Доц. Георги Лозанов: Преклонението пред Неофит и Кристиан Таков показа, че народът има нужда от водачи, които разпознават злото

20.03.2024 08:00 Паола Хюсеин
Доц. Георги Лозанов. Снимка 24 ЧАСА

- Г-н Лозанов, да започнем с въпроса на деня: защо все по-трудно става дасе приеме правителство след ротацията?

- ГЕРБ/СДС и ПП/ДБ имаха два големи приоритета – запазването на нашата явно и скрито подкопавана евро-атлантическа ориентация и борбата с корупцията и по-общо – укрепването на правовия ред в страната. По първия приоритет те лесно си стиснаха ръцете и създадоха сглобка 1, но противоречията им по втория, чийто генезис предизвика протестите през 2020 година, се запазиха, а както изглежда, и са се задълбочили. По отношение на тях сглобка 1 се оказа щадящ период, защото беше “репетиция на маса” – работа по промени в текстове на закони и на конституцията.

Сглобка 2 вече трябва да даде на тези промени “човешка плът” и върху такава да ги приложи. Което значи да се изберат политически независими представители на съдебната система, на службите и регулаторите, готови да възпрепятстват появата на незаконни практики и да ги преследват, когато се появят. Ето точно това не искат разни джуджета, елфи, тролове и пр. заедно с политическите им покровители. И използват всичките си неведоми сили, които владеят, за да провалят правителството на България.

- Среднощните пресконференции на партиите в почивната неделя и последвалите скандали и обрати в отношенията между политици, които уж бяха в коалиция, не създават ли усещането за нещо страшно и непреодолимо? Целият този политически театър какво психологическо въздействие има върху избирателите?

- Не знам дали има въздействие върху обръгналата на всичко публика, но наистина може да стане страшно и непреодолимо.

След перспективата Тръмп да се върне в Белия дом

авторитарните режими по модела на Путин, макар и в по-мек вариант, са във възход в Латинска Америка, Близкия изток, Китай, Индия, Турция, Унгария… и можем да се окажем следващата им дестинация. Крехко препятствие пред тях засега са ПП/ДБ като представители на либералната демокрация в българската политика. Ако и то отпадне, никой даже няма да си прави труда да играе политическо театро.

- Тъжното събитие – кончината на патриарх Неофит и погребението му, успя да обедини и да смири за няколко дни народа, държавниците, политиците. Как стана това и защо така бързо се забрави?

- Случи се така, защото патриарх Неофит вероятно е най-консенсусната фигура на българския преход. Веднъж сам търсеше и създаваше консенсуси както вътре в църквата, така и в отношенията ѝ с другите църкви и с нецърковните институции.

И втори път, заради благия и всеопрощаващ начин, по който носеше високия си сан, и с топъл глас изричаше смиряващи сентенции.

Но, разбира се, от този или от онзи свят той няма как да прекрати умело подклажданите вражди в днешното ни общество. Кончината му приличаше по-скоро на временните примирия, които армиите от двете страни на фронта сключват по време на големи християнски празници, за да продължат след тях битката си още по-ожесточено.

А пък и не е ценност обединението на общността, ако ще включи елементи, чиито интереси са насочени срещу нейните. Няма как например да се почувстваме една общност с хора, които искат връщането на стария съветски режим, независимо че за патриарха всички са християни и имат право да грешат.

- Погребението и почитта към Неофит бяха сравнени с изпращането на цар Борис Трети – използван бе същият оръдеен лафет, пренесъл и ковчега на царя до гарата за погребението му в Рилския манастир. Едва ли превозните средства са единствената аналогия. Само че на Неофит беше теглен от съветски бронетранспортьор, а на Борис Трети – от 6 коня. Каква е аналогията между двете исторически личности и тяхната значимост за обществото ни?

- Предшественикът на патриарх Неофит – патриарх Максим, бе ръкоположен през комунизма, така че дядо Неофит стана първият патриарх след отмяната на държавния атеизъм и

аналогията с последния цар на Третото българско царство проявява възстановения континуитет на вярата у нас

Още повече че историческата ситуация, в която се намира БПЦ тогава и сега, е донякъде сходна. Тогава тя е трябвало да се противопостави на един германски диктатор, за да се застъпи за спасяването на българските евреи, и успява да изпълни своя хуманен дълг.

Сега тя трябваше да се противопостави на един руски диктатор и да застане на страната на жертвите, които армията му взима след нахлуването в съседна Украйна, където има и българско малцинство. Патриарх Неофит го направи с пределно ясно послание в риториката на църковния език: “Господ Бог и светата Църква благославят само онази армия, която не проявява агресия, а единствената ѝ цел е да пази и отбранява своя народ и държава в международно признатите ѝ териториални граници”.

Това, че посланието му се появи почти две години след началото на войната и бе само от негово, а не и от името на синода, говори, че не му е било лесно да изпълни дълга си. Но жестът му ще остане един от най-важните за днешната БПЦ и освети пътя му към небесата. А че лафетът с тленните му останки беше теглен от съветска машина, едва ли има някакво значение, освен ако не е поздрав към руския патриарх с напразното очакване, че ще бъде поканен.

- Какво показва невижданото досега погребение и хилядите, стекли се пред храма “Александър Невски” да се поклонят пред патриарха и да го изпратят в последния му ден с литийно шествие?

- Показва потребност от духовни водачи, които в трудни времена са в състояние да разпознаят злото, както патриарх Неофит направи с руската агресия в Украйна. Общността обаче е склонна да ги признае само когато си отидат от този свят.

Нека да дам още един сравнително скорошен пример за съвсем различна фигура от светския спектър на обществото – Кристиан Таков. И той приживе не беше популярен извън собствения си “балон”, но после всички се надпреварваха да го обявяват за морален арбитър. Така е, защото хората се напатиха от “повратливостта” на елитите и са готови да дадат доверието си само на някого, когато вече няма как да се окаже друг.

Впрочем духовен водач сигурно звучи претенциозно, но става дума за нещо просто –

да води общността за нейно добро, а не за своя изгода

И затова няма как да е алчен, циничен, агресивен, необразован… Въобще всичко, което не бяха дядо Неофит и Кристиан Таков.

- Разбира се, чуха се и упреци, че поклонението е било прекалено театрално, едва ли не лицемерно, защото много хора са отишли служебно, а не заради вътрешната си потребност. Всъщност каква е ролята на тежките ритуали – да приобщят хората или да ги държат настрани, в сянката на авторитетите?

- Вярно е, че едва ли много от хилядите изпращачи на патриарха знаеха нещо повече за него от това, че си е отишъл. Но не беше лицемерие, а опит да се измъкнат от тукашността на далаверата, корупцията и задкулисието, следвайки един духовен водач, поел към отвъдността.

Усещането за прекалена театралност дойде по две други линии. Първо, от свръхразмера на траурните програми в медиите с неспирни хвалебствени излияния, които взаимно се обезсилваха в неизбежната си тавтологичност. Но медиите не трябва да бъдат съдени строго, защото те отговориха на очакването на аудиторията си – да спрат за малко със злободневните събития пред едно, което е надежда за душата.

Втората линия идва от досадната склонност на политиците и тям подобни в такива случаи да се правят на “по̀ католици от папата”, или по-точно – на по-православни от патриарха, като забравят, че православието у нас не е нито държавна, нито официална религия и те могат да участват в ритуалите му само като частни лица. От нищо непроизтичащият държавен траур само иззе спонтанната емоция от хората и я употреби за пиара на кого ли не.

- Случайно, но и много символно денят след погребението бе денят на прошката – християнският празник Сирни заговезни. Какво трябваше да си простим и дали го направихме?

