Кабинетът “Главчев” може да управлява до октомври, а и след това

10.04.2024 08:00 Иван Тодоров
Лидерите на ПП-ДБ демонстративно напуснаха срещата с президента в петък, когато бе представен служебния кабинет. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Трябва да има забрана парламентът да приема популистки решения в период преди избори

По разбираеми причини ГЕРБ заяви, че няма да управлява само с ДПС, дори двете партии да имат мнозинство. В сегашното Народно събрание на ГЕРБ, ДПС и ИТН не им достигат 5-има депутати, за да имат мнозинство.

БСП в близко бъдеще ще е неудобна

за коалиция, защото подкрепя Русия. Пък и БСП не иска да е безгласна буква по този въпрос.

Идват изборите. Първият вариант е ГЕРБ, ДПС и ИТН да нямат мнозинство. Естествено, че ще има пак някакви преговори между ГЕРБ и ПП-ДБ. Ако няма особено силен външен натиск, не е много вероятно противоречията между тези две коалиции изведнъж да изчезнат. И като не се разберат, ще се повтори познатата конституционна процедура.

Няма съществени причини потенциалните кандидати за служебни премиери да променят мнението си. И тогава отново мандатът ще се възложи на същия кандидат за премиер.

Естествено, има някаква възможност и някой друг кандидат да промени мнението си, но не е много вероятно президентът да му възложи да състави правителство.

Румен Радев беше много доволен да каже,

че каквото партиите са си направили в конституцията, това им се е случило. Така с немалка степен на вероятност може да се стигне до 6-месечно управление на служебното правителство. И няма никакви правни пречки това да се повтаря.

Вече бяхме свидетели как имаше 3 служебни кабинета, и то определяни от президента, но партиите не се поколебаха да се ходи на избори. А сега някои от партиите биха се радвали на по-голям комфорт в служебното правителство и нямат съществена нужда от избори.

Освен това си има действащ парламент и може безпроблемно да се приемат закони и при служебно правителство.

При всички случаи не бива да се забравя, че всичко, казано от политиците, е предпоследно.

Когато се преценява какви ще са резултатите от изборите, следва да се има предвид, че на местния вот се видя - близо половин милион избиратели бяха лишени от правото си на глас поради невалидни бюлетини. Такива няма само при машинното гласуване.

На местните избори и при съдебните производства по обжалване на изборните резултати се разбра, че машинното гласуване е най-безпроблемното и точно гласуване.

Именно там има най-малко отклонения при преброяването на гласовете. А в съдебните производства, и по-точно в съдебните експертизи се установи, че отклоненията са не поради грешки на машините, а заради

неточно преброяване от комисиите на машинните разпечатки –

независимо от причините за това. Но както вече се видя – липсват каквито и да е гаранции, че ще има машинно гласуване на изборите.

Възниква един естествен въпрос – защо беше нужно да се променя конституцията в частта за изземване на функциите на президента по съставяне на служебно правителство. Все пак само президентът е избран на мажоритарен вот от всички български избиратели.

Конституцията не бива да се прави за конкретен президент и за конкретни политически партии. Промените в основния закон, направени с оглед на конкретни хора и партии, показват дефектите си.

При измененията в конституцията правомощията на президента можеха да се увеличат при формирането на различните регулаторни органи, включително за управление на съдебната и прокурорската власт.

Така например формирането на Конституционния съд от различните видове власти включително с участието на президента доказа, че е работещ вариант за независимост на този орган дори като се вземат предвид политическите и пенсионните назначения на някои от съдиите.

Отделен е въпросът, че нямаше логика в конституцията въобще да се предвижда да има служебни правителства при подаване на оставка на правителството.

В големия брой парламентарни държави не се назначават отделни служебни правителства, когато редовното правителство подава оставка. Вместо това редовното правителство продължава да работи до сформирането на следващо редовно правителство.

В част от държавите при подаване на оставка редовните правителства се наименуват служебни и управляват до съставянето на следващо правителство. Така е например в Нидерландия. Ако с промени в конституцията би се премахнало служебното правителство,

това не би променило формата на държавно управление

и не би се нарушила конституцията, приета от Великото народно събрание. В правото се приема, че формата на държавно управление се изразява в това дали държавата е монархия, или република.

Би могло да се приеме, че се изразява и в това дали е парламентарна, или президентска република, но не и в това дали има, или няма служебни правителства. Ако се погледне уреденото в конституцията Велико народно събрание, то с почти нищо не се различава по съществото си от обикновеното Народно събрание.

И в двете към даден момент биха били представени едни и същи партии в едни и същи съотношения. И поначало формирането на мнозинство ще се решава от едни и същи хора. Това, че депутатите са 400, с нищо съществено не променя нещата.

Един служебен министър много трудно може да навлезе в цялостната работа на министър за няколко месеца. Последващите смени на хора в администрацията и държавните фирми допълнително затрудняват работата им.

Би следвало в конституцията да се забрани на Народното събрание да взема популистки решения, отнасящи се до бюджета при подадена оставка от правителството, т.е. при предстоящи избори. НС реши за Великден един пенсионер с

пенсия от 525 лв. да вземе с 14% повече от пенсионер с 527 лв. пенсия!

А и пенсионерите с 2 лв. по-ниска пенсия ще получат благодарение на добавката и по-висока обща годишна пенсия.

Защо този, който е внасял по-малко пенсионно осигуряване, ще взима повече от този, който е внасял повече! Това е в пряко противоречие с основен законов принцип, който изисква пенсията за стаж и възраст да се изчислява съобразно пенсионното осигуряване. Пък и продължаването на помпането на инфлация точно сега пречи на приемането ни в еврозоната.

Именно редовното правителство и една част от промените в конституцията отвориха пътя на България за частично влизане в Шенген. Липсата на редовно правителство намалява шансовете за пълно влизане в Шенген и за своевременно приемане в еврозоната.

Би следвало политиците да имат по-голяма отговорност към България. Нестабилността не създава условия за инвестиции и за бързо и стабилно развитие.

Други от Анализи

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

>