пазар. Първо извършихме т.нар. „оценка на съществеността", която представлява проучване, чрез което да разберем кои, според заинтересованите страни – служителите ни, регулатори, медии и неправителствени организации – са сферите, в които нашата индустрия и нашата компания могат да имат най-силно въздействие. Въз основа на резултатите от това проучване формулирахме стратегия за по-нататъшна работа и определихме приоритети за пазара, които не са свързани само с опазването на околната среда. Защото устойчивостта е нещо много по-широкообхватно: тя например включва и темата за многообразието, а в България имаме щастието организацията ни да включва голямо многообразие от различни хора. Около 70% от мениджърския екип на компанията например се състои от жени. Това за съжаление не се случва на всички нива и затова се стремим да прилагаме, развиваме допълнително и поддържаме постигнатото.
- Минаха точно 10 години откакто Филип Морис Интернешънъл представи IQOS на света. Бихте ли обобщили накратко какво се случи през последните 10 години – от появата на IQOS до днес?
Това, което постигнахме в последните 10 години е невероятно, почти немислимо, като най-важното е, чепродължаваме да работим върху своята визия да заменим напълно цигарите с научно-обосновани бездимни алтернативи. В основата на бездимния бизнес на ФМИ стоят безпрецедентни инвестиции в научни изследвания, водещи световни марки, търговски способности и фокус върху потребителите. Благодарение на силните резултати на IQOS за последните десет години, ни се дава възможност да навлезем устремно в следващата фаза на растеж и да изпълним амбицията си до 2030 г. бездимните продукти да формират над две трети от общите ни нетни приходи. Трансформацията на компанията е видима – към днешна дата сме инвестирали над 12.5 млрд. долара в научни изследвания, почти 40% от нетните ни приходи се формират от бездимни алтернативи, а над 28 млн. потребители на над 80 пазара по света вече замениха цигарите с бездимни алтернативи.
- Какви са следващите стъпки за трансформацията на компанията?
Фокусът ни е ясен: необходимо е да продължим да образоваме, както пълнолетните пушачи, така и цялото общество. Да им предоставяме информация за нашите продукти и ползите от тях, както и да им помогнем да разберат, че това е по-добрият избор за хората, които иначе биха продължили да пушат. Това не е лесна задача. Вървим в правилната посока, но трябва да направим повече, за да постигнем необходимата трансформация, така че всички ключови участници в процеса да започнат да работят съвместно: правителство, регулатори, бизнес, гражданско общество, и други заинтересовани страни. През последните 10 години нашето портфолио от научно-обосновани бездимни алтернативи, в което водеща роля има най-продаваната система за нагряване на тютюн в света IQOS, оказа позитивно въздействие върху живота на пушачите и хората около тях. Бездимното бъдеще е напълно постижимо и ползите от него за хората по света, които продължават да пушат, и за общественото здраве в глобален мащаб са огромни.
- Преминавайки през тази трансформация, можете ли да прогнозирате какво ще се случи с тютюнопушенето в бъдеще, да кажем след още 10 години?
Трансформацията в посока бъдеще без дим трябва и може да се ускори с течение на времето. Ако продължим да вървим в тази посока и предлагаме на потребителите по-голям избор от варианти, адаптирани към техните нужди, е много вероятно много скоро да се появи и първият напълно трансформиран пазар, на който се предлагат множество различни категории бездимни продукти. Най-актуалните резултати за България са, че вече имаме 350 000 пълнолетни потребители, които са оставили цигарите и са преминали изцяло на бездимни алтернативи. Целта ни е в следващите две години те да станат 500 000 и се надяваме до 2030 г. да достигнем един милион потребители. Ние вече не предлагаме само едно устройство на един вид потребители, а имаме три вида устройства на различни цени, като така потребителите имат по-широк избор и повече възможности да оставят цигарите.
....
Материалът се публикува със съдействието на Филип Морис България.