И този път няма да има коли made in BG, утехата – лидер сме в авточастите (Обзор)
Next.e.Go обещаваше да прави в Ловеч по един автомобил на всеки 15 минути, но поиска фалит
За пореден път България се размина с идеята да стане производител на автомобили. Преди 5 години дори “Фолксваген” оглеждаше терен у нас за завод, но се отказа от инвестицията.
А във вторник окончателно стана ясно, че пропада и последният уж сигурен проект - германският производител на електрически превозни средства Next.e.Go Mobile SE е подал заявление за банкрут, съобщи немското издание WirtschaftsWoche. Компанията искаше да строи завод в Ловеч, а след това и в македонския град Тетово.
Германският стартъп
обеща да вложи 140 млн. евро
в завод за автомобили в България, съобщи през юли 2021 г. Кирил Петков, който тогава бе министър на икономиката. Той обясни, че на три транша правителството ще предостави общо 34 млн. евро за подкрепа на Next e.Go Mobile. Първият трябваше да бъде изплатен, когато компанията започне да произвежда своите коли на ток, а последният - когато продажбите ѝ достигнат 20 000 автомобила годишно.
Фабриката трябваше да бъде изградена в Ловеч в имот в Индустриален парк Балкан от над 160 хил. кв. метра. Теренът, на който бе предвидено да се намира заводът, е на братята Кирил и Георги Домусчиеви, които държат 49,998% от Next.e.Go Bulgariа. Останалите 50,002% от дружеството са на Next.e.Go Mobile.
В проекта на германския производител бе заложено изграждането на паркинг за служители и посетители, контролно-пропускателен пункт на камиони, паркинг за тестово изпитание и др., за да бъде максимално улеснена работата на завода.
Обещанията бяха големи
- Next.e.Go Mobile SE твърдеше, че ще изгради първия напълно въглеродно неутрален завод в Европа. Крайната цел на фабриката бе, когато достигне пълен капацитет, на всеки 15 минути по едно превозно средство да напуска поточните линии.
От Министерството на иновациите и растежа обясниха пред “24 часа”, че след подписване на меморандума с немския инвеститор текущо е водена кореспонденция за развитието по проекта.
Последната е отпреди месец. Тогава от ведомството е отправено запитване към дружеството да предостави актуална информация на какъв етап е развитието на проекта спрямо съгласувания график и кои задължения по него са изпълнени. Отговор обаче не е получен.
От министерството са категорични, че до този момент от страна на инвеститора не е заявявано ползване на финансова помощ и такава не е предоставяна.
За България остава утешението, че е една от водещите в производството на авточасти.
У нас такива произвеждат над 170 предприятия. Индустрията дава близо 4% от БВП, а заетите са над 40 хил. души.
Годишният износ се оценява на повече от 1 млрд. евро
В България се произвеждат кабели и електрическо оборудване, табла, дисплеи, климатици, седалки, фарове, стъкла, блокове за двигатели, алуминиеви профили, дори и микрочипове. Фирми, базирани у нас, разработват и софтуер за всевъзможни марки. Заводи в България отвориха световни компании като Yazaki, Behr-Hella Thermocontrol, Linamar, Bosch, ABB, VOOS, Festo, Kostal, Witte, Teklas, Sensata, Magna, Siemens, Visteon, ETEM-Gestamp и други.
Техни клиенти са гиганти като Mercedes, BMW, General Motors, Volvo, FIAT, Renault, Ford, Nissan, Peugeot и много други.
Остава икономическа зона "Балкан", примамва компании с40% по-евтин ток
Въпреки че заводът за електрически коли няма да бъде построен, икономическата зона "Балкан" остава и ще се развива, съобщиха от автомобилния клъстер. Инвеститори, които искат да развият там производство, щели да бъдат привличани с възможността да ползват с 40% по-евтин ток заради производството от изградената вече фотоволтаична централа.
На 7 юли миналата година теренът на Домусчиеви получи лиценз от КЕВР за опериране на затворена електроразпределителна мрежа - единствената в България до този момент, която ще позволи на компаниите да купуват електроенергия директно оттам.
