Рухват декори, въжета, мотори, но мюзикълът продължава

28.03.2024 19:06 Хортензия Маркова
Премиерата на “Книгата на мечтите” омагьоса публиката. Цирк, песен, танц, акробатика и театър се преплитат в увлекателна оригинална история. СНИМКА: ТОДОР ГЕОРГИЕВ
Ани, Ралица и сестра й Елена Мерджанова. СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: ТОДОР ГЕОРГИЕВ
Уест Хайлър и Ани Дончева
СНИМКА: ТОДОР ГЕОРГИЕВ
От заснемането на трейлъра към спектакъла във Велинград СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: ТОДОР ГЕОРГИЕВ
СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ
СНИМКА: НИКОЛА ГЮЛМЕЗОВ

Колелото се завърта, посоката се променя и ако срещнеш правилните хора, мечтите ти могат да се сбъднат.

Това се казва още в началото на първия български авторски мюзикъл "Книгата на мечтите", който не отстъпва по нищо на бродуейските и премиерата му бе аплодирана на крака от публиката. Успехът на независимата продукция се дължи на смелостта и труда на изпълнителните продуцентки Ани Дончева и Ралица Мерджанова. И двете дълги години се занимават с изкуство и танци - бивши елитни състезателки по спортни танци и професионални танцьорки в "Денсинг старс", "ВИП денс" и "Байландо". Намират се още като тийнейджърки, състезават се една срещу друга многократно, но сърцата им са неразделни в своя ритъм към най-недостижимите цели.

"Книгата на мечтите" ще оживее отново на 3 април в зала 1 на НДК, а за цялата история как се случва представлението разговаряме с Ани и Ралица.

- Как се роди вашият мюзикъл и труден ли беше пътят от идеята до сцената?

Ани: Винаги съм знаела, че някой ден ще направя мюзикъл. Казах си го преди около 15 години, когато гледах "Фантомът" в Ню Йорк. От момента, в който с Рали станахме бизнес партньори, ми беше ясно, че тя ще е човекът, с когото ще осъществя това. С конкретната идея, че такова шоу трябва да бъде реализирано, заговорихме през зимата на 2021 г. Историята ми се зароди в главата, но това, което беше написано на една страничка, почти не е същото, което стигна до сцената.

Ралица: За мен също винаги е било мечта да бъда хореограф в мюзикъл и да пиша истории. Това ми е слабост - да пиша. А ние с Ани имаме някаква суперсила да се намираме по пътищата си.

Ани: И да съвпадат мечтите ни. Това е нещо много специално. Така се случва в любовните двойки - когато енергиите са в един пулс, много често се получава дете. И при нас е същото, само че в творчески план.

- Откога се познавате?

Ани: От тийнейджърска възраст покрай танците.

Ралица: Ние бяхме конкурентки. Всякакви опити имаше да ни настроят една срещу друга, но ние напук не позволявахме. Някак вътрешно усещахме, че има нещо по-ценно и устойчиво, което трябва да се съхрани извън състезателния ни път.

Ани: Ние и във форматите, в които участваме, сме конкуренция, но Рали ми е като сестра и аз не мога да гледам на нея иначе.

- Очаквахте ли успеха на премиерата през ноември?

Ралица: Вътре в себе си знаехме, че захващайки този спектакъл, ще го направим както трябва.

Ани: Последните няколко седмици преди премиерата вече знаехме, че действително ще е нещо, с което ще се гордеем. Просто го виждахме. Но извън нас самите, семействата и приятелите ни е чудесно, че има хора, които оценяват резултата. Този мюзикъл е голямо събитие за тази наша малка българска сцена, защото променя средата. Защото дава представата на хората в средата, че в България е възможно да се случи нещо на световно ниво.

Ралица: И то на всички възможни нива - от продукционно до артистично. В екипа имаме артисти, които не са просто танцьори или певци, или актьори, а такива, които пеят, танцуват и правят циркова акробатика едновременно. Огромният принос на режисьора Уест Хайлър е, че успя да събере всички тези елементи и да ги пречупи през призмата на всяка индивидуалност. А заради артистите, които ни се довериха и скочиха без задръжки, продукцията е уникална сама по себе си. Тук трябва да споменем главните ни действащи лица Давид Крумов, Калина Асенова, Косьо Икономов, Павлета Семова и Камен Асенов.

- Как Уест Хайлър стана режисьор на спектакъла?

Ралица: Доволни сме, че съдбата така направи, че се срещнахме с него и научихме много от него. Венци Асенова от Столичния куклен театър ни свърза и ни каза: "Момичета, вие имате нужда точно от Уест". Получихме невероятния шанс той да каже "да". Както и: "Вие сте абсолютно ненормални. Луди. Това е невъзможно. Но ще го направим!". Разговорите с него бяха в средата на август, а премиерата през ноември.

- Толкова бързо се е случило всичко?

Ралица: Думата е безразсъдно.

- Това ли е вашата тайна формула?

