Даниел Панов: Как да са високи заплатите, като 3 г. не бе правено нищо за пътищата в Северна България
- Модерна икономическа зона "Янтра" се разгръща до село Момин сбор, казва кметът на Велико Търново
- С подробния устройствен план за Стария град собствениците няма да чакат години за ремонт
- Проучваме терени за строеж на многоетажни паркинги срещу процент места за общината
- Г-н Панов, жителите на Велико Търново ви гласуваха доверие за четвърти път на изборите през 2023-а. С кои проблеми на града се захванахте незабавно и ще бъдат на дневен ред през 2024 г.?
- Едно от най-големите предизвикателства във Велико Търново и изобщо пред всички общини бе
успешното завършване на големите инфраструктурни проекти по европейските програми
от приключилия програмен период.
За старата столица това бе проект "Интегриран градски транспорт" с реконструкция на бул. "България" и две от най-натоварените кръстовища, изграждането на новите буферни паркинги.
Другият ни голям проект - за 8 км пътища и улици в северните и източните квартали и връзките между тях покрай крепостта Царевец, го предоговорихме до края на 2024 г. Той е финансиран по програмата "Румъния-България" и се изпълнява и в момента.
За тези предизвикателства местната власт няма никаква вина - знаете колко труден и изпълнен с кризи бе целият предходен мандат, особено заради продължилите две години политически сътресения. Трудно се работеше с неработещи държавни институции.
За щастие, в средата на 2023-а диалогът се възстанови, а проектите се отпушиха.
- Програмата ви за управление до 2027 г. предвижда впечатляващи спортни съоръжения, солиден брой места за паркиране, нов парк. Дайте повече детайли как ще се развива градската среда.
- Нов парк ще бъде изграден на т.нар. циркова площадка. В напреднала фаза са процедурите, включително и за финансирането. Изграждането му се очаква да започне още тази година.
Спортните съоръжения също са важен акцент - в момента се строи новият футболен терен, западно от стадион "Ивайло", който се реализира по програма на ФИФА. Само за 2024 г. в бюджета има 200 хил. лева собствени средства за детски, спортни площадки и фитнес на открито.
В най-големите квартали вече върви прединвестиционното проучване за цялостно благоустройство на междублоковите пространства, които са общинска собственост, както и регламентиране на паркирането.
За кв. "Колю Фичето" идейната фаза е на финал. Проучваме и други възможни терени - както за буферни паркинги и довеждащ транспорт, така и за учредяване на право на строеж за етажни надземни паркинги срещу това определен процент паркоместа да останат за общината.
- Ще се изгражда нова индустриална зона "Янтра", това означава ли, че интересът на бизнеса да инвестира в нови производства расте?
- По-скоро бих я нарекъл съвременна икономическа зона. Тя ще бъде естествено продължение на Западната индустриална зона, ще се развие по оста на пътя между Велико Търново, Шемшево, Леденик и Момин сбор.
Зоната ще е насочена към инвеститори от високотехнологичната сфера
Цялата икономическа зона обаче е тясно свързана със строителството на магистрала "Русе - Велико Търново" и "Хемус".
Инвестиционен интерес и сега има - той не е спирал, но реални стъпки все още няма по две причини: политическата нестабилност, както и забавянето на магистралите.
- Цифрите на статистиката нареждат региона на опашката по средна работна заплата - с над 560 лв. по-малко от средната за страната. Има ли местната власт механизми, с които да повлияе на тази негативна тенденция?
- Нека си говорим обективно - кметът не може да вдигне дори заплатите в общинската администрация, защото те са лимитирани от редица нормативни документи. Опонентите ми в кампанията щедро обещаваха ръст на заплатите.
И до днес някои от тях продължават да спекулират със статистиката.
Защо излизат подобни заглавия? Първо - защото статистиката е на областно ниво. Картината е съвсем различна, ако гледаме само община Велико Търново.
Второ - как да бъдат високи заплатите в областта, като 3 години за инфраструктурата в Северна България не бе свършено почти нищо? Големи инвеститори с интерес към Велико Търново има, но е нужна стратегическата инфраструктура - магистрали, летище, интермодален терминал. Това са ангажименти на държавата.
- Определихте бюджета на Велико Търново за 2024 г. като балансиран и консервативен. За какво ще има повече пари тази година?
- Бюджетът залага на напълно реалистични приходи и определя разходите съобразно тях. Така съставен, той е реалистичен и изпълним - с екипа ми работим по този модел още от първия ми мандат.
Повече пари ще има във всеки един ресор
- и за благоустройство, инфраструктура и екология, и за образование, социални дейности, здравеопазване, култура и туризъм. Инвестиционната програма е повече от 55 млн. лева и в голямата си част проектите са финансово осигурени.
Увеличаваме средствата за инвестиции в града и кварталите. Два пъти повече са предвидени за улици и инфраструктура в населените места.
- Пред общинския съвет казахте, че се работи по нова транспортна схема. Кога търновци ще могат да се возят на екоавтобуси, да минават по двата нови моста под Царевец, а туристите да използват буферните паркинги?
- От 1 март започна същинската работа по изготвяне на новата транспортна схема. Целта е общественият транспорт да бъде все по-предпочитан, да е напълно в синхрон със съвременните нужди от придвижване, да облекчим трафика и като цяло - да подобрим свързаността.
