Бум на продажбите на нови коли, но 52,52% от автопарка е на над 20 години
Ладите в страната масово произведени в последното десетилетие
Традиционно най-слабият за търговия на нови автомобили януари се оказа през 2024-а най-силният от години.
През първия месец в България са регистрирани 3982 нови леки автомобила и 531 лекотоварни, или общо 4513 возила, сочи статистиката на Пътната полиция. През януари 2023-а леките коли бяха 2513, а бусовете 415, или общо 2928 бройки. Това означава, че през този януари спрямо миналия у нас са продадени 1585 повече леки и лекотоварни нови автомобила (плюс 54,1%). Ако се вземат само леките коли, то разликата в продажбите е 1469 возила, а в процентно отношение още повече - 58,5%.
Ако се вземат показателите от продажбите през януари на новите леки коли преди две години, то те са скочили сега почти два пъти - 3982 през тази година спрямо 2034 през 2022-а. При продажбите на вановете, а и на някои джипове, в категория №1 разликата не е толкова голяма - 531 нови лекотоварни машини, регистрирани през този януари, 415 през миналия и 381 през 2022 г.
Интересното е, че раздвижване през януари има и в най-високия сегмент на пазара. Така са закупени 2 нови “Ферари Рома”, 2 “Ламборгини Урус”, 2 “Бентли Континентал ГТ Спийд” и дори ултрамодерният “Ролс-Ройс Спектър”. За първия електрически модел на тежкарския бранд се чака с години, но у нас вече има регистрирани два броя.
Трябва да се отбележи, че при употребяваните леки автомобили също има ръст, но по-малък. През януари тази година у нас са внесени и реализирани 17 049 стари коли спрямо 14 532 през 2023 г. и 14 236 през 2022 г. Увеличението спрямо януари миналата година на употребяваните нови леки коли е 2877 бройки, или 17,3 процента.
През цялата минала година в България бяха продадени 37 722 нови леки автомобила и 194 698 употребявани. Само през декември (традиционно силен за търговия месец) бяха регистрирани 3123 нови леки коли и 15 292 стари. Това означава, че през януари са продадени с 859 повече нови леки автомобила спрямо декември 2023 г., както и 1757 отгоре употребявани.
Въпреки бума на продажбите на нови коли обаче автопаркът у нас остава изключително стар. От всички 4015 993 превозни средства, цели 2 111 809 са на над 20 години. Едва 197 108 са нови - между 0 и 5 години от датата на производство. 312 787пък са на между 6 и 10 години. 410 188 са автомобилите, излезли от завода преди 11 до 15 години. Над двойно повече са колите над 15, но под 20 години - те са 984 097.
Най-много са новите дачии. Такива по пътищата на България са 16 302 автомобила. Следват ги тойотите, които са 16 251, а на трето място са рено с 14 990 бройки. Има и два нови ВАЗ-а, които са на възраст под 5 години.
Най-масовата марка - “Фолксваген”, е и тази, от която най-често колите са на над 20 години. Такива са 313 821 превозни средства. В числото влизат и автобусите например, няма данни само за броя стари леки коли. Следва опел с 205 800броя и мерцедес с 185 544.
Донякъде изненадващо, но ладите не са сред най-старите автомобили у нас. От 2853 цели 1542 броя са на възраст от 6 до 10 години, а 73 са дори по-нови. Над 20-годишни са само 230. 711 са на възраст между 11 и 15 г., а 297 са между 16 и 20-годишни.
Симсоните, които са най-предпочитаният мотопед, пък са едва два на възраст между 6 и 10 г.. Това са и най-новите машини. 13 са на възраст между 15 и 20 години, а всички останали 13 629са на над 20-годишни.
Разбираемо, теслите са по-нови. Едва 68 са на над 11 години. 447 са между 6 и 10, а 1130, са на по-малко от 5 години. Макар и 54 ферарита да са нови, цели 23 са на над 20 години. За сравнение - едва 4 ламборгинита са на подобна възраст. Новите пък са 61 от общо 149 автомобила от марката.
Силно застаряващ е и автопаркът от най-масовата марка трактори - “Трактор”. Най-новите 68са на възраст от над 15 години. Останалите 4944 са дори над 20-годишни. Всички 616 автобуса чавдар, които още са в движение, също са на над 2 десетилетия.