Ани: Ние с Рали никога не се страхуваме. Винаги скачаме. Пред нас е имало всякакви препятствия и продължават да се появяват такива, но ние никога не можем да се откажем или да изберем лесния начин. Винаги тръгваме по най-трудния път и когато с нея се разберем, че нещо ще се случи - то се случва. Изнасяме го на плещите си.

Ралица: Буквално. Говорим за мъкнене на танцови подове, костюми и какво ли още не. Освен това някак около себе си събираме все такива ненормалници, които се съгласяват да правят всичко това с нас. И Уест, и драматургът ни Александър Чобанов, и композиторите ни Петя Данкова, Адриан Гугов и Александър Васев бяха на ръба на всякакви срокове, но се включиха.

- Не се ли опасявахте, че оригиналната ви идея е голям риск, какъвто адаптацията на световни хитове не крие?

Ани: Знаехме много добре, че ако предприемем този риск и се справим, успехът ще бъде много по-голям. Така и се случи. Нашата продукция е оригинална - не сме я платили и не сме я откраднали, което я прави още по-ценна. Няма друг такъв мюзикъл у нас, който да е на ниво Уест Енд и Бродуей.

- Това ли беше вашата цел?

Ани: Моята цел беше да се види, че такова нещо може да се случи извън местата, на които традиционно се поставят мюзикъли у нас. И че те могат да бъдат български и авторски. Тоест всичко, което се плаща за едни права, може да отиде за труда на български екип.

Надявам се, нашият мюзикъл да е отворил тази мисловна врата и в бъдеще колегите също да се престрашават. Когато се седи на сигурно и спокойно, не се променят нещата. Трябва известна доза безразсъдство.

Аз се занимавам повече с организационната и продукционната част на събитието, Рали е сърцевината - тя е хореографията, сценарият, така че нейната цел може да е била по-различна.

Ралица: Крайната цел на двете ни съвпада. Аз исках и да покажем какви артисти имаме у нас, които не са зависими от театри или опери, а ние знаем какви качества имат и какво носят в душите си. Никога не сме се стремили да бъдем уникални, а по-скоро да имаме някакво влияние върху средата, за да я направим по-здравословна и продуктивна на всички нива. Това възпитава и публиката.

- Имаше ли опасни и инфарктни моменти по време на премиерата, останали невидими за публиката?

Ани: Имаше само такива. Рали беше зад кулисите, а аз бях човекът в апаратната - на пулта.

Ралица: Някой излиза на сцената, а в същото време човек, който трябва да е на сцената, го няма, някъде се щура по коридорите. Хора излизат с халати, а ние снимаме генерална репетиция.

Ани: Това беше най-лошата генерална репетиция в историята.

Ралица: Ние имаме общо три циркови мотора, които са за акробатите. Един от тях се развали.

Ани: Скъсаха се въжетата, тежестите не издържаха, летяха циркови артисти.

Ралица: Падна на косъм от главата на единия ни главен герой. Изключително опасно. В крайна сметка се взе решение да махнем мотора. Трябваше да се пренастроят всички входове и изходи на сцената спрямо промяната.

Ани: Също така имаме един голям декор, на който пише Carnival с 340 крушки. Този надпис падна върху една от платформите ни на сцената, докато отгоре и отдолу имаше хора.

Ралица: И това се случва между 15 и 17 часа, а ние отваряме в 19,30 ч. Но с Ани сме изградили имунитет, защото често ни се е налагало да се мобилизираме в много тежки ситуации. Стига ни само да се погледнем и действаме.

Ани: Тогава нашият режисьор държа една реч, че много циркови шоута по света спират заради подобни ситуации и това е нещо нормално. Залогът е голям. До последно се чудехме ще стане ли, няма ли. За съжаление, не ни стигнаха финансовите сили да имаме и втори каст, каквато е световната практика. Екип на терен, който репетира и е подготвен така, както първия, за да може да стане смяна при нужда. Нямахме тази възможност и се молехме никой да не се контузва, да не му пада гласът и т.н. Да, Рали сигурно можеше да замести голяма част от танцьорите, но... Поне сега сме много по-спокойни преди втората дата.

Минахме през всички възможни неизвестни.

- Научили сте си уроците в движение.

Ралица: Така стана, че хората, които се включиха, повярваха в този проект и за всеки от тях това беше едно мъничко сбъдване на мечта. Нашият екип е от артисти с друга работа и ангажименти, с които се изхранват, но отделяха от времето си след 19 ч, когато са най-изморени, за да репетират за мюзикъла.

Ани: Хората нямат представа какво е независима продукция. Когато директор на театър или опера тръгва да прави каквото и да е, разполага с финанси и ресурси. Има зали, има на щат всички звена, за да сглоби ансамбъла, всички видове технически служби - от сценографи до хамали, плюс маркетинг отдел и собствени билетни центрове. Ние нямаме нищо от тези задължителни пера. Сами трябва да си осигурим всичко. Най-проблемен е репетиционният процес. Трябва да имаш място - достатъчно голямо, отговарящо на техническите изисквания, и да плащаш за 24 часа, в които с твоите артисти можете да работите по три часа най-много. И те идват скапани след работа, както сме и ние, но няма време. Така се случи всичко за три месеца. В сектора ще разберат какво самоубийство е това. Няма проект, с който да се захванем и около нас да няма хора, които също правят всичко със сърце.

Ралица: С огромното желание на всички стана това малко геройство.

- Предвиждате ли дълъг живот на "Книгата на мечтите"?

Ани: Няма друга сцена, която може да го приеме по начина, по който се изпълнява в зала 1 на НДК. За да може да пътува, трябва да се намали обемът за по-малки сцени, да се намали цената на билета и т.н. Мислим го и търсим варианти.

Ралица: Що се отнася до съдържание, е възможно да се намали и да запази художествените си качества. Продукционно е голямото предизвикателство. Такова нещо има нужда от финансиране, няма какво да се лъжем.

- Как се решихте да създадете вашия център Dance station?

Ралица: Тогава аз бях спряла да танцувам, а Ани се беше върнала към танците и беше в първия "Денсинг старс".

Ани: Един наш колега ми предложи по тертипа на немските танцови училища да направим у нас такова. Тогава нямаше разностилови училища от малки до големи за непрофесионалисти и професионалисти.

Ралица: Ани ме покани да преподавам. Тогава бях 20-годишна студентка, имах друга представа за себе си, но животът ми се преобърна.

Ани: После така се наредиха нещата, че останахме двете с Ралица. Съдбата си знае работата и когато ти си избереш пътя, тя ти отваря вратите.

Ралица: В Dance station вече 15 години работим с един и същ екип. Хора, с които заедно се развиваме, независимо от трудностите. Тук има среда, която позволява на едно дете не просто да се развива като танцьор, а като личност. Да намира семейство и дом. Изкуството води със себе си много позитиви.

- Какви оценки пишете на екранните си партньори в тазгодишния "Денсинг старс" Папи Ханс и Филип Буков?

Ани: Папи има вродено чувство за ритъм, което е развил като музикант. С такова човек вече е с едни гърди напред. Като професионални дами на нашите непрофесионални партньори всъщност ние ги водим, ние ги носим, ние ги позиционираме на сцената. Ако човек не чува и музиката, бедствието е съвсем пълно. Давам добра оценка на Папи, защото работи и се старае, успява да извлича от себе си всяка седмица мотивация за повече.

Ралица: При Филип проблемът с музиката и ритъма беше много сериозен, защото той е повече спортист. Но има страхотните качества да е изключително самомотивиращ се и с невероятна работна етика. Затова неговата оценка също е много добра. Сложно е, когато се налага на нас като дами да водим, но пък и Филип, и Папи са джентълмени и се стараеха.

- Можете ли да си представите живота си без танците?

Ани: Танците са ме изградили като личност, като емоционален свят. Толкова са се вплели в човека, който съм, че не бих могла да си представя друго. Щях да съм психолог, но сигурно нямаше да издържа дълго. Все пак сме практически психолози и сега в живота си.

Ралица: Смятах, че ще се занимавам с туризъм. Но е нещо, което нямаше да ме направи щастлива. Може би, ако все пак не бяха танците, щях да съм учителка. Не бих могла да си представя да го има баланса в живота ми без танците.

- За какво мечтаете?

Ани: Иска ми се да имаме възможност да работим по още продукции като "Книгата на мечтите". Да го правим заедно. И всяка една от нас да може да бъде полезна с опита си и в чужди продукции. Dance station да продължи да позволява на хората да срещат себе си и да се грижат за себе си, а това място да порасне с още една зала. Искам танцът да стане част от живота на хората в България. Да има място у всеки за изкуство, което е разбрано и е на пиедестал.

Ралица: Мечтая си да успеем да съхраним тези мънички искрици, които са ни запалвали, и да имаме още много такива тепърва. В крайна сметка всяка една мечта е път. Накрая, когато имаш мечтата, се обръщаш и виждаш кой е вървял с теб към нея.

Други от Възход и падение

Емануела Шкодрева и Кръстю Лафазанов - една двойка на средна възраст, пренесе 2-ро авеню от "Манхатън" в Ямбол

Обикалят малките градове и искат да уловят атмосферата на всеки от тях - Какво е успехът за вас? - Успехът е да си щастлив! Така категорично отговаря актрисата Емануела Шкодрева часове след като е

Лейди Гага, "Грийн дей", Пост Малоун ще са хедлайнери на "Коачела" през 2025 г.

Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП

На 21 ноември рожден ден имат

Крум Зарков, секретар на президента Радев по правни въпроси Младен Маринов, депутат в 51-ото НС, бивш министър на вътрешните работи Проф. д-р Алексей Савов

И президентът Радев стана на крака след концерта на Орлин Горанов

Заедно на сцената с певеца излязоха Алекс Раева, Мариана Попова, Орлин Павлов, Любо Киров и Кристина Димитрова. След края на шоуто ръкопляска и президентската двойка - Румен Радев със съпругата си

Владо Карамазов започва репетиции на “Трамвай “Желание” в Младежкия театър

Актьорът загатна във фейсбук, че започва репетиции на “Трамвай “Желание” от Тенеси Уилямс в Младежкия театър. Пиесата на американския автор се появява през 1947 г

>