7 техники да познаете дали да имате доверие на колега
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Сигурно ви се е случвало да се разочаровате от някого, след като дълго сте били убедени, че го познавате добре. Не се обвинявайте, че сте прекалено доверчиви. Една от най-често срещаните грешки е човек да съди за останалите по себе си. Понеже вие не можете да постъпите грубо или непочтено, смятате, че същото важи и за колегата ви.
Знаете, че това е вярно по-скоро рядко отколкото често, но винаги тръгвате към новите хора с отворено сърце. Все пак бъдете наблюдателни и подреждайте получената информация в логическа връзка, съветват психолозите. Според тях има прости и в същото време надеждни методи, които ще ви помогнат да откриете сравнително бързо ключови закономерности в поведението на даден човек и да си съставите вярна преценка за него.
Гледайте дейталите в рутинни действия. В началото те най-лесно могат да хвърлят светлина върху личността и да подскажат как ще се държи в определени ситуации.
Примерно, ако новият колега избира всеки ден едно и също ястие за обед, вероятно не обича промените и състоянията на неопределеност. По принцип такива хора са предани, но трудно се съгласяват на начинания без гарантиран успех.
Човек, който винаги се оглежда внимателно и на двете страни, когато пресича улицата, вероятно е предвидлив. Той би обмислил всяка подробност, преди да вземе решение, и би поел само добре пресметнат риск.
Тези качества не са лоши, можете да се доверите на подобен човек поне докато не се налага да ви подкрепи в ситуация, в която имате право, но въпреки това може и да не спечелите.
Обръщайте внимание как общува. Така ще схванете общата линия на поведението му.
Едно може да очаквате от нов колега, който се старае да влезе в контакт с всеки в офиса. Съвсем друго - ако действа избирателно, насочва се към тези, които му се струват важни, а останалите държи на дистанция.
Особено показателно е как се отнася с обслужващия персонал в офиса. Хората, които смятат, че животът е несправедлив към тях и всеки им е длъжник, имат навика да са пренебрежителни примерно с чистачката. Ако видите новият колега да влиза в сградата и да минава покрай портиера без поздрав, нямайте му доверие. Най-малкото е невъзпитан.
На другия полюс е отношението към шефа. Не е трудно да забележите разликата между естественото внимание, с което новакът трябва да слуша началника и да откликва, и сервилността.
Говорете за общи познати. Това не значи да сплетничите, а да забележите какви качества откроява у тях.
Когато говорят за другите, хората несъзнателно подчертават това, което присъства и у самите тях. Ако набляга на доброто у общите ви познати, не омаловажава постиженията им, не ги критикува, не е снизходителен, по-вероятно е добър човек. Хейтърът издава лошото у себе си, като се изказва за другите в стил "Абе мани го тоя".
Забележете границите му. Никой не е безкрайно искрен, любезен, търпелив, изпълнителен.
Като внимателно наблюдавате, ще забележите примерно дали новият колега е готов да помогне наистина или само на приказки. Или казва "стоп", когато някой се опитва да му стовари цялата работа. В първия случай на колегата надали можете да разчитате в критична ситуация. Във втория той показва, че сътрудничи, но не е глупак, който може да бъде използван.
Разузнайте с бой. Е, не в буквалния смисъл. Човек разкрива истинската си същност, когато е в критична ситуация, поставен под внезапен силен стрес, при извънредни обстоятелства. Тогава не може да играе роли и започва да се държи така, както му повелява истинската същност.
Ако имате професия, в която е важно за вас какъв човек е колегата ви, защото ще се налага да разчитате на него при опасност, може да съчините сценарий, за да проверите реакцията му. Гледали сте това във филми за полицаи.
Споделете му уж тайна. Това е сигурен начин да проверите дали си имате работа с почтен човек.
"Тайната" може да е незначителна или пълна измислица. Като я чуете от друг колега, значи на новия не може да имате доверие.
Поискайте пари назаем. В подходяща ситуация и дребна сума, за която сте сигурни, че не е проблем за него. Примерно 2 или 5 лева, защото сте си забравили портфейла, а ви трябват пари в брой.
Ако се бръкне веднага, значи е човек, който дава кредит на доверие. Допуска, че може да загуби парите, ако вие се окажете некоректен човек, но сумата е дребна. По-важно му е, че по този начин ще разбере нещо за вас.
Вие изчакайте примерно 2 дни с връщането и вижте как се държи. Да ви подсети директно или с намеци е малко дребнаво. Но ако нищо не казва и стане леко резервиран, не се сърдете - дългът си е дълг, колкото и да е малък. Дайте парите и се извинете за забавянето. Имате насреща си човек, който също като вас предвидливо проучва новите колеги.
В "Точният човек" можете да прочетете още: