Еврокомисията каза "да" за изнасяне на "Струма" извън дефилето (Обзор)

03.03.2024 22:30 Деляна Къркеланова
Платното през Кресненското дефиле, което създава най-много проблеми за безопасността, ще бъде превърнато в локален път. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Така цялостното завършване на аутобана ще стане факт към 2030 година

Брюксел каза “да” на България за проектиране и строителство и на второто платно на магистрала “Струма” извън Кресненското дефиле, съобщи регионалното министерство. Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна.

Правителството е възложило на министрите на регионалното развитие и на транспорта Андрей Цеков и Георги Гвоздейков да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на този участък от “Струма”, става ясно от съобщението на ведомството.

От МРРБ уточняват още, че за това платно на аутобана – в посока от София към Кулата, тепърва ще се разглеждат възможните алтернативи. Възложено е прединвестиционно проучване.

Трасето на магистрала “Струма” през дефилето е обект на спорове от години. Първоначалният план беше

да се прокопае най-дългият шосеен тунел в Европа с дължина близо 20 километра,

но той се оказа твърде скъп, а и не срещна одобрението на строителните компании.

След това проектното трасе на този най-сложен участък от аутобана беше променено и предвиждаше

в посока Гърция колите да се движат по досегашния път,

който само да се реновира, а в обратна посока да се направи източен обход на Кресненското дефиле с пет тунела и 12 моста.

За това платно вече са избрани строителни фирми, но подписването на договорите се забави заради оспорването в съда на ОВОС от екологични организации. В крайна сметка съдът отхвърли жалбите им.

Миналата година възникна идея целият път през Кресненското дефиле да се изостави като възможност и второто платно също да се изнесе извън дефилето, както настояваха екологичните организации. Пътят е около 11 километра, като

почти целият в момента е разделен с колчета

заради многобройните катастрофи. След като второто платно на магистралата също се изнесе от дефилето, той ще служи само като локален път. Според запознати до идеята се е стигнало след преговори с еколозите, които иначе биха оспорили в съда всяка възможна процедура, която предстои да се прави.

Срокът за строителството на платното източно от дефилето е 4 години и по всяка вероятност то ще бъде готово до края на 2028 г.

Новото трасе, за което Брюксел даде съгласие, все още не е проектирано, което означава, че реално строителството му няма да може да започне по-рано от година и половина. Срокът за изграждането му също е четири години и така цялата напълно построена магистрала “Струма” ще е готова най-вероятно около 2030 г., т.е. 25 години след като бе замислено довършването ѝ.

Други от От страната и света

Петролът на ОПЕК поскъпва над 74 долара за барел

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) в петък леко се покачи до 74,43 долара за барел, информира днес петролният картел на сайта си

Двойно намалели мигрантите, опитали да влязат незаконно в България през октомври

През октомври 5768 граждани на трети страни са направили опит да преминат незаконно през границите на страната на вход, което е два пъти по-малко в сравнение с октомври миналата година

2 години условно за мъж, измамил, че ще извърши ремонтни дейности в Стара Загора

Районен съд – Стара Загора постанови присъда, с която наложи на 39-годишния Ц. Н., неосъждан, наказание лишаване от свобода за срок от две години, което отложи за максималния изпитателен срок от пет

Борисов няма да отиде на лидерска среща с ПП-ДБ (На живо)

Бойко Борисов няма да отиде на лидерска среща с ПП-ДБ. Това обяви днес Даниел Митов след заседание на Изпълнителната комисия на партията. Той изчете решението на ръководството на ГЕРБ

Разследват трафик на 142 мигранти заедно с румънски екип

С досъдебно производство за организирана престъпна група за трафик на мигранти се разследва организирана група, която подпомага преминаването на мигранти през България

>