Туризмът е във възход, но браншът скаран
Спор за 5-те млн. лева за реклама, раздадени за проекти на черноморските общини, разделя дългогодишни партньори
На фона на добрите данни за туризма, който за първи път това лято има шанс да постигне резултатите от предпандемичната 2019 г., браншовите организации се изпокараха помежду си.
Направиха го в петък - деня, в който НСИ публикува справка за нощувките през 2023 г. - увеличили са се с 11,1% на годишна база, а приходите на хотелиерите - с 24,1% в сравнение с година по-рано.
В същото време група от седем браншови организации, между които и Националният борд по туризъм (НБТ), призоваха с отворено писмо управляващите да сменят министърката на туризма Зарица Динкова по време на ротацията. Мотивите им са палитра от обвинения - от некомпетентност през незаинтересованост до това, че браншът защитавал сам в парламента позициите си.
Часове по-късно един от основателите на НБТ - шефът на Албена Красимир Станев, заяви пред “24 часа”, че напуска организацията. В понеделник съветът на директорите на “Албена” АД – фирмата, която е собственик на едноименния курорт, взе решение
да напуснем Националния борд по туризъм,
съобщи изпълнителният директор.
“Навремето бяхме много въодушевени от идеята браншът да се обедини.
Но виждаме, че организацията става все по-неефективна, изпадаме в дребнотемие и кадруване.
Не е работа на бранша да обсъжда кой да е министър
и кой не, това е политически въпрос и ние сме длъжни да работим с който и да е министър”, категоричен е Станев.
Реакцията на борда по туризъм бе почти мигновена. Оттам разпространиха декларация, в която се намеква, че вероятно новият начин за разпределение на средствата за реклама е довел до изкривяване в бранша.
“За съжаление, през последните 9 месеца сме свидетели на безпрецедентно разделение на бранша и разбиване на утвърдените практики на институционалното партньорство и конструктивното взаимодействие между бизнеса и държавата. Най-вероятно
насочването на огромен ресурс от бюджетни средства за реклама на туризма
към много ограничен кръг от ползватели е в основата на това изкривяване”, пише в декларацията.
Спорът е за 5 млн. лв. за реклама и маркетинг на туризма, които министерството за първи път реши да разпредели не чрез обществени поръчки, а да раздаде на проектен принцип на черноморските общини. Те бяха призовани да кандидатстват в съдружие с местния туристически бизнес, туроператори, летища и авиокомпании, като партньорите на общините можеха да добавят още средства към проекта.
По последни данни по този начин петте милиона са били увеличени почти двойно, тъй като много собственици на хотели са поели ангажимента
да добавят свои средства в маркетинговите дейности
Доц. Румен Драганов, който е член на контролния съвет на Националния борд по туризъм, оцени обаче пред “24 часа” тези 5 млн. лева като “най-смислената инвестиция, направена в България напоследък”.
“Видя се, че и с малко пари, но с повече мисъл стават нещата”, каза Драганов пред “24 часа”.
Подобна оценка дадоха и от Асоциацията на туроператорите и туристическите агенции в България, от Съюза на туристическата индустрия в Банско, Асоциацията на агенциите за входящ туризъм, хотелиери.
А собственикът на “Грифид хотелс” Григор Фиданов коментира пред “24 часа”, че той и негови колеги могат да поемат дори една пета от разходите за реклама, когато се знае, че държавата стои зад начинанието.
При отчитането на дейността си министър Динкова съобщи, че програмата ще бъде разширена и с общини във вътрешността на страната, както и с планински курорти.
А в интервю пред “24 часа” шеф Иван Манчев похвали министърката за инициативата ѝ да задвижи процедурата по кандидатстване на страната пред световноизвестния кулинарен справочник “Мишлен” да дойде и да оценява заведения у нас.