Поляци и чехи искат да доставят 35-те електрически мотриси, разликата в цените им е 204 млн. лв.

13.04.2024 08:00 Марияна Бойкова
Електромотриса, произведена от полската компания PESA. СНИМКА: САЙТ НА КОМПАНИЯТА

И двете оферти са под прогнозната стойност,
която е 1,1 млрд. лв.

Поляци и чехи искат да изработят и да доставят 35-те електрически мотриси за нуждите на БДЖ, както и да ги поддържат 15 години и да обучат персонал за обслужването им. Това става ясно след отваряне на офертите им в петък. Крайният срок за подаването им беше в четвъртък.

Полската оферта е на “Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч” АД (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA). Предлаганата цена за една мотриса е 23,5 млн. лв., а общо за 35-те без ДДС е 822,50 млн. лв.

С данъка

се получават 987 млн. лв.

Другата оферта е на чешки консорциум между “Шкода Транспортейшън” и “Шкода Вагонка”. Единичната цена на мотриса, която те оферират, е 17,652 млн. лв., а общата за 35-те е 617,82 млн. лв. Чехите не са записали цена с ДДС, тъй като според тях това не било приложимо съгласно директива на ЕС.

Прогнозната стойност на поръчката, която се финансира от плана за възстановяване и устойчивост, е 1,1 млрд. лв.

Вижда се, че и двете оферти са под прогнозната стойност, а разликата между предложенията на поляци и чехи е над 204 млн. лв.

Процедурата за 35-те електромотриси първоначално бе обявена на 4 септември 2023 г., но

бе спряна от КЗК

след жалба от “Шкода”. Тогава министърът на транспорта Георги Гвоздейков заяви, че ведомството му няма да обжалва, а ще я обяви наново с преработени условия. Неофициално той коментира, че млади и амбициозни хора в комисията за оценка на офертите

са се престарали

с изискванията

И добави, че ще се заложи на базовите изисквания на ЕС.

Така бяха направени промени в техническата спецификация. Намалени са например местата за пренос на велосипеди от 10 на 4, а за инвалидни и детски колички - от 4 на 2. Въведени са базовите европейски норми за тези мотриси, които не изискват пренастройване на производствените линии на производителите.

Дали и тази поръчка ще забие в обжалвания след класацията предстои да се види. Но заради стопяването на сроковете, в които да бъдат усвоени парите по плана - края на 2026 г.,

доставката на мотрисите беше

намалена от 33 на 28 месеца

По плана за възстановяване и устойчивост има и други доставки на влакове, които са вече в ход. На 4 април министърът на транспорта подписа избора на “Щадлер Полска” със седалище в град Шедълце за производител и доставчик на 7 двуетажни мотриси. Ценовото предложение на полското поделение на германската “Щадлер” е за 300,5 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 410,52 млн. Това означава, че от тази поръчка България спестява 100 млн. лева.

Седемте двуетажни композиции трябва да са с капацитет от минимум 300 седящи места, а поддръжката им да е за срок от 15 години. Предвижда се и обучение на персонал.

Други от От страната и света

Защитен свидетел насочил германските власти към Ружа в Южна Африка

Задействали се преди 1 г. и 6 месеца след разстрела на издирвания с червена  бюлетина Красимир Каменов-Къро Показанията на защитен свидетел изпратили германските власти по следите на Ружа Игнатова в

Паднал бор блокира влакове в Искърското дефиле

Влаковете, които преминават през Искърското дефиле в района на гара Елисейна, временно бяха блокирани в късния следобед. Причината беше огромен бор, паднал върху контактната мрежа в района

Зацикляне: 6-и (засега) опит за председател – за Деня на благодарността (Обзор)

Борисов с първа реч от трибуната в новия парламент, шегува се как намерил 94-годишен за водач на листа, за да има доайен за шеф на следващия Асен Василев си говори с ДБ през медиите

Димитър Главчев: Пълното ни приемане в Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми

Приемането на страната ни в „сухопътния“ Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми, каза служебният премиер Димитър Главчев за предаването „Панорама“ по БНТ

Австрия склони, пуска ни в Шенген и по суша от 2025 г., но само с Гърция (Обзор)

Граничният контрол с Румъния остава за поне 6 месеца Австрия най-накрая се съгласи да пусне България и Румъния в сухопътен Шенген, като се очаква да влезем напълно в свободната зона за движение в ЕС

>