Възможен ли е моделът Airbus за електрическите коли в Европа

16.04.2024 19:57 Георги Луканов
Идеята е електрически коли като това Renault 5 да споделят общи платформи с останалите европейски производители. Снимки: производителите
Преди 15 години Citroen C1 имаше двама близнаци - Toyota Aygo и Peugeot 107.
Лука де Мео

Renault призова за обединение между водещите компании на Стария континент

На салона в Женева Renault лансира идеята да се приложи автомобилен вариант като при самолетите Airbus, за да могат европейските производители да контролират суровините и производството на електрическите коли, както и да ги направят по-евтини. За да постигне това, Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault, предлага обединение на производителите в стил Airbus, което да споделя разходите си.

Гениална ли е идеята? Какво ще стане, ако преходът към електрически автомобили мине през асоциация като Airbus, консорциума, който, както знаем, обединява десетки европейски компании и се е утвърдил като гигант в самолетостроенето, какъвто е американският Boeing?

“Трябва да сме креативни, за да намерим решение”, казва Де Мео, позовавайки се на прекомерните разходи за разработка, както и на производствените процеси на електрически автомобили.

“Целта е, както знаем,

да се разработят повече евтини електрически автомобили

и масово да се продават тези продукти. Но в момента е много трудно, защото западните производители нямат достъп до ресурси, а работейки всеки сам в собствения си ъгъл, се губи ценно време”, добавя италианецът, който е и президент на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

За Лука де Мео предизвикателството би било

да се създаде стойностна верига в Европа, която да включва батерии, електрически двигатели и  електроника

Точно това направи Китай с големи държавни субсидии. И това проработи, защото многолюдната азиатска страна вече превъзхожда всички производители по този показател.  

“Целта е да закупим всичко в Европа на конкурентна цена”, обяснява изпълнителният директор на Renault.

Европа имаше споделена градска кола преди 15 години от Toyota, Peugeot и Citroen (Aygo, 107 и C1), или общата платформа “Тип 4” през 80-те години на миналия век, която обслужваше Alfa Romeo, Fiat, Lancia и Saab, но те бяха за коли с двигатели с вътрешно горене.

Силният човек в Renault иска не само производителите на автомобили да се обединят, но и европейските държави също да вземат активно участие във финансирането на този преход. Италианският мениджър припомни, че най-големите акционери на Airbus са не кой да е, а френското, германското и испанското правителство.

Наскоро босът на най-голямата група Stellantis Карлос Тавареш също прокара идеята за мегасливане в автомобилния сектор като единствения възможен път за консолидиране на дейностите на производителите.

Слуховете споменаха Renault като първи вариант за обединение. Това обаче беше отречено и някои източници вместо това

съобщават за преговори между френската марка и германския гигант Volkswagen

за изграждането на евтина електрическа кола, базирана на бъдещото Twingo и новото Renault 5 E-Tech. Това е много правдоподобно, защото групата VW е установила партньорства с китайски производители и също обмисля този модел с Hyundai. Ако Renault произведе малка кола с VW, тя също ще трябва да използва “по-евтини литиево-железни фосфатни (LFP) батерии”, казва Лука де Мео.

Италианецът също така поиска от Европа да облекчи правилата и да разреши много малки автомобили (като японските kei модели) в градските райони и следователно - в зоните с ниски емисии. За него

намаляването на данъците върху тези превозни  средства изглежда по-обещаващо

от бонусите при покупка.

Renault не е най-малко напредналият производител по въпроса за евтините електрически автомобили, тъй като заедно с пристигането на новия R5 марката възнамерява да пусне ново Twingo , чиято цена трябва да бъде под 20 000 евро. Но времето изтича, защото, както посочи изпълнителният директор на Renault, “бързината е важна срещу китайците. Живеем в несигурен свят. В миналото с колите с вътрешно горене можеше да се предвиди какво ще се случи. Днес вече наистина не е така...”

Други от От страната и света

"Възраждане": А какво правим с район "Чужбина" на следващите избори?

Какво се случва с район "Чужбина" на следващите избори? Това попита лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов на прага на поредните парламентарни избори

Би Би Си: Деца с рак са измамени с милиони, събрани за лечението им

Организация за набиране на средства е злоупотребявала със суми от спонсорски кампании за деца, болни от рак. Това показа разследване на Би Би Си. Моделът на измамата е един и същ: бледо

Издирват 51-годишна жена от Шумен

Полицията издирва Галена Петкова Георгиева, на 51 г. от Шумен, по молба на близките ѝ, съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция (ОД) на МВР в Шумен. Около 11 ч

ВКС и сдружението „Ангели на пътя" проведоха среща

На 16 декември 2025 г. в Съдебната палата беше проведен разговор между съдиите от Върховния касационен съд (ВКС) Галина Захарова – председател на ВКС, Лада Паунова – заместник-председател на съда и

Собствениците на електрически тротинетки в Русе трябва да ги регистрират

Общинският съвет в Русе прие на днешната си сесия Наредба за регистриране на индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС) на територията на общината

>