Милена Драгийска: За успеха е нужно да проявяваш дълго търпение
Като родител за мен е важно да съхраня доверието и откритостта с децата си, казва главният изпълнителен директор на "Лидл България"
- Госпожо Драгийска, как стана така, че започнахте работа в Lidl в Германия? Обикновено ви свързваме със стъпването на веригата в България, вие веднага оглавихте “Лидл България”, но знам, че преди това сте работили там.
- Така е, аз започнах работа в немската структура на Lidl по един съвсем класически път. Работила съм на каса, в склад. Минах много сериозно обучение и съм заемала позиции като регионален мениджър, после отговарящ за проекти в централата на фирмата в Некарсулм. Това е град близо до Щутгарт, в южната част на Германия.
А се насочих към кандидатстване за работа в Lidl, защото исках да работя при най-добрите.
Нещата станаха така, че това съвпадна с началото на експанзията на веригата на Балканите и получих предложение да стартирам бизнеса тук.
Пристигнах още в самото начало с един лаптоп в ръката само. Тук имаше единствено юридическа кантора, която беше регистрирала компанията. Но стартирах с голям ентусиазъм един прекрасен бизнес модел, за който още тогава вярвах, че ще бъде успешен и в България. И вече 14 години оттогава.
- Как смятате - какви точно качества видяха у вас вашите немски шефове, че ви поканиха да оглавите такова сериозно нещо в България?
- Сигурно трудът и дисциплината, които съм показала в работата си, са били някаква основа. Но ритейлът е един много висококонкурентен сектор и най-вероятно роля е изиграл и стремежът към високи постижения. Личният интегритет също играе важна роля, особено за такъв мащабен проект, който минава през много фази.
Дълготърпението също е нещо много важно.
- Каква чудесна дума само - “дълготърпение”! Със сигурност търпението да стигнеш до успеха не бива да продължава кратко.
- Употребявам неслучайно тази дума, защото нашето присъствие на пазарите е с дългосрочен характер и с траен ангажимент към съответната икономическа среда. Затова трябва да гледаме по устойчив начин на това присъствие.
- А как правото, което сте завършили в Софийския университет, ви отведе в Германия?
- Аз изключително много ценя образованието, което получих в Юридическия факултет на СУ. Едната от магистърските ми степени е също по право от Университета на Тюбинген, който е вторият най-стар университет в Европа и много авторитетен в хуманитарните специалности.
Правото е едно всеобхватно образование и е достатъчно интердисциплинарно, за да ми даде още тогава любопитството да търся кой е секторът от икономиката, който ще ми позволи най-добро прилагане на наученото. Ритейлът със своята динамика и с изключително широката сфера от дейности е точно такъв сектор.
- След тези 14 години тук не са ли ви канили обратно в Германия?
- Да, имаше и такива предложения.
- С какви мотиви ги отказахте?
- Най-сериозният ми мотив е, че имаме какво още да направим тук, в България, което за мен е най-силният двигател – и в лидерско отношение, и чисто професионално. Така че това е най-сериозният ми аргумент – имаме още какво да покажем с моя екип.
- Вие сама сте създали този екип още от началото. Какво най-често гледате да откриете у хората около вас?
- Първото и най-важно нещо е вътрешната динамика на човека. Да върши нещата не защото шефът му иска това, а защото той самият има вътрешен двигател и амбиция да подобрява нещата. Това е едно здравословно вътрешно неспокойствие.
На второ място търся едно честно и отговорно отношение към работата, но в действията, а не само в думите.
Немаловажно е и човекът да припознава бизнес модела и ценностите на Lidl. Например ние мислим мащабно, но оставаме много земни. Това е хиперважно качество, за да можеш да бъдеш до всеки от нашия екип, до ежедневните трудности. Също и проявата на уважение към всеки наш бизнес партньор, колега, конкурент, няма значение кой.
Не мога да подмина и желанието за постигане на успехи. Само така Lidl може да даде онова ценово и качествено предимство, заради което потребителят избира нас.
- Да, но всички тези качества вие не можете да ги откриете като скенер у човека срещу вас, когато го подбирате.
- Има начини. Има различни инструменти в едно интервю, които позволяват да видите дали това са автентични заложби, които стоят в характера на кандидата. Естествено, в ежедневието много по-лесно виждаш и установяваш всичко. Стига да не се затвориш в кабинета си и да се правиш на голям мислител. Трябва да си ежедневно на терен, да разменяш аргументи и заедно с останалите да решавате проблемите.
А пък резултатите винаги лесно може да се измерят. Достатъчно фронтове предлага нашият бизнес, за да видиш проявите на всеки член от екипа.
- По принцип СЕО-тата в другите Lidl държави са мъже, доколкото знам. Това, че сте жена, предимство ли е, или недостатък?
- Доскоро бях единствената жена - изпълнителен директор в системата на Lidl. От миналата година имам колега от женски пол в Словакия.
Не е трудно да ме приемат колегите, защото ви казах, че има базови ценности, които Lidl отстоява винаги, и в този смисъл няма значение какъв си. По същата логика няма деление на източноевропейци и западноевропейци.
