След 1 година ще има проект за тунел под Петрохан, избират от 17 кандидати кой да го прави
17 фирми и обединения от фирми са кандидати да направят идеен проект за скоростен път София - Монтана с тунел под Петрохан. Това стана ясно в сряда при отварянето на офертите на кандидатите в Агенция “Пътна инфраструктура”.
Кандидатите, сред които личат имената на почти всички български и няколко чужди проектантски компании, са посочили и цената, която при някои участници в търга е почти наполовина по-ниска от индикативната - 6,6 млн. лв. без ДДС.
От избраната фирма се иска в срок от 365 дни да представи готов идеен проект, пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план за скоростния път. Това означава, че след една година може да се избира фирма, която да проектира и изгради трасето, което ще продължи поне няколко години.
Идеята за тунел под прохода Петрохан датира от поне 40 години, но никога не се е стигало до възлагане на конкретна работа по проектирането му, защото досега се е преценявало, че трафикът не е достатъчен, за да бъде проектът икономически целесъобразен.
Според заданието дължината на скоростния път ще е около 82 километра, като свързва сегашния обходен път на Монтана със софийското околовръстно. Максималната позволена скорост на новия път ще е 120 км в час.
Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана - Враца, както и с магистрала “Европа”. Необходимо е при разработването на идейния проект да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС, пише още в заданието.
В момента пътуващите от София за Монтана и Лом ползват пътя, който минава през Петрохан и Берковица. Времето за пътуване обаче е прекалено дълго, тъй като част от пътя минава през старопланинския проход Петрохан, който заради планинския релеф и когато метеорологическите условия са лоши, налага ограничения на движението.