Отдел "Човешки ресурси" умря. Да живее отдел "Преживявания"!
Световни гиганти сменят името, след като прозряха, че щастливите служители не напускат
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
Имате да попълвате цяла купчина документи, за които хората от отдел "Човешки ресурси" твърдят, че са много важни за оценка на работата ви и за кариерното ви развитие в компанията. За т.нар. атестация пишете формуляр след формуляр с месечни и годишни цели, отчети за изпълнението им и т.н. За вас и за останалите си подчинени шефът ви попълва десетки страници с графи и точки, за да оцени как се справяте. Няколко служители от отдел "Човешки ресурси" после прочитат всичко това, попълват други формуляри със стотици позиции и докладват по-нагоре.
Цялата тази усилена дейност няма нищо общо с истинската работа на компанията - нито произвежда продукт, нито го продава, нито подобрява ефективността. На вас всичко това
подозрително ви прилича на бюрокрация, създадена да оправдава нечии заплати.
Но някой на висок пост твърди, че това е съвременен метод за управление.
Нищо подобно - тази мода отминава. Поне в света. В България тя дойде със закъснение, може би и поради отвращанието към планово-командните административни подходи, така познати от времето на социализма, на които много прилича. Явно и ще отмине с малко забавяне.
Все повече големи международни компании се отказват да правят годишни атестации на служителите си. Ръководителите на отделите им "Човешки ресурси" (HR) признават, че процедурите са скъпи, тромави, досадни, отнемат много време и на всичкото отгоре действат демотивиращо на служителите. Атестациите ще бъдат заменени от по-чести разговори между мениджърите и подчинените им, посочват от компаниите.
Всичко това започна отпреди пандемията, която пък промени още много в очакванията на служителите, в подходите на мениджърите да отчитат тяхната работа и да ги мотивират, в грижите на специалистите по "Човешки ресурси" да осигурят сплотеността на екипите и лоялността към компанията.
Още в края на 2015 г. в свой глобален доклад консултантската компания PricewaterhouseCoopers констатира, че е налице мащабна тенденция за реформиране на процедурите по оценка на представянето. През следващите години хиляди фирми последваха този радикален тренд.
Въпросът е обаче какво следва от това за редовия служител. Какво идва на мястото на т.нар. атестиране и дали то няма е даже по-късащо нерви, времеядно и разочароващо, защото в крайна сметка води до несправедливост в оценката за работата. Всъщност
гурутата говорят за много приятни неща.
"HR-ът навлиза в нова ера по отношение на своите приоритети. Сега фокусът се измества от процедурите в посока към служителя и неговите преживявания - категоричен е Давид Лами, преподавател по HR в Сорбоната. - Когато една компания иска да увеличи пазарния дял и приходите си, насочва усилията си към това да предостави на клиентите повече и по-запомнящи се преживявания, така че да предпочетат нейния продукт. Служителите очакват същия позитивен подход да се прилага и към тях."
Какво впрочем се случи, за да се стигне до този
бизнес с човешко лице?
Ами през 21 век повечето фирми изпитват трудности, защото не могат да мотивират достатъчно служителите си или да развият напълно техния потенциал. През 20 век успехът се постигаше чрез организиране на процеси и структуриране на хората да работят като машини (оттук идва терминът "Управление на човешките ресурси", т.е. хората някак се схващат като останалите материали в производството).
Това обаче се промени заради силната конкуренция и високото текучество на кадри. Следствието е, че мениджърите са принудени да обръщат повече внимание на развитието на хората и техните емоции на работното място, ако искат да ги задържат, да ги накарат да работят по-креативно и по-продуктивно, да придобиват нови умения и да откриват по-добри решения. Така щастието на служителите и тяхното удовлетворение от работата заемат централно място в новия HR.
За нас това означава постигане на физическа и душевна
хармония и усещане за споделена цел,
коментира Джули Хъдтохан, HR директор на Uniliver.
Немодерната вече система за управление се крепи върху поставяне на задачи и цели за служителя и контрол дали ги изпълнява. Казано накратко, при този административен подход хората се оценяват и мотивират само според постигнатото - няма резултати, няма бонуси, издигане в кариерата и т.н.
В новата HR философия се залага на емоциите и преживяванията, които повишават щастието - доволните служители не напускат компаниите. Затова стотици известни компании сменят името на отдела си "Човешки ресурси" в отдел "Преживявания на персонала".
Проучване след проучване потвърждава, че повечето служители са по-мотивирани от приятната работна среда и преживяванията с колегите, отколкото от заплатата и възможностите за кариера.
Засега няма публична информация компания в България да е създала отдел "Преживявания на персонала". Но е сигурно, че новите практики съвсем скоро ще дойдат от чуждите компании, които имат офиси у нас. Ще ги последват и българските, защото е ясно, че независимо хората колко обичат работата си и колко печелят от нея, ако всеки ден вършат едно и също, рутината съсипва удовлетвореността им. Когато създават преживявания, мениджърите осигуряват среда, където служителите показват най-доброто, на което са способни.
Трансформацията на ейчара
Тъкмо стана популярна тая звучна българска дума :-) ейчар (както на английски се произнасят първите букви от съкращението HR - Human resources, т.е. човешки ресурси) и ще трябва да я забравим. У нас впрочем е много любопитна социалнопсихологическата нагласа, диктувала промяната в названието на тези отдели - "Личен състав", "Персонал", "Кадри", "Човешки ресурси".
Сега не просто името на отдела става "Преживявания на персонала", но има и цяла нова философия, която налага служителите в бившите HR отдели да изпълняват нови функции. А те нямат нищо общо с попълването на стотици вътрешноведомствени страници за целеполагане, целеотчитане, целеконтрол и с усилен документооборот между тях и останалите хора в компанията.
Според някои анализатори самите ейчари са станали причина за краха на досегашната атестационна система, защото са я довели до абсурдно разрастване на бюрокрацията, може би с цел да си осигурят повече власт и да си придадат важност. Резултатът обаче е, че тя вече е доказано неефективна и ейчарите волно или неволно трябва да променят това, което работят.
Марк Леви, глобален директор на отдел "Преживявания на персонала" в Airbnb, продължава да се грижи за подбор на кадри. Но трябва да има и визия за модернизиране на офиса, за разчупване на работната среда, за подобряване възможностите за вътрешна комуникация, за здравословна храна, за организиране на служебните събирания и празненства, които да карат доскорошните "човешки ресурси" да се чувстват по-щастливи хора. Едно от новите неща тук например е, че всеки може да работи на което място в офиса му харесва, включително и в кухнята.
Дженифър Фин, която отговаря за преживяванията на служителите в консултантската компания Solstice, смята, че не е трудно всеки работодател да направи няколко нововъведения в работната среда и корпоративната култура, за да направи служителите си щастливи и да ги задържи дълго в екипа. При тях например има т.нар. комитети, създадени да насърчават социализирането, да тренират определени умения и да водят до самоусъвършенстване. Има и общности - подобно на клубовете по интереси, те позволяват на хората с общи умения да се събират и да се учат един от друг, особено когато са в различни отдели. Всеки служител има право да получи 5000 долара от компанията, които да инвестира в себе си. Щедрият бюджет може да бъде използван за развитие на едно умение или за придобиване на ново. Опциите са парите да бъдат похарчени за курсове, семинари, конференции, лекции, дори за книги.
В "Точният човек" можете да прочете още: