Вижте как Украйна модернизира българските БТР-и (Снимки)
Украинската отбранителна индустрия е модернизирала българските бронетранспортьори, част от предоставената военна помощ от България за Киев. Това съобщи украинският сайт Militarnyi.
От изключително значение е било да се извърши доста мащабно модифициране на остарелите машини, за да се гарантирало, че те отговарят на минималните изисквания на модерното бойно поле.
В момента БТР-ите преминават през основен ремонт.
Модернизацията засяга всички параметри на бронетранспортьора, включително неговата мобилност, защита и огнева мощ.
Старите двойни бензинови двигатели ГАЗ-40П с мощност 90 к.с. и скоростните кутии на БТР-60 се заменят с два нови германски двигателя Deutz BF4M2012 с мощност 102 к.с. всеки. Това означава, че при тегло от 10 500 кг машината ще има мощност от 205 к.с.
Решението за инсталиране на по-трудната за експлоатация двойка двигатели вместо един двигател, е взето, за да се опрости и намали цената на процеса на модернизация и да се намали броят на интервенциите в конструкцията на машината.
Външният вид на бронетранспортьора също е претърпял значителни промени. На първо място, вместо крайно неудобните люкове, в двете страни на десантното отделение на возилото са направени нормални врати, през които войниците да могат удобно да излизат.
Скамейките за десантници, които в оригиналния модел са разположени гръб до гръб, сега са монтирани една срещу друга. Изпълнителят заявява, че те са проектирани да поберат седем десантчици, но визуално може да се прецени, че могат да се поместят и повече.
Освен десантчиците превозното средство побира и трима членове на екипажа: командир на машината, шофьор и артилерист. Последният обслужва оръжията в затворената картечна кула.
Въоръжението остава същото: 14,5 мм тежка картечница KPVT и две 7,62 мм картечници PKT. Предвижда се ефективността на използването им да бъде подобрена чрез монтирането на нов дневен и термовизионен нощен прицел.
Шофьорът получава украинска термовизионна система за нощно виждане "SPO MBT". Тя се състои от предна и задна камера с дневен и нощен видеоканал, както и от монитор с контролен панел.
Предната камера осигурява видимост на пътното платно по всяко време на денонощието на разстояние до 600 метра, а задната - до 25 метра.
Защитата на автомобила е подобрена и чрез монтиране на броня на определени места под формата на допълнителни стоманени панели Armox 500T. Разработчикът твърди, че бронята е в състояние да издържи на огън от конвенционално стрелково оръжие и тежки картечници.
Струва си да се отбележи, че бронетранспортьорът не е загубил способността си да се движи по вода след монтирането на шарнирната броня. Според разработчиците прототипът на превозното средство вече е преминал през вода и е успял да развие скорост от 10 км/ч.
В хода на привеждането на бронетранспортьора в съответствие с нивото на БТР-60Д той се оборудва и с основен набор от електроника за украинските бронирани машини: нова цифрова радиостанция Lybid K-2RB и навигационна система SN-4215.
В края на 2023 г. българският парламент реши, отхвърляйки вето на президента Радев, България да предостави безвъзмездно бронирана транспортна техника на Украйна. Тези машини са дадени на създадените Вътрешни войски през 80-те години и не са използвани от жандармерията.
България изпрати бронетранспора от складовете на МВР като военна помощ на Украйна.
За Вътрешното министерство те категорично са с отпаднала необходимост, каза тогавашният военен министър Тагарев. Според него украинската армия не можела да тръгне в атака с тези машини, но те щели да послужат в определени условия.
Споразумението бе сключено в изпълнение на решението на Народното събрание от 21 юли 2023 г. за допълнително предоставяне на военно-техническа подкрепа за Украйна. С него на украинската страна бе предоставена бронирана транспортна техника с наличното към нея въоръжение, както и резервни части за обслужването ѝ, с отпаднала необходимост за нуждите на МВР.