Социологията като инструмент на PR-a
Като PR, а и като гражданин се изумявам от пожелателната социология, която в последно време избуява като пандемия. Проблемът е идентичен като този с фалшивите новини, които обаче, за разлика от фалшивата социология, не попадат в централните емисии новини. В рамките на 10 дни излиза поредно проучване (първото беше на Маркетлинкс, но то там няма какво да се коментира, защото ползват "онлайн" допитване, което по всякакви стандарти дава грешки, т.е. не е социология).
Голямата ми изненада е Алфа рисърч, които днес ни предоставят данни, меко казано повдигат въпроси. Според проучването разликата между ГЕРБ и ПП/ДБ в 3%, ДПС е пета, БСП - четвърта политическа сила. Извинете, но какво се случи, че има такова разместване? На каква избирателна активност ги сметнахте тези данни? Масовото твърдение на всички социолози е, че на европейските избори ще излязат да гласуват под 2 млн. избиратели. Следвайки тази логика, то днешното проучване ни казва, че ДПС ще има под 160 000 гласа, а БСП ще се доближава до парламентарния си резултат.
Вие сериозно ли мислите, че това е реално? Само за справка да погледнем данните от парламентарните избори (където цял живот имаме по-висока активност от европейските, т.е. и повече гласували за партиите). Сметката е следната: на последните парламентарни БСП има 225 000 гласа, ДПС - 350 000 гласа (махаме 50 000 от Турция) и все пак остават 300 000. И сега нека приложим днешните данни: това означава, че ДПС ще паднат наполовина, БСП държат близък до парламентарния резултат (нищо, че избирателите им меко казано не се радват на ЕС) и разбира се ПП/ДБ растат, защото...никой не знае защо. Абсурдът идва от това, че наблюдаваме социологически изследвания, които са повече инструмент наПР-а, а не изследване.
ПП: с удоволствие ще решерна днешния ми статус след евроизборите.
(От фейсбук)