А това ще става възможно благодарение на изградените фотоволтаици на територията на зоната с мощност над 100 мегавата на стойност 102 млн. лв.
Соларите заемат 716 декара, което е повече от половината площ на индустриалния парк.
"След като става ясно, че няма да се строи завод за електромобили, очакваме съвместно с "Балкан" АД да работим по проект, по който те са кандидатствали, а общината е партньор, за изграждане на индустриалния парк. Ако това се случи, ще очакваме нови инвеститори на този терен", коментира и кметът на Ловеч Страцимир Петков.
По думите му, независимо че проектът е на "Балкан" АД, всеки инвеститор, който има сериозни намерения и би изградил добра база и производство, е добре дошъл и ще получи подкрепата на общината документално, и законово.
"Изградените вече фотоволтаици, доколкото аз съм запознат, ще се използват за нуждите на терена, за да осигуряват независимо електроснабдяване, което пък е заложено в част от проекта на този парк", добави Петков.
Щяха да строят фабрика и в македонското Тетово
Next.e.Go Mobile искаше да построи и три микрофабрики в Европа и САЩ, за да разшири производството на своите евтини електрически коли. Шефът на компанията обяви това малко преди публичното предлагане на акции в Ню Йорк само преди 5 месеца, но плановете се провалиха.
Компанията заяви, че решението за подаване на молба за откриване на производство по несъстоятелност е взето на фона на последните негативни развития и предизвикателства в индустрията за електрически автомобили и нестабилността на капиталовите пазари.
Според информация от WirtschaftsWoche Окръжният съд в Аахен е назначил адвокат Клаус-Петер Крут за временен синдик. Реакция на тази новина имаше и в Северна Македония. Дирекцията за технологично-индустриални зони за развитие (TIRZ) обяви, че е спряла държавната помощ за компанията за фабриката в Тетово.
Правителството на Северна Македония подписа споразумение с Next e.GO mobile на 14 август 2022 г. за държавна помощ. Два дни преди това бе взето решение да се окаже подкрепа на германския инвеститор. Тогавашният министър-председател Димитър Ковачевски каза, че това поставя “основите на инвестиция, която само в първата фаза тежи 130 милиона евро” и която “ще разкрие поне 890 нови, добре платени работни места”.
Преди две години дори и бразилската футболна суперзвезда Неймар стана рекламно лице на електрическите автомобили. На 5 май 2022 г. в Берлин Неймар-младши представи продуктовата линия за 2022 г., наречена e.wave X. “Много съм доволен да започна това партньорство с e.Go Mobile и да подкрепя техния глобален ангажимент за устойчива електрическа мобилност”, бе посланието на Неймар-младши.
Европа и САЩ във война заради електромобили
Истинско китайско нашествие предизвика намерението на ЕС от 2035 г. да се произвеждат само коли на ток. Пекин твърди, че през 2023 г. е изпреварил Япония и е станал най-големият износител на автомобили в света. Например китайската BYD изпревари Tesla и стана най-големият световен автопроизводител на коли на ток.
В Китай улиците вече са пълни с такива автомобили, а производителите имат намерение да напълнят и шосетата в САЩ и Европа. Тези им планове се подкрепят активно от правителството, което щедро субсидира производството.
Поради това цената на електромобилите от Пекин е поне с 30% по-ниска от тази на европейските им аналози.
Китайските амбиции не са неоснователни - от 2021 година досега продажбите на техни модели в Европа са нараснали близо 4 пъти. Това принуди Европейската комисия да предприеме мерки. Една от тях е въвеждането на мита. Подобно решение обаче може да се очаква в края на 2024 г., но комисията вече говори за наличието на достатъчно доказателства, че китайските електромобили са били субсидирани, а вносът се е увеличил с нови 14% през последната година.
В САЩ също има ответна реакция - там бяха променени условията за получаване на субсидията от 75 000 долара при покупка на кола на ток. Промените са насочени директно към страните, които САЩ класифицират като враждебни, а именно Китай, и дават приоритет на електромобилите, произведени в Северна Америка.