Преуспяващи със стратегията "Син океан"
Тя означава да се измъкнете от масовката на изпълнителите, където всички се хапят до кръв, за да ги забележат шефовете
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Тази пролет модно е лилавото. Но за да успеете в кариерата си, вие трябва да изберете правилния от двата цвята, които го съставят - синия и червения.
Правилният е синят. Той дава името на икономическа стратегия, която ще ви свърши работа, ако смятате да ставате мениджър. С успех можете да я приложите и в битието си на служител.
Теорията за "червен океан" и "син океан" е разработена от У.Чан Ким и Рене Моборньо. Названията описват икономически ситуации.
С малко повече въображение можете да си представите положението в червения океан - той гъмжи от риби, големите или просто по-хищните ядат малките и блика кръв.
Другият океан не е пренаселен, никой не хапе и водата е безметежно синя.
Това, разбира се, е поетичен образ, който авторите са измислили, за да стане теорията им запомняща се - в никой бизнес и в никоя компания нещата не са съвсем безметежни. Но пък "лирическият герой" добре илюстрира същността на стратегията.
Накратко, имате много по-голям шанс за успех, ако изберете да се занимавате с работа, в която конкуренцията не е ожесточена. В бизнеса това означава да намерите пазарна ниша и да създадете нов продукт например. В ежедневието ви на служител означава да се заемете с дейност, в която колегите няма да ви съперничат.
За тази цел обаче е нужно да се отървете от митове, налагани от корпоративната култура, и от вредни навици, които може да сте си създали сами.
Работата в екип е толкова моден и издиган в култ принцип, че в много фирми и шефовете, и подчинените в един момент забравят какво е да работиш сам и да проявяваш самоинициатива. При това със социологически изследвания е доказано, че повече от половината служители мразят колективния труд. А голяма част нямат и нужните умения за него - той предполага не само професионални, но и социални качества. Екипността е липса на ефективност, щом е по силите на един служител да свърши това, което се възлага на цяла група. Но често началници от средно ниво се презастраховат, като действат точно така.
Вие ще се окажете в "син океан", ако се кандидатирате да работите сами. Естествено, трябва добре да си направите сметката дали е по силите ви, за да не се провалите.Това е шансът ви да покажете способностите си, без да зависите от колегите си и без да търпите негативи, когато някой от тяхне се справя, било защото е некадърен, било защото го мързи.
Съвсем естествено е след такъв успехе да ви възлагат още самостоятелни проекти, да получите повишение на заплатата и да се изкачите в йерархията.
Вредният навик, от който трябва да се освободите, за да плувате в "син океан", е да се скатавате. Много често подчинените се въздържат да предлагат идеи, защото знаят, че цялата или поне по-голямата част от работата по осъществяването им пада върху автора. Като се замислите, естествено е да бъде така и точно в това е вашият шанс за успех в кариерата.
Повечето хора се задоволяват да са просто изпълнители на задачи, спуснати от шефа. Така се оказват в "червен океан" с още десетки или стотици служители, които вършат доста сходни дейности и се хапят до кръв помежду си в старанието да бъдат забелязани от шефа. Никой няма да ви обърне внимание, ако сте като всички. Вашият нов продукт е вашата идея как да изпълните поставена задача, за да получи екипът или фирмата по-добър резултат. Когато дадете разумно предложение, ще се озовете в "син океан" сред малцината, които не просто искат да се развиват в професията си, да получават повече пари, да заемат по-висок пост, но и предприемат действия, за да постигнат целите си.
Освен правилно разбиране за поведението ви, е нужен и план. Измислете личната си стратегия "Син океан", уточнете с какво да започнете и какво смятате да постигнете примерно до края на юни. Във всяка стратегия е важно в дългосрочната цел да има по-малки и по-бързо постижими цели, за да се самовдъхновявате от успеха.
Бъдете готови и в един момент да се окажете в "червен океан". Никой не може веднъж завинаги да плува в "син океан", защото винаги се намират колеги, които също се преместват в него и започва кървава конкуренция. И пак трябва да търсите сини дълбини. Но вече знаете как работи стратегията.
В "Точният човек" можете да прочете още: