Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Вместо натиск за по-малко университети система за финансиране ще ги насърчи за общи проекти

12.03.2024 18:00
Проф. Димитър Димитров

Председателят на Съвета на ректорите е нормално да бъде канен на заседания на правителството - това са 52 висши училища, които готвят кадри за всички сфери на живота

- Проф. Димитров, сред номинираните сте за председател на Съвета на ректорите - какво е мястото на тази структура при вземане на важни решения за висшето образование?

- Имаме потенциал да развием Съвета на ректорите като фактор при определяне на държавната политика във висшето образование, защото можем да осигурим устойчиво бъдеще за образованието, за да се превърнем в център за образователни политики и обмен на добри практики. Затова и трябва да засилим ролята и мястото на тази неправителствена структура.

Да не бъдем на уведомителен режим, а да участваме на по-ранен етап в обсъждане на идеите за реформи

във висшето образование и накъде да върви то. Понякога разбираме в последния момент за готвени промени и те ни се сервират директно, а това изисква обсъждане. Образованието, в това число и висшето, е консервативна институция. Добре е идеите да се оглеждат от всички страни, защото има специфика и в държавните университети, и в частните, и в университетите по изкуствата, и във военните университети.

Чрез организационни мерки, за които ще споделя идеите си с колегите, могат да бъдат подобрени процесите в Съвета на ректорите. Трябва да се издига неговата роля. На предишно събиране на Съвета на директорите имаше предложение председателят на Съвета на ректорите, който и да е той, да бъде канен на заседанията на Министерски съвет, защото представляваме 52 университета, които покриват всички сфери от обществения, икономическия, социалния и здравния живот.

Внушителният авторитет на Съвета на ректорите се дължи най-вече на авторитета на университетите там.

- Какви са вашите конкретни идеи?

- Оставям детайлите за самата среща с колегите ректори. Всеки един от нас трябва да се включи в оформянето на стратегията за бъдещето на Съвета. Това е и целта - да обединим, вдъхновяваме и защитаваме нашите членове. Да създадем мостовете към по-добро разбиране и връзка с младите и да ги подготвим за бързо променящите се пазари и технологии. Да улесним споделянето на опит и добри практики и да ускорим подкрепа на трансформацията, от която нашите членове се нуждаят, за да се възползват от променящите се образователни модели. Осигуряване на най-ефективната поддръжка за внедряване на образователни модели и модерни технологии, както и персонализирана подкрепа.

Сега е моментът да разширим стратегически партньорства и осигурим устойчиви механизми за сътрудничество и работа в дигитална среда, включване в международни образователни и научни мрежи, нов хоризонт за младите преподаватели, изграждане на ефективна връзка с бизнеса, УНСС направи много в развитието на тези процеси, мисля че бих бил полезен с нашия опит и практика и на останалите колеги.

- Ректори реагираха отрицателно за безплатното образование, а каква е вашата позиция?

- Това е пореден пример за решения на парче, в последния момент, без предварително обсъждане. Съветът на ректорите на заседание на Министерския съвет получи уверение, че въпросът за таксите ще се разглежда комплексно, защото е свързан със заплащането, с увеличаване на субсидията за студентите, с различни мерки за висшето образование. След това се появиха и особености, свързани с подобно предложение. Например,

защитените специалности стават незащитени

специалности, частните университети ще претърпят репутационни и финансови щети, университетите не могат да бъдат гъвкави с таксите .

Когато се поднася подобно предложение, то зад него трябва да стои законопроект от 3 страници. Разумно е то да бъде оттеглено, за да не се спекулира за какво да се дават тези пари - дали за стипендии, заплати, или лекарства.

- Важна тема е и предложението при заплатите най-сериозно да е увеличение за младите учени – асистентите?

- Висшето образование е недофинансирано. Говорим затова отдавна. Средствата в държавния бюджет са спаднали от 0,76 на 0,60 и нещо от БВП. Това е обективен показател. Акцентирането само върху заплатата на асистентите, които са малка част от общия академичен състав, и без да мислим за другите категории, пак е търсене на решение на парче.

През последните години академичният персонал получи увеличение чрез специални добавки. Недостатъчно, но все пак успяхме. Администрацията обаче не получи увеличение и това ставаше за сметка на собствени средства – платено обучение, чуждестранни студенти и тези прословути такси, за които става въпрос.

Все повече се набива на очи фактът, че заплатите на преподавателите

в университетите изостава от учителските заплати,

а те обучават педагозите. Подчертавам - има нужда от цялостен подход в начина на финансиране на висшето образование. Съветът на ректорите алармира за това от 2 години най-малко.

- Привличане на чуждестранни студенти ще помогне ли за финансирането?

- Скоро бях в един от университетите в Узбекистан, където американец и китаец бяха заместник ректори. С нивото на заплатите у нас не можем да привличаме чуждестранни преподаватели. Опитваме се да сме атрактивни за чуждестранни студенти, но има пречки – визи и легализации, забрана за работа, каквато има и в в други европейски държави. Но без отваряне, което да ни направи разпознаваеми в Европа, няма как да стане.

Съществуват механизми това да се стимулира – чрез малко средства за общи проекти с европейски университети, за проекти между българските университети, така че те да обменят опит и да създават съвместни програми. Без интернационализация няма как да минем. Отделно намаляват студентите, които ще се обучават в българските университети и трябва да отворим вратите и навън.

- Каква е позицията ви за идеята да сливат университети?

- Излишен спор и излишно фокусиране отново върху количествен измерител, който нищо не казва. Защото кой е критерият дали са много, или малко университетите? Исторически така се е получило, че в България преобладават специализираните висши училища. И ако механично съкращаваме броят в името на измислена кауза, няма да постигнем нищо градивно. Нито университет се създава лесно, нито се поддържа лесно.

Всъщност търсим по-добър резултат от по-добре обучени студенти, по-добро развитие на науката, а броят тук не играе никаква роля. По-скоро държавата чрез системите за финансиране и условията в университетите трябва да насърчава съвместните действия на университетите, отколкото да се мъчи по административен път да ги задуши или намали.

- Къде е мястото на рейтинговата система?

- Рейтинговата система отразява трайни тенденции и играе полезната роля всеки да види своето място. На последното връчване на наградите на университетите беше отчетено и от министър-председателя Николай Денков, и от други представители, че се подобрява качеството. Подобряват се публикациите във високо индексираните бази данни, подобряват се проектите, подобрява се европеизацията на българските университети в различни проекти в Европа. За нас най-важният показател е, че бизнесът взема на работа всички завършили висше образование. Реализацията наближава 100% и няма какво повече да се иска.

- Какво е мнението ни за картата на висшето образование?

- Тук мнението ми е различно. Картата започна да играе роля на спирачка за перспективни направления и нови специалности, свързани с киберсигурност, с изкуствен интелект, с нови технологии.. Да, не съм привърженик във всяко градче да се открива филиал, но когато има нужда, не трябва да се стопира.

CV

Проф. д-р Димитър Димитров е икономист в сферата на отбранителната икономика и сигурността. Ректор на УНСС втори мандат и главен секретар на Съвета на ректорите също втори мандат.

Определят го като иноватор, който задава дигитална посока на столетния университет по пътя на новите технологии, зелената енергия, модерното учебно съдържание и международно сътрудничество.

Просветното министерство даде на проф. Димитров най-високата оценка за изпълнение на мандатната му програма. А Националната агенция за оценяване и акредитация даде на УНСС най-високата институционална акредитация (9.80).

Ръководител е на проекти за модернизация на висшето образование, сред които “Икономическото образование в България 2030”. Председател е на Националната мрежа за решения за устойчиво развитие SDSN Bulgaria и ръководител за България на Европейския университет ENGAGE.EU. Работи активно по Националната научна програма “Сигурност и отбрана”.

Създател на единствената в света международна магистърска програма “Ядрена сигурност” към катедрата “Национална и регионална сигурност”, която ръководи.

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>