Ще ограничат ли скоростта по магистралите в Германия?

30.04.2024 23:38
Ограничения по магистралите в Германия обикновено няма - само ако са обозначени с табели СНИМКА: Picture-alliance/dpa/S. Stein

Всеки втори германец иска ограничаване на скоростта по магистралите. Част от политиците също. Какви ще са плюсовете и минусите, ако скоростта се свие до 100 км/ч?

За разлика от повечето страни в света, в германския Закон за движение по пътищата не е записана максимално разрешена скорост по магистралите, което означава, че не е забранено да се кара по-бързо. Ограничения има само на отделни пътни участъци. За 70% от всички германски аутобани важи препоръчителната скорост от 130 км/ч, която шофьорите могат да спазват доброволно.

Аргументите “за” ограничаване на скоростта са, че колкото по-бавно се движи един автомобил, толкова по-малко гориво изразходва, а следователно отделя и по-малко вредни емисии. Германското екоминистерство е изчислило, че максимална скорост от 120 км/ч би намалила емисиите на въглероден двуокис (CO2) с 4,5 млн. т годишно. А това в сравнение с 2018 г. би съкратило вредните емисии с 2,9%.

Ако пък приемем, че мярката свали шофьорите от автомобилите им и ги качи на влакове или ги принуди да съкратят маршрутите си, или те изобщо се откажат от придвижването с кола, вредните емисии ще намалеят с 6,7 млн. т, или с 4,2% годишно. Падне ли скоростта на 80 км/ч, спестени ще са 8 млн. т CO2.

До 100 км/ч по магистралите може да намали със 70% катастрофите, защото автомобилите, които се движат по-бавно, имат по-къс спирачен път. Освен това шофирането със 100 км/ч е почти 2 пъти по-безшумно от това със 130 км/ч. Плюс е, че и задръстванията ще намалеят.

Според проучване на застрахователната компания Allianz, мъжете шофьори, пътуващите над 50 000 км годишно и водачите под 24 г. са против мярката, защото се опасяват, че пътуванията ще отнемат повече време. Според проучване обаче 77% от немските шофьорите карат с под 130 км/ч.

Пак проучване показва, че тежките катастрофи по германските магистрали не са повече в сравнение със страни с ограничения на скоростта. Например броят на ПТП-тата със смъртен изход на километър магистрала през 2020 г. е по-голям във Франция, Италия, Литва, Чешката република, Унгария и САЩ, а в Германия загиналите по пътищата са били повече само в абсолютни цифри - 317 души.

Застъпниците на ограничението искат скоростта по градските пътища да падне от сегашните 100 км/ч на 80 км/ч, което би подобрило значително безопасността.

Противниците не са убедени, че такова ограничение ще постигне нещо съществено в битката с климатичните промени, но затова пък са сигурни, че ще ограничи сериозно правата на гражданите.

От “Дойче веле”

Други от Анализи

Какво могат западните оръжия, с които Киев стреля по Русия

САЩ, Обединеното кралство и Франция разрешиха на Украйна да нанася удари по военни обекти на руска територия. И Киев дори вече се възползва. Германия засега отказва да стори същото за своите ракети

Пътят за Гърция се отпушва, но остава висенето с часове към Турция и Сърбия

Колко ни е сигурен Шенген и какво ще се случи в първите 6 месеца В междудържавните отношения с цивилизовани страни като Австрия има необходимата сигурност

Израел и Хизбула: Защо примирието идва точно сега?

В сряда влезе в сила одобреното от Израел примирие с Хизбула. Не само шиитската милиция е отслабена. Защо примирието идва точно сега? И защо с Хамас скоро не може да бъде постигнато такова

Тикток ултрасите в мола копират. Кого?

Положението ще става по-зле, идват загубените поколения Младежки банди върлуват из молове. Младежки банди вилнеят по футболни мачове. Бият по улиците, навсякъде

Търговската война на Тръмп и последиците за Европа

Нови по-високи мита за стоките от Канада, Мексико и Китай от първия ден. Тръмп заплаши с тази стъпка, а тя според анализатори може да се отрази тежко и на Европа

>