За 5 г. "печатницата за пари" донесе 2,5 млрд. лв., даде 81 млн. за комисиони
Едва в края на 2024 г. ще може да се каже, че националната толсистема вече работи пълноценно и печели за пътищата
Това е истинска печатница за пари, която ще носи по 1 милиард лева годишно за поддръжка на пътищата - думите са на Бойко Борисов. Каза ги през 2019 г. по адрес националната толсистема. По това време лидерът на ГЕРБ бе и премиер.
Пророчеството му изглежда, че ще се сбъдне едва през 2024 г. Съдейки по приходите от продадените винетки и толтакси само за януари - 76 млн. лв., в края на годината цифрата за първи път поне ще доближи 1 милиард лева.
Електронни винетки се продават още от 2019 г., а от март на следващата година заработи и електронната продажба на толтакси, които плащат всички превозни средства над 3,5 тона.
Това обаче съвпадна с началото на пандемията, когато автомобилният трафик рязко намаля. След това последователно се случиха нарушенията на веригите на доставки, цените на енергията и горивата се повишиха рязко и накрая Русия нападна Украйна. Всичко това плюс колебанията на управляващите да въведат замисления пълен размер на пътните такси допринесоха засега печатницата да работи на сравнително ниски обороти. Това показва справката за приходите, която “24 часа” получи от АПИ.
През 2019 г. всички превозни средства – леки коли, камиони, автобуси, все още плащаха само винетки и приходите от всички тях бяха 391,5 млн. На следващата година камионите минаха на толтакси, но за деветте месеца на 2020 г. от тази дейност бяха събрани едва 73,5 млн. лв. Ако към тях се добавят и приходите от 302,2 млн. лв. от винетки, пак не може да се получи сумата от 391,5 млн. лв. от предходната година. Така 2020-а се оказва годината, в която пътните такси
едва покриваха разходите за изграждането на цялата система и за нейната поддръжка.
Освен това тогава лъсна и истината за несправедливото определяне на самите такси – оказа се, че целият трафик от тежки камиони, който разрушава пътищата много повече, отколкото леките коли, носи по-малък приход за поддръжката на същите тези пътища, отколкото облагането на автомобилите.
Това продължи и през следващата 2021 г., когато приходите от толтакси бяха 158 млн. лв., а от винетки - 270 млн. лв. И дори през 2022 г., когато притежателите на леки коли платиха само с 10 млн. лева повече за поддръжката на пътищата, отколкото целият тежкотоварен трафик (виж инфографиката).
Едва през 2023 г. нещата са си дошли на мястото, вероятно не без помощта на поевтиняването на винетките за леките коли и поскъпването на толтаксите. За 2023-а от винетки са събрани вече 278,2 млн. лв., а от толтакси - 497,3 млн. лв. Данните за януари и за февруари 2024 г. показват същото съотношение.
Като всеки друг бизнес и толсистемата освен приходи има и разходи. Изграждането ѝ например струваше 185 млн. лв., а австрийската фирма Kapsch, която я направи, получи впоследствие и 5-годишен договор, по силата на който поддържа софтуера срещу 28 млн. лв. годишно. Отделно от това поддържането на самото Национално толуправление заедно със заплатите на работещите там струва между 80 и 85 млн. лв. годишно.
Досега най-голям публичен интерес обаче предизвикваха комисионите на продавачите на винетки и толтакси. Миналата седмица Агенция “Пътна инфраструктура” сключи договор с петата поред фирма, която има право да продава тези продукти - “Т-Смарт Глобал” ЕАД. През есента на м.г. бяха подписани и договорите с “Тол България” ЕООД и “НИПО Електроникс” ООД. Реално обаче ще мине поне една година, докато приключат всички тестове за съвместимост за тези три фирми. От стартирането на националната толсистема досега
тези продукти са се продавали само от две фирми
Това са “Интелигентни Трафик Системи” ЕАД и “Диджитол Смарт Инфраструктура” АД.
Справката, с която “24 часа” разполага, показва, че делът на двете фирми в продадените продукти е по-голям от този на държавата, като е нараствал с всяка следваща година.
Например през 2023 г. през “Интелигентни трафик системи” са минали 65% от продадените маршрутни карти и толдекларации, през “Диджитол” са минали 20%, а през системата на АПИ само 16 на сто.
Ако човек напише “винетка” в Гугъл, първите резултати изобщо не биха го отвели до сайта на Националното толуправление, а директно до сайта www.vinetki.bg, през който “Интелигентни трафик системи” продава винетки, маршрутни карти за камионите, пътни застраховки и всякакви други продукти, свързани с транспорта.
Държавният сайт www.bgtoll.bg излиза едва на пето-шесто място в резултатите, при това той не е нито интуитивен, нито толкова лесен за ползване от потребителя.
В началото на годината депутатът от ДБ Божидар Божанов внесе в парламента предложение за промяна в Закона за пътища, според която тези фирми да нямат право да се рекламират в интернет търсачките, а техните комисиони от продажбата да бъдат намалени от сегашните 7 на 3%. Предложението мина само на първо четене през регионалната комисия, но вече трети месец не се придвижва.
В дискусията изпълнителният директор на “Интелигентни трафик системи” Станислава Арнаудова каза само, че комисионата се определя не със закон, а с решение на управителния съвет на АПИ. Тази формалност обаче не отговаря на въпроса как точно е определен този процент и
какви са точните изисквания към тези фирми
Поне досега те не са били публично известни, нито е имало публична процедура по избор на компаниите.
Ако се гледа справката на АПИ, 7-те процента комисиона са донесли общо около 81 млн. лв. на двете фирми за петте години съществуване на толсистемата. Например през “Интелигентни трафик системи”, която е по-голямата от двете, са били продадени само през 2023 г. маршрутни карти и толдекларации за 522 млн. лв. и отделно от това винетки за 132 млн. лв. Това прави общо 654 млн. лв. оборот и 45,7 млн. лв. приход.
Несъмнено включването на още три фирми в кръга на имащите право да продават пътни такси ще намали печалбите на първите две, които са работили още от създаването на системата.