Бум на строителството в Бургас. 78% нагоре! (инфографика)
- Ръстът се дължи на изграждането на два нови квартала и застрояването на съществуващия "Крайморие". Несебър преди 2 г. пък е рекордьор с 10 000 сделки
- Тренд в София - редови къщи, по-просторни апартаменти. Вече не търсят точно до метрото, а на 5 - 6 минути пеша, за да не е шумно и пренаселено
Бум на въведените в експлоатация жилища по Южното Черноморие отчитат от бранша за 2023 г. Бургаска област бележи ръст с около 78% в сравнение с 2022 г.
Главоломният ръст там се дължи на решение на общинския съвет за изграждане на два нови квартала - “Хоризонт” и “Мадика”, както и на засилено застрояване на “Крайморие”. Първите два
все още са необитаеми, може би има епизодично заселили се клиенти,
споделят местни брокери.
В областта увеличението на новопостроени апартаменти е много по-малко. В Созопол например всеки потенциален терен за строителство първо трябва да мине през проверка за археологически находки, което в най-добрия случай ще забави разрешителните. Ако обаче открият ценни артефакти, строежите може да се провалят. Това предполага по-дълъг и рисков инвестиционен процес.
В Царево нямат общ устройствен план и затова там няма засилен градеж. Същото важи и за Поморие. Строи се с план за застрояване на юг.
Докато в Слънчев бряг брокерите продават повече готови отпреди апартаменти.
Новите сгради са в западната част,
както и в местността Юрта в Свети Влас, района на Кошарите.
Несебър преди 2 години беше рекордьор с 10 000 имотни сделки.
Засиленото строителство в Бургас се дължи и на още един фактор. Много хора от съседните области - Ямбол и Сливен, които са останали без работа, са се насочили към Бургас. В него има няколко университета, а освен това градът се разраства. Същата е тенденцията към Варна - там се преселват от Търговище, Разград и Шумен.
Преди войната в Украйна беше пълно с руснаци, които купуваха имоти по българското Черноморие. Но в последните 2 години голяма част от тях ги продадоха. Бяха закрити редовните полети между Бургас и Москва и Петербург, а
цените на билетите през Истанбул струваха около 3000 лв.,
разказаха брокери. Според тях тази година ситуацията е променена, вече са пуснали доста самолети, които свързват града на Босфора с Русия. Цената за пътуването е спаднала на около 700 лв. Така тези, които не са си продали имотите у нас и не са поставени под санкции, могат да идват през лятото. Брокерите прогнозират, че те ще дойдат на почивка. Освен това по Черноморието купуват и рускоговорящи, които живеят постоянно в Европа. Но най-големият дял от сделките е за българи.
Разбира се, първенец в страната по брой нови апартаменти и къщи е София. 881 сгради с общо 5834 жилища в тях са въведени в експлоатация в столицата през миналата година. В Пловдив те са съответно 742 и 2029, във Варна - 565 и 3347, а в Бургас - 530 и 3514, отчитат от Камарата на строителите в България.
Тенденцията е, че хората все повече търсят по-големи жилища.
В София средно излизат по 119 кв.м. Брокерите си спомнят, че при предишния бум - около 2007 г., са продавали имоти с малки стаички, със спални от по 10 кв.м. Сега купувачите не ги харесват и чакат да намерят по-просторни.
Особено младите семейства търсят апартаменти с три спални и две бани, каквито стандарти има в САЩ и Западна Европа, споделят имотни дилъри. Незначително по-малки като квадратура са въведените в експлоатация жилища миналата година в Пловдив. В града под тепетата те са били средно по 115 кв.м. Разгънатата застроена площ е 234 716 кв.м.
Във Варна и Бургас са издигнати блокове с по-малки апартаменти - съответно средно по 75 квадрата и 63 квадрата. При избора си какви апартаменти да проектират в сградите инвеститорите се съобразяват с преобладаващия тип купувачи в района. Ако е близо до болница, имотите ще са по-малки и ще се търсят от пенсионери, които искат да са близо до здравна грижа, до децата си или просто са се върнали от чужбина. Вторият вид купувачи са млади хора до 29 г., за които това е първо жилище. Те търсят обикновено апартамент с една спалня и дневна. Третият тип са семейства на около 40 - 45 г. с 2 деца, на които им трябват две или три спални, отделно искат дневна, а някои и втора баня. Това е и най-големият дял купувачи.
В хитовите квартали в София допреди 5 - 6 години имаше свободни парцели за строеж, но сега е много трудно да се намерят, казват още брокерите. Те съветват хората да се насочат към районите за бъдещо развитие - около “Хладилника”, “Овча купел” и “Надежда”.
Най-горещите точки са около моловете извън центъра на столицата.
