Готови за Шенген: Разделен трафик и нови пунктове

04.03.2024 07:00 Румяна Дeнчeва
ГКПП Кулата вече няма да съществува след влизането в Шенген, но митническият контрол на тази граница ще остане. СНИМКА: ТОНИ МАСКРЪЧКА

Над 2 хиляди камери ще следят в реално време преминаването на коли и камиони през границите ни

Агенция “Митници” вече е готова за Шенген не само по въздух и вода, но и по суша. По най-натоварените гранични пунктове ще се раздели товарният  трафик от този на леките коли. На летищата пътниците, пристигащи и пътуващи към държави извън Шенген, ще бъдат отделени от останалите, за да бъдат проверявани. Ще има и нови гранични контролно-пропускателни пунктове, разказаха за “24 часа” от Агенция “Митници”.

Ще се слагат и мобилни рентгени за проследяване на рискови превози и те вече са част от европейската система за следене на акцизни стоки. Въведени са нови системи за анализ на риска и автоматично селектиране на рискови стоки и превози. Работи се по въвеждането на система за следене на трафик в реално време. Над 2000 камери записват на всеки пункт и са свързани с централния сървър, което рязко е свило нарушенията и корупцията по пунктовете.  

Предстоящото приемане на България в Шенген не само по въздух и вода, а и по суша, което според финансовия министър Асен Василев се очертава да се случи на 1 януари 2025 г., ще промени не само броя на пунктовете, но и техните функции, споделят от митниците.

Нови пунктове ще облекчат още трафика след 2025 г. Планирани са  такива на българо-македонската граница: Симитли-Пехчево и Струмяни-Берово. Към Турция ще има пешеходен пункт на Резово и пункта Белеврен-Ахлатлъ.

Първата осезаема промяна ще бъде закриването на ГКПП-тата на границата ни с Гърция и Румъния, което означава, че пътуването до тези държави ще става напълно свободно. Летищата, които са едновременно и Шенгенска, и вътрешна за ЕС граница,

трябва да отделят потоците на заминаващи и пристигащи

от държави, които са в Шенген, с останалите, които не са. Товарните и круизните кораби и пътниците на тях ще бъдат проверявани, ако идват от страна извън зоната за свободно пътуване, като засега е планирано това да става на пасажерските терминали в Бургас, Несебър и Варна. 

Гранични проверки ще има задължително  за пристигащите и заминаващите - товари, пътници и автомобили, от и  към трети държави. Митнически проверки остават задължителни за всеки по суша, въздух и вода, ако идва от държави извън Шенген.

За всички останали проверките ще са изградени на база анализ на риска, като той се преценява по няколко критерия - зависи не само от държавата, от която пристигат или към която отиват, а и от пренасяната стока.

На граничните пунктове на летища и пристанища вместо граничен контрол може да има внезапни полицейски проверки. Митническият контрол остава и ще продължи да има  митническо оформяне на стоките, обработки по измерване на масата на пътни превозни средства, разрешителния режим, винетния контрол. 

Подготовката ни за Шенген предвижда и ремонти и модернизиране на основни ГКПП-та. През 2023 г. е направена  частична реконструкция на ГКПП Капитан Андреево чрез изграждането на две нови специализирани входящи трасета за хладилни камиони и стоки, подлежащи на официален контрол от Българската агенция по безопасност на храните. Инвестицията е за 5 млн. лв.

Трасетата  вече са оборудвани с автоматични везни и дезинфекционни рамки, както и с всички необходими други съоръжения, ускоряващи граничния контрол. Увеличаването на броя на входящи трасета за товарни автомобили от 10 на 12, изграждането на втора отделна площадка за рентгенови проверки и навес над съществуващата, както и реорганизацията на трафика

увеличиха пропускателната способност на пункта

и съответно времето за изчакване на вход в страната намаля, каза Павел Тонев, доскоро шеф на митниците, а сега съветник на финансовия министър. 

Започна и реконструкцията на ГКПП Станке Лисичково, известно като митнически пункт Логодаж. След приключване на мащабното му разширение трасетата ще станат по три в посока - две за лек и едно за тежък трафик в посока, ще се построят нови площадки за дезинфекция, хладилен контейнер и рентген, ще се поставят нови кабини, осветление и козирка. Предстои изграждане на нова административна сграда, халета за щателна митническа проверка, санитарни помещения за преминаващите, както и цялата прилежаща водопроводна и комуникационна инфраструктура. С осъществяване на реконструкцията освен повишаване на пропускателната способност ще се постигне и по-ускорена обработка на тежкия трафик чрез събиране на една линия на всички контролни дейности от компетентността на Агенция “Митници”.

През 2023 г. започна и втората фаза от реконструкцията на ГКПП Калотина, която се очаква да приключи през пролетта на 2024 г. Целта е увеличаването на броя на входящи и изходящи трасета за пътнически автомобили. Втората фаза предвижда изграждане на трасета за гранични проверки, разположени под общ навес. 

 Промени се случват и в информационната система на митниците - БИМИС. През 2023 г. тя  

вече прави трансгранично признаване на електронни идентичности

Има нов софтуер за обработка на информация. Митниците са една от първите институции у нас, които имат частен облак в държавния сектор.

Дейностите по митническото оформяне на вноса, износа и транзита вече са напълно дигитализирани. С развитието на IT системите бе дадена възможност хартиените документи в основните митнически процеси да бъдат изцяло премахнати, а обслужването на операциите да става електронно.

Българските митници вече са част от системата за следене и контрол на акцизни стоки и за обмен на акцизни данни. Страната ни е сред първите седем държави от Европейския съюз, въвела опростени електронни процедури за превоз на стоки, които преминават транзит през нас. В момента е в ход въвеждането на система за контрол на  транспортни средства в реално време, както и за автоматизирани анализ на данните и на риска, който да селектира подозрителни превозни средства и товари. Във всички митнически учреждения работят над 2000 камери, за които е изградена комуникационна свързаност, което е свело до минимум нарушенията в тях.

Други от От страната и света

Служителите на "Фолксваген" в германския град Оснабрюк не виждат "план за бъдещето"

Преди 15 години Карлос Олива участва в производството на първите автомобили в завода на "Фолксваген" (Volkswagen) в Оснабрюк, Западна Германия, информира Франс прес

Тийнеиджъри набиха мъж в столичен мол

Група тийнеиджъри са на или мъж в столичен мол, научи "24 часа". Нападението е станало преди минути в квартал "Манастирски ливади". В момента полиция отива към мястото

Йордан Цонев: Не е сериозно да правиш санитарен кордон, когато има доказателства за корупция

Санитарният кордон щеше да ни притеснява, ако идваше от политици, които имат авторитет. Да правиш санитарен кордон, когато над теб тегнат доказателства за много тежка корупция, не е сериозно

Емил Димитров: Ако не завали, яз. "Камчия" остава без вода след 108 дни

Яз. "Камчия", който захранва южното Черноморие, остава без вода след 108 дни, ако не завали. За поредната потенциална водна криза предупреди бившият екоминистър Емил Димитров в предаването "120

Татяна Дончева: Има голямо пропадане на качеството в политическия живот

Има голямо пропадане на качеството в политическия живот. Има липса на възможности, на способности, на подготовка. Това заяви лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева

>