Най-после! Край на гаденето в колата
Ново електромеханично окачване клати автомобила по-малко
Италианският производител на оборудване Marelli наскоро получи почетно отличие за своята активна електромеханична система за окачване на церемонията по връчването на наградите за цифрово инженерство в САЩ. Иновацията бе показана на шоуто за електроника в Лас Вегас CES 2024 през януари. Този тип окачване има потенциала да предизвика малка революция в света на автомобилите.
Това е първото окачване,
което не се нуждае от стандартните амортисьори или масло
Системата е способна да предложи страхотен комфорт при шофиране, като абсорбира неравностите по асфалта и в същото време възстановява енергията.
Marelli работи върху своето електромеханично окачване от 2017 г. в сътрудничество с Политехническия институт в Торино. Всеки амортисьор се състои от малък електродвигател и редуктор. Този възел механично управлява рамената на окачването. За всичко се грижи компютър, който анализира параметрите на шофиране (скорост, управление), както и обратната връзка от електромеханичното окачване.
Новото активно електромеханично окачване се състои от четири електрически задвижващи механизъма, свързани към окачващо рамо, което елиминира класическия амортисьор, въпреки че запазва пружината. Те имат малки електрически двигатели, които са отговорни за задвижването на рамото, към което са прикрепени, и преместването му под определен ъгъл.
Това става с помощта на информацията, прехвърлена от контролния блок при постоянен анализ на силите и параметрите на ускорението, хода на окачването или управлението му под какъв ъгъл. По този начин всяко рамо модулира силата, която трябва да приложи при амортисьорите, като дори оставя колелото по-малко свободно при преминаване през по-дълбоки дупки в асфалта.
Системата може да възстановява енергията, която се съхранява в 48-волтова батерия
Тя захранва електродвигателите, интегрирани в цилиндричните актуатори. След това шарнирното рамо активира електрическия мотор, генерирайки енергия, подобна на тази при регенеративно спиране. Това активно окачване е в състояние да възстанови 80% от енергията, консумирана от системата, така че загубите да са минимални.
Това е не само адаптивна система за окачване, но и елиминира лашкането в завоите и накланянето при разко ускоряване и спиране.
“Тази технология
може да намали прилошаването при движение
в превозните средства особено ако пътниците са ангажирани с дейности като четене или използване на лаптоп, което ще стане по-често срещано явление с развитието на автономното шофиране”, твърди Пиеро Монкиеро, директор по иновациите в отдела Ride Dynamics на Marelli.
По-компактно от конвенционалната система за окачване активното електромеханично окачване на Marelli също има предимството, че е много по-бързо.
Липсата на течност позволява време за реакция
в милисекунди, което благоприятства стабилността на автомобила, както и системите за активна безопасност.
В момента революционното окачване се тества на кросоувъри Alfa Romeo Tonale. Идеята е системата да се комерсиализира до две-три години.
Иначе е известно, че от шофьора зависи най-много дали на пътниците ще им прилошее - дори и да кара на път с множество остри завои, с изкачвания и спускания. Всеки, който завива твърде рязко или ускорява и спира бързо, влошава положението на пътуващите.
Болестта на пътуването, или кинетоза, е широко разпространено състояние, чиито симптоми - гадене и повръщане, се появяват по време на път. Смята се, че то засяга около една трета от хората.
Болестта при движение възниква, когато очите и вестибуларният апарат получават противоречива информация за позицията на тялото в пространството. На задния ред на колата децата виждат в задната част на предната седалка стабилен хоризонт с подглавници върху него, но чувството за равновесие забелязва, че тялото се движи. Мозъкът се претоварва и симптомите на прилошаване се появяват.
Децата до пубертета са най-често засегнати,
тъй като те все още не са в състояние да обработват правилно различните сетивни впечатления. Почти никога не се случва на човека зад волана да му прилошее, докато кара, защото той винаги е вперил очи в пътя.
Погледът на пътниците обикновено е насочен предимно извън колата, но настрани, а не през предното стъкло.
Най-добрият съвет е шофьорите да намалят максимално скоростта при завиване, а пътниците на задната седалка да гледат през предното стъкло.