С карта или с приложение? Интересът към е-ваучера за храна расте от въвеждането му
От два месеца работодателите могат да предоставят на служителите си дигитални ваучери за храна. От 1 юли ваучерите ще бъдат изцяло електронни, като в момента тече преходен период, в който продължават да се дават и на хартия.
След средата на годината ще могат да се използват хартиените, издадени преди това, според срока, указан на тях. Така се очаква последните хартиени ваучери да отидат в историята най-късно в първите месеци на 2025 г.
По наблюдение на оператори интересът към електронния ваучер е доста висок от страна на работодателите и такива вече се издават.
"Има доста компании, които искат да преминат най-скоро в този модел на работа, тъй като за тях това ще е доста голямо улеснение от гледна точка на администрация - вместо да ги раздават всеки месец на служителите си на ръка, само трябва да зареждат е-ваучера", каза в интервю за БТА Таня Обущарова, главен секретар на Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България.
Дигиталните ваучери могат да бъдат под формата на карта или изцяло виртуални в мобилно приложение, което зависи от избора на работодателя.
"Виждаме интерес и към двата вида. Компании в ИТ сектора с повече служители, които работят от разстояние, предпочитат виртуалните, докато компании, които имат производства и служители във фабрики, избират по-скоро пластиките, но и двата са удобни", обясни Обущарова.
Големите предимства на дигиталните ваучери са, че с тях може да се пазарува на пос терминал в широка мрежа от търговски обекти и най-вече, че може да се плащат и храни за по-малки суми, а не както беше досега - задължително да се използва цялата сума, посочена на ваучера.
Остава опцията, ако сумата на ваучера не достига, да се допълни с друг вид платежно средство - банкова карта, пари в брой.
Търговската мрежа също се разширява постоянно, като се включват нови обекти.
"За малките търговци, за които имаше притеснения, че не са оборудвани с терминали и може да спрат да приемат ваучери за храна, помагаме да се сдобият с пос терминали от компаниите, които предлагат подобни услуги, и да разширим максимално мрежата, дори в малките населени места, в селата включително, тъй като мрежата по нищо не трябва да отстъпва на тази, която е била досега за ваучерите на хартиен носител", посочи Таня Обущарова.
Тя допълни, че това е била и една от целите на въвеждането на дигиталните ваучери - от страна на държавата и Министерството на финансите в частност - да се увеличат плащанията с карта, което води и до по-голямо изсветляване на икономиката, да се разшири мрежата от магазини и ресторанти, които имат пос терминални устройства и приемат картови плащания.
Каква е инвестицията за работодателя?
На пазара у нас има 11 лицензирани оператора, тоест конкуренцияте е доста висока, което помага и за избора на работодателите. Първоначалната инвестиция в никакъв случай не е висока и не би трябвало да е спънка дори за по-малките работодатели да използват системата, тъй като в дългосрочен план спестяванията за тях многократно надвишават това по-скоро еднократно вложение, каза главният секретар на асоциацията.
За служителя няма никакви такси - нито за пластиката, нито за използването й след това. Ако има някакви разходи, те са изцяло за сметка на работодателя.
"Това е уредено и по законов път - тъй като е социална придобивка и нейното получаване от служителите не трябва да е обвързано с някаква финансова тежест", подчерта Таня Обущарова.
Как се проверява каква сума от е-ваучера остава?
Това зависи от издателя, но със сигурност операторът трябва да предостави възможност на потребителите да видят своя баланс.
Експертът даде пример, че това може да става през приложение, където потребителят може във всеки един момент да провери валидността на ваучерите и направените от него последно трансакции. Ако не разполага с приложението или с достъп до интернет, може да се обади на телефон, на който да провери тази наличност. При някои може това да стане и на банкомат, но е важно да припомним, че от ваучерите не могат да се теглят средства - те са единствено и само за разплащане на пос терминал, допълни Обущарова.
Какъв е интересът на фирмите тази година да дават ваучери за храна?
Открояват се няколко тенденции - има доста нови работодатели, които досега не са предоставяли ваучери за храна, защото процесът им се е струвал много тежък административно, но сега се включват в системата или имат интерес да се включат в следващите месеци, каза експертът. По думите на Обущарова фирмите, които досега са предоставяли ваучери на служителите си, увеличават сумите не толкова заради дигитализацията, колкото защото не са стигнали тавана от 200 лева месечно.
"При храните се забелязва по-висока инфлация все още, което всички усещаме, затова и работодателите се опитват едновременно с увеличаване на заплатите да компенсират. Не трябва да се спекулира, че това става за сметка на увеличението на заплати, тъй като то в пъти надвишава сумата на ваучерите за храна", допълни тя.
Интересът към ваучери с различно предназначение
В закона остана възможността ваучерите за храна да