- Има ден на прошката, но християнската прошка не е за един ден – да простиш, значи да се откажеш да враждуваш, да живееш в мир. И вярващите очакват от Църквата да им бъде пример – да носи успокоението и мъдростта на помирението, което патриарх Неофит постигна въпреки враждите в миналото. Но щом болестта го налегна, се възпламениха синодалните борби за власт, сякаш и в Църквата трябва да я вземеш със сила, а не да ти я предоставят, защото си достоен за нея. Това веднага пролича в скандала с касирането на избора за Сливенски митрополит и можем с тревога да си представяме какъв би могъл да е той при избора на следващия патриарх. Едва ли ще е теологически – за вярата и Църквата, а

ще възпроизвежда големия конфликт на нашето време – между демокрацията и диктатурите

Като тази на Путин, чийто проводник у нас е РПЦ, превърнала се в придатък на политическата власт.

- В дните на траур сякаш никой не си позволяваше да говори за политика, но политика, даже международна, имаше – посланичките на Украйна и на Русия дойдоха на поклонението, Митрофанова реагира срещу украинската църква, дълго беше обсъждано дали Вселенският патриарх ще бъде тук, ако Московският пристигне. Как влияе политиката върху нашата църква?

- Присъствието на Вселенския патриарх е протоколно издържано. Присъствието на Руския патриарх, от своя страна, би било гавра с паметта на патриарх Неофит, който определи като “бушуващата сила на злото” руската инвазия в Украйна, докато РПЦ я подкрепя безрезервно.

Рано е обаче да се каже дали отсъствието на главата ѝ е знак за откъсване от нея в продължение на посланието на парирах Неофит, или само щадящ момент от ритуала на поклонението.

Дано изборът на нов патриарх стане час по-скоро, докато “здравите” синодални сили не са се възползвали от кончината на патриарх Неофит, за да покажат, че вече няма кой да ги възпре. А и руският патриарх им “даде едно рамо” и след като не получи покана от София, отиде на среща със сръбския патриарх, за да демонстрира влиянието си на Балканите и да напомни на България, че измъкване от “православната дъга” няма.

Иначе рискът за БПЦ във вътрешнополитически план е променената конфигурация в управлението да не види в Светия синод поредния регулатор – на отношенията между миряните и Бога, и да му сложи заедно с другите политически правилния шеф.

- Защо в рамките само на една седмица се струпаха толкова важни избори и смени у нас – правителство, патриарх и Сливенски владика, че дори и шеф на БФС? Могат ли да бъдат степенувани, кой е най-важният?

- Предполагам, че без пряка връзка избиха преглътнати сблъсъци. Правителството засече, когато Бойко Борисов предприе наказателна акция спрямо (не)коалиционния си партньор Кирил Петков и го накара точно две години след като се опита да го арестува да го моли публично за подкрепа, за да е ясно, че битката за властта у нас е между мъжкари в съблекалнята на държавата.

Според ангажирани наблюдатели патриарх Неофит почти сам се е оттеглил отвъд, покрусен от сблъсъците, които предстоят за поста му, започнали с избора на Сливенския владика.

В БФС пък играят играта “където си, там стой”, като нови играчи в нея са възможни, но не и нови правила.

Най-важният избор, тъй като политиката все пак е ден до пладне, а футболът е за разтуха на бира, е за патриарх, който по дирята, оставена от дядо Неофит, може да превърне БПЦ в защитник на свободата в обществото. И така да изтъкне същността на християнството, което е най-либералната религия и ти дава избор във всичко, включително дали да вярваш, или не.

CV

Георги Лозанов е роден на 26 април 1958 г. в София в семейството на архитектите Лозан Лозанов и Олга Станева

Завършва "Философия" в Софийския университет

Работил е в сп. "Българско фото", бил е редактор и зам. главен редактор на в. "Култура" и главен редактор на сп. "Егоист"

Бил е член на Националния съвет за радио и телевизия, както и член и председател на СЕМ

В момента ръководи дирекция "Наука, култура и образование" в БТА

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>