Проведено бе изключително детайлно социологическо проучване на транспортните нагласи на хората, потребностите, оценката им за сегашното състояние и др.
Вече имаме три закупени електрически автобуса за нова обществена линия, която реално ще стартира през пролетта. До края на юни е срокът за двата моста, имам уверението от изпълнителите, че ще се справят дори и по-рано.
Финализират се административните процедури за буферните паркинги, следва общинският съвет да ги възложи заедно с електрическите автобуси за управление и стопанисване от общинското дружество "Организация на движението, паркинги и гаражи".
- Къде ще бъдат насочени основните капиталови инвестиции през тази година?
- Основните капиталови инвестиции включват
двата моста заедно с рехабилитацията на 8 км улици, тротоари и пътища в източните и северните квартали на града - "Света гора", "Асенов", ул. "Опълченска" и северния вход.
Планирали сме проектиране на нови отсечки и реконструкция на улична мрежа в кв. "Картала" и други квартали. Сред новите проекти са основни ремонти на ул. "Полтава" и ул. "Мармарлийска", голям обществен паркинг в района на Старото военно училище.
За 2024 година получаваме средства от държавата за основни ремонти на 14 км общински пътища между населените места, включително и до археологическия резерват Никополис ад Иструм.
- Какво е предвидено за развитието на образователната инфраструктура?
- През тази година започва строителството на третата нова детска градина във Велико Търново - в кв. "Картала".
Предстоят още сериозни инвестиции - нови мултифункционални спортни площадки в СУ "Емилиян Станев", балон над игрищата и спортно стрелбище в СУ "Георги Живков". В процес на одобрение са големите проекти за модернизация на училище "Бачо Киро" и Езиковата гимназия - проекти за близо 9 млн. лева по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ).
- Бяхте избран за трети път да водите кметовете в националното сдружение на общините, имате ли решение за продължаването на санирането? Срокът за кандидатстване по втория етап от програмата е удължен, но собствениците се отказват заради 20% самоучастие. Това са хиляди левове, които малко хора могат да си позволят като разход.
- Още през януари УС на НСОРБ (Национално сдружение на общините в Република България - б.а.) прие позиция по създалото се напрежение с първите одобрени проекти за саниране на жилищни сгради по ПВУ.
НСОРБ счита, че
в публичния дебат трябва да се включи и Агенцията за устойчиво енергийно регулиране,
която валидира обективността на сертификатите за енергийна ефективност, около които се породиха спорове.
Трайното решаване на проблемите, свързани със санирането на жилищния фонд, трябва да бъде търсено чрез национална програма с прозрачни, достъпни и своевременно огласени правила за подкрепа на собствениците.
За цялостното обновяване на сградния фонд е необходим огромен ресурс, какъвто държавата на този етап не би могла да отдели. Различни възможности за енергийна ефективност има в няколко европейски програми и фондове, до които държавата има достъп.
Внесеното от народни представители предложение за създаване на национална програма за енергийно обновяване беше обсъждана съвместно от три парламентарни комисии.
Надяваме се да бъдат разгледани възможностите за финансиране на подготвените проекти, които останаха в резервния списък, и до 9 месеца да бъде създадена дългосрочна национална програма, която да гарантира, че до 2030 г. всяка от 66 хил. стари сгради, които се нуждаят от обновяване, ще получи справедлив достъп до финансиране.
- Има ли вече оживление в туризма на база на заснетия във Велико Търново втори сезон на "Дяволското гърло" - "Есента на демона"? В социалните мрежи се споделяха големи очаквания.
- Оживление в туризма има - данните за 2023-а го показват.
Имаме 30% ръст на общия брой посетители
и близо 45% ръст на организираните туристически групи. И ако за 2023 г. почти достигнахме предковидните нива, с "Есента на демона" и рекламата, която Велико Търново получава чрез хитовия сериал, вярвам, че през тази година ще надхвърлим рекордната посещаемост от 2019-а.
- Велико Търново е символ на културно-историческия туризъм в България, но какво сте набелязали за опазване на паметниците в историческата и духовна столица?
- Община Велико Търново и Регионалният исторически музей полагат необходимите грижи както за опазване на културно-историческото богатство на старопрестолния град, така също за реставрацията на знакови сгради - например музея "Възраждане и Учредително събрание", ремонта на емблематичното читалище "Надежда 1869" и др.
По програма на Министерството на културата подаваме искане за проектиране на реставрация и консервация на целия източен и южен сектор на Трапезица - там, където са и най-активните археологически проучвания през последните години.
Що се касае до Стария град като групов паметник на културата, крайно време е държавата в лицето на института за културно наследство и Министерството на културата да подходи сериозно и адекватно спрямо Велико Търново.
Не може за трети пореден път без съществени мотиви да ни връщат подробния устройствен план за старата част
на Велико Търново. Градоустройствените правила там са специфични. Веднъж приеме ли се този план, ще се сложи край и на порочния кръг собствениците на старите сгради да чакат с години дългите процедури за одобрение на ремонти.
Ако има одобрен и съгласуван подробен устройствен план, всичко ще се процедира много по-бързо.
Друг е въпросът колко са ограничени правомощията на общината по закон спрямо нехаещите собственици на стари сгради - ние можем да пишем предписания, да налагаме глоби, които остават несъбрани, но не и да предприемем реални действия за запазване целостта на имотите.