Впрочем Lidl е доказателство за многообразието и разнообразието на работното място. Постиженията, резултатите, общуването, отворената комуникация помагат за интегрирането на всички членове на екипа.
- Като казвате “многообразие”, миналата година подписахте Харта за многообразието. Какво представлява тази инициатива?
- Това е свързано с наша стратегическа цел да получим добавена стойност от разнообразието и включването. Не само ние вътрешно сме доказали, че колкото повече смесени екипи сме поддържали и развивали, толкова сме по-резултатни. Има и научни изследвания в световен мащаб, които дават неоспорими доказателства за успехите на компании, които са припознали многообразието.
Говорим за многообразие по различни признаци – и възрастов, и полов, и по етнически произход. Включително и хора с физически увреждания.
Ние участваме и в една съвместна инициатива със Съвета на жените в бизнеса в България и Стопанския факултет на СУ “Св. Климент Охридски”. Казва се Академия за многообразие, равнопоставеност и включване. Това е единствената такава академия, която дава сертификат след завършването. Целта е да разпространим сред повече хора принципите на работа в такава среда.
Лекторите в тази академия са представители не само на академичната общност а и мениджъри на компании, които поддържат многообразието.
Един випуск е от над 20 души. Много сме доволни от резултатите, самите участници са много вдъхновени.
- Какви точно уязвими групи привличате на работа? Например по етнически признак какви хора наемате?
- Имаме много добро сътрудничество с фондация “Арете”, която е фокусирана върху академичното образование и интегрирането на пазара на труда на деца от ромски семейства. Това е само един пример. Знаете, че по прогноза на ООН 25% от българското население през 2050 г. ще е от ромски произход. Представете си какъв потенциал за пазара на труда има това и по наше разбиране трябва да бъде адекватно използвано.
Поколението 55+ също трябва да се използва пълноценно. Същото се отнася и за младежите – фокусирани сме и върху тях, за да не се увеличава тъжната статистика за големия дял от български младежи, които нито учат, нито работят.
На младежа трябва да му дадеш първо шанс да работи, за да натрупа опит, защото на пазара на труда се търсят хора с изградени трудови навици.
При възрастните пък се робува на други клишета, свързани с възможностите им за работа с нови технологии и със способността им да възприемат новото в работна среда, което просто не е вярно. Шансовете са пред нас, ние трябва просто с положително отношение към различните групи да използваме техния потенциал.
- Свирите ли често на пиано?
- Аз свиря от 5-годишна, но напоследък не толкова често, колкото ми се иска. А това е моят начин на отмора.
- Очевидно сте меломан, защото често ви виждам в операта. Голямата ви дъщеря Анжелина направи впечатление в ролята на Козета в мюзикъла “Клетниците”, а и в някои детски спектакли. Но тя е почти на 15 години, не ви ли се е случвало да се притеснявате дали ще вземе “правилно” решение за бъдещето си?
- Само времето може да покаже дали едно нещо е правилно, или неправилно. За мен е важно, че тя е много фокусирана върху това, което прави. Определено има много стабилна ценностна система и мисля, че свободата, която децата имат да вземат решение за бъдещето си, е много ключова като признак на доверие помежду ни. За мен е много важно между родители и дете да се съхранят доверието и откритостта.
Иначе тя учи в Музикалното училище в София специалност оперно пеене, сама си реши това. Следващите стъпки оставям на нея.
- Понякога децата изненадват неочаквано приятно дори родителите си. Вашите две деца правили ли са го?
- Те много често ме изненадват със завидно чувство за справедливост и с постъпки. Мисля, че децата генерално са големи учители за нас, защото те виждат нещата по един опростен начин, който обаче елиминира излишните оправдания. И това е един много стилизиран вид на доброто, на справедливото, на красивото.
- Никога не съм знаел нищо за малката ви дъщеря.
- Тя се казва Ема и е в 4-и клас. Изключително жизнерадостно и любвеобилно дете, с много точна ситуативна преценка. Знаете ли – тя, когато ме види в почивен ден да говоря по телефона, ме насърчава с думи, които изразяват това, че решавам проблеми в момента.
Можем да се вгледаме в децата си. Това са и уроци за професионалното поприще, защото нашите деца са един минивариант на поколението Z, към чието интегриране специалистите по човешки ресурси се надпреварват да ни съветват. При тях например откритата комуникация, доверието и свободата са ключови.
- Според вас като работодател поколението Z има ли желанието да се труди?
- Категорично да. Но то има други двигатели за мотивация. Има редица проучвания, които показват, че корпоративната социална отговорност и ангажираността с каузи са много важен критерий, когато милениалите и поколението Z избират къде да си подадат документите за работа. Оказва се, че за тях е много важно корпорацията да не се занимава само със специфичната си дейност, а и да показва, че подкрепя цялостната среда и общностите. Това впрочем и нас ни мотивира да работим много активно в инициативи, които се грижат за това служителите в компанията да събуждат активно гражданското си съзнание. И да говорим активно по теми като например дезинформацията и манипулациите и още ред други възлови проблеми за съвременните общества.