Първи договор: Гвоздейков подписа с полската “Щадлер” за седем двуетажни влака, има опция за още три (Обзор)
България ще има нови влакове след повече от 20 години чакане, коментира министърът на транспорта
Първият от години договор за нови влакове вече е факт. В петък транспортният министър Георги Гвоздейков подписа с полската компания Stadler Polska Sp. z o.o. договора за доставка на 7 двуетажни влака, които ще бъдат купени с 300 513 279,50 лв. по плана за възстановяване и устойчивост. Срокът за доставката им е 26 месеца.
“Подписваме този договор след повече от 20 години, в които страната ни не е закупила нито един нов влак”, посочи министър Гвоздейков. По думите му след всичките години на неглижиране на железопътния транспорт обществото заслужава да пътува с модерни и безопасни влакове, а този договор е първата сериозна крачка в тази посока.
“Подвижният състав, който ще бъде доставен до 2026 г.,
отговаря на всички
изисквания за комфорт
и екологичност,
които стоят в основата на реформите по плана за възстановяване”, допълни той.
Председателят на УС на Stadler Polska Sp. z o.o. Филип Брунър подчерта важността на сделката с България. “Изключително горди сме, че нашата компания ще допринесе за подобряване на железопътния транспорт в страната и се надявам нашето партньорство да продължи и в бъдеще”, коментира той.
Договорът включва доставка на 7 двуетажни нулевоемисионни електрически влака от серията KISS, както и опция за доставка на още 3 влака при осигурено финансиране до края на срока на договора.
Полската компания трябва да осигури 15-годишна поддръжка на влаковете и обучение на експлоатационния персонал. Подвижният състав ще разполага с минимум 300 седящи места, а повече от 10% от тях ще бъдат за хора с намалена подвижност. Влаковете са за скорост от 160 км/ч и ще са оперативно съвместими с европейската железопътна мрежа.
При втората процедура за 7-те двуетажни влака при министър Гвоздейков, която бе обявена на 15 февруари, а срокът за предложения изтече на 28 март, отново оферта подаде само една компания - полската. Ценовото ѝ предложение бе за 300,5 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 410,52 млн.
Първата процедура през януари, когато пак имаше една оферта, бе прекратена. Тогава предложението беше на консорциума 7 DDEMU, но кои са фирмите в него, тогава не беше съобщено. Ценовата оферта е подписана от Хенри М. Егетер, вицепрезидент по продажбите на германската Vossloh Rolling Stock, и беше към 250 млн. лв. без ДДС, тоест със 150 млн. под прогнозната цена.
Тази немска фирма участва в търговете на доставка на маневрени локомотиви на министерството, както и този на БДЖ за 10 локомотива в съдружие с китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. И в двата случая
техният консорциум
бе отстранен
Новите 7 двуетажни влака са добра новина, но трудно ще решат ситуацията в железниците със старите композиции на по 40 години. Министърът е дал срок до вторник на екипа си да бъде обявена процедурата по пряко договаряне за 35 електромотрисни влака. Поканата ще бъде изпратена до широк списък евентуални кандидати. За 20-те влака за дълги разстояния процедурата беше прекратена след провала на преговорите с испанската “Талго”. Сега се преговаря с ЕК възможно ли е да бъде сменен типът влак - вместо композиции за дълго разстояние с електромотриси.