Бивш служител на “Боинг”, разкрил занижен контрол в самолетите, открит мъртъв на паркинг
В дните, когато давал показания срещу компанията, Джон Барнет починал след самонараняване
Бивш служител на “Бойнг”, който разкри опасенията си относно производствените стандарти на компанията, е бил открит мъртъв в САЩ, съобщиха западни издания.
62-годишният Джон Барнет е бил намерен безжизнен на 9 март в камиона си на хотелски паркинг в Южна Каролина. Седем години по-рано американецът се пенсионирал след 32-годишна кариера в компанията.
Бившият мениджър по качеството в завода на “Боинг” в Северен Чарлстън е починал след самонараняване, обяви полицията в Чарлстън, която разследва трагедията. От “Боинг” коментираха, че са натъжени да научат за смъртта му.
В дните преди да си отиде, Барнет е давал показания по дело за сигнали срещу компанията. Според него работници под напрежение умишлено монтират части под стандарта на самолети на поточната линия. Разкрил, че в някои случаи второкачествени части са били буквално изваждани от кофите за боклук, преди да бъдат монтирани на летателните машини в процеса на производство. Целта била да се предотвратят забавянията в пускането им на пазара.
Разследване на американските власти от 2017 г. потвърди някои от опасенията му, изисквайки от “Боинг” да предприеме мерки.
Разкритията на Барнет не се ограничиха само до частите. В друго свое твърдение той говори за някои
сериозни
проблеми с
кислородните
системи
на машините, което дори може да означава, че всяка четвърта маска за кислород няма да функционира при авария. Американецът смяташе, че пътници на “Боинг” 787 Dreamliner може да останат без кислород, ако кабината претърпи внезапна декомпресия.
Отхвърляйки обвиненията на Барнет, “Боинг” заяви, че всичките им самолети са построени с най-високи нива на безопасност и качество. Компанията настоя, че “безопасността, качеството и почтеността са в основата на ценностите ѝ”.
Работата на Барнет в продължение на 32 години е била да наблюдава производствените стандарти на самолетите на фирмата. По думите му обаче те не са били спазени през четирите му години в новия тогава завод на “Боинг” в Чарлстън - от 2010 до 2014 г.
“Започнаха да ни
притискат да не
документираме
дефектите,
да работим извън процедурите, да позволим дефектен материал да бъде монтиран, без да бъде поправен. Те започнаха да заобикалят процедурите и да не поддържат контрол върху конфигурацията на самолетите, да не поддържат контрол върху несъответстващите части – те просто искаха да накарат самолетите да бъдат избутани през вратата и касовият апарат да отчита поръчките. Техният девиз по това време беше: ние сме в Чарлстън и можем да правим каквото си поискаме”, казва Барнет за ръководството на завода.
Смъртта му идва в момент, когато производствените стандарти както в “Боинг”, така и в неговия ключов доставчик Spirit Aerosystems, са подложени на интензивни проверки. Това се наложи след инцидент в началото на януари, когато
врата за авариен
изход се откъсна
от чисто нов
“Боинг” 737 Max малко след излитане от международното летище в Портланд. Предварителен доклад от Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ предполага, че четири ключови болта, предназначени да държат вратата, не са били монтирани.
Инцидентът с вратата беше последван от поредица проблеми със самолети на “Боинг” - включително експлодиращ двигател при полет от Тексас и паднал колесник при излитане в Сан Франциско.
Миналата седмица властите в САЩ заявиха, че 6-седмичният одит на компанията е открил “многобройни случаи, при които се твърди, че фирмата не е спазила изискванията за контрол на качеството на производството”.