Няма кой да вози чужди туристи, наши самолети летят за други компании
Въпреки че самолетният парк на българските авиокомпании почти се удвои за последните години, този флот се изнесе в чужбина. 85% от самолетите работят по пазари с превози между летищата изцяло извън България. Тази тенденция от миналата година не само се е запазила, но се и засилва, отчетоха от Асоциацията на българските авиокомпании във връзка със зачестили оплаквания на туроператори, че няма достатъчно самолети, за да докарват туристи в България.
Освен това българските самолети все по-често работят за големи туроператори навън и возят германци, поляци и австрийци до други дестинации с по-скъпи седалки. А често и продават на лизинг заедно с екипажите самолетите си на европейски авиопревозвачи.
Христо Тодоров от “България ер” обясни, че компанията дава 4 самолета на немската “Кондор” за чартъри до Египет, Южна Африка, Испания. “Не че няма седалки, няма платежоспособно търсене за България”, коментира той.
По думите на Стефан Трифонов “Електра еъруейз” лети до Варна и Бургас, но през полски туроператор, на който са продали самолети и седалки.
А Апик Гарабедян, шеф на “Юръпиън еър чартър”, добави, че неговата компания предпочита да вози германци до Испания, отколкото до България.
Според Анелия Маринова - директор на Главна дирекция “Гражданската въздухоплавателна администрация”, за всеки авиопревозвач е от значение дали сезонът е 4-5 месеца с плътна чартърна програма, или е само 3, след което самолетите остават на земята.
Български туроператори вече се оплакват, че трудно намират самолети, които да правят чартърни полети до Българското Черноморие. По тази причина започналият в началото на годината ръст на записвания на чужди туристи постепенно се е стопил.
“Няма как да се конкурираме с туристически държави, в които летният сезон е по-дълъг от нашия, а и дават субсидии за чартърните полети в сезона. Турция например плаща по 1600 долара на полет, а Гърция - по 60 евро на седалка за всеки докаран чужд турист в месеците април, май и октомври, когато туристите са по-малко”, каза пред “24 часа” Венцислав Танчев, член на управата на Асоциацията на инкаминг агенциите и шеф на агенцията, която представлява у нас немската Alltours.
България също субсидираше всяка седалка с по 35 евро, но само през 2020 г., когато започна пандемията. Сумата, която бюджетът отпусна, беше 18 млн. лв., но те се изчерпаха бързо и беше обещано да бъде поискана нотификация от ЕК за още. Това обаче не бе направено при смяната на правителствата, а туроператорите калкулираха тази помощ в пакетите за 2021 г. и на практика това им остана като загуба.
“Всяка авиокомпания иска да лети само при сигурен пазар, но при нас сигурното е само юли и август, и то явно не им е достатъчно”, заключи Танчев.