Другото е, че софиянци хем предпочитат жилището да е близо до метрото, хем да не е точно на изхода му, защото там минава голям поток и е шумно. Затова искат имотът да е на 5 - 6 минути пешеходно разстояние от станцията.
От няколко години в София се строи сериозно в кварталите “Кръстова вада”, “Манастирски ливади”, “Витоша”, но в момента силно се застроява и “Малинова долина”. За този комплекс бе приет подробен устройствен план (ПУП) и това дава тласък на строителството.
Традиционно южните части на столицата са по-предпочитани, но напоследък там се забелязва нова тенденция. Вече изникват блокове и редови къщи с по-малки дворчета. Хората много ги харесват, споделят брокери. Това е хитът. Разположени са не само в Бояна, Драгалевци, Бистрица или Симеоново, но и към Божурище, Кътина и други места на около 20 - 30 км от София.
Столицата продължава да се разраства. Блокове има вече и в райони, в които не е имало нищо или дълги години не се е инвестирало. Например зад гарата, до ТЕЦ “София”, се е появил комплексът “Капитол резидънс”. В периметъра около него се предвиждат и нови жилищни зони. Ще има и разширяване на “Люлин”, а също на “Обеля” и “Надежда”. Допреди 10 години никой не искаше да купува на бул. “Ломско шосе”, но сега вече почти не са останали стари къщи, отчитат брокерите. Нов огромен комплекс - “Театрална”, се строи на бул. “Данаил Николаев”, близо до метростанцията със същото име.
В южните райони пък са се появили още затворени комплекси. Младите хора са склонни да купуват там, защото има детски площадки, предвидени са детски градини, има къде да се паркира.
Неудобството е с високите такси за поддръжка (градинар, денонощна жива охрана, почистване), Някои хора се отказват. Наскоро в един от тези комплекси вдигнали тази сума на 200 евро месечно и някои го напуснали. Преди 10 години подобни комплекси бяха изключение, но не и сега.
Цените в бизнеса главоломно вървят нагоре. 2 пика е имало в последните 4 години. Единият е след ковида, а следващият – след началото на войната в Украйна, защото оттам са идвали голяма част от арматурата и други строителни материали.
Дори е имало случаи, в които да връщат капаро и първа вноска
при покупка на зелено на клиенти. Опасявали се, че няма да могат да довършат строежа. Всяка седмица цената на материалите се вдигала и бизнесмените предпочитали да не продават под себестойността на имотите.
В момента пазарът е още по-динамичен в сравнение с преди пандемията. Отдавна има доставки на суровини, но цената им се е вдигнала с около 40 - 50 процента в сравнение с 2020 г. “Оферти, които преди 2 г. бяха скъпи, сега изглеждат евтини. Вярно е, че строителите слагат висока надценка, но те поемат висок риск и имат непредвидени разходи, не може да не ги калкулират”, споделят хора от бранша. Освен това има и други фактори – минималната заплата се е покачила, също и осигуровките. Всичко това се включва в общата стойност за строеж на имоти. Според брокерите българите имат пари и не знаят как да ги инвестират в друго, освен в имоти. В България не е популярно да се купува злато или да се инвестира в ценни книжа. Един от източниците са нашите сънародници в чужбина. Резултатите от преброяването през 2021 г. показаха, че това са около 1 милион души. Те редовно изпращат средства за близките си у нас. Друга причина да получат хората пари е земята - продали са парцели или имоти, получени по наследство, и искат да вложат парите си.
Вече има сделки за милиони. Чисто нов апартамент в столичния кв. “Лозенец” от 428 квадрата е купен за 2,88 млн. евро, а е бил на шпакловка и замазка, разказват брокери. Това означава, че още 50 - 100 хиляди евро са отишли за довършване. Отделно е обзавеждането. Купувачът е българин. В цената са включени и три гаража, като в района единичната им цена върви по 50 - 60 хил. евро.
В Пловдив новото строителство е в общински зони или върху земеделски
земи, на които е сменен подробният устройствен план - съответно от общината или Министерството на земеделието. Тези квартали са разположени около Гребната база, в южната част на града и по-малко в кв. “Тракия”, разказаха пловдивчани.
Във Варна се строи все по-качествено и все по-скъпо - особено в “Св. св. Константин и Елена”, но нови блокове изникват и в панелните квартали. В атрактивния “Траката” по-слабо, защото почти не са останали свободни парцели. Хората от бранша са толкова заети, че не могат да насмогнат. Не им достига работна ръка, наемат от Турция, Румъния, Таджикистан, Индия, откъдето намерят, споделят брокери.
Но бумът, както стана ясно, е в Бургас. На обратния полюс сред най-големите градове са Видин, Монтана и Враца. Жителите им се насочват към София, Бургас, Пловдив и Варна, където строителството и пазарът на апартаменти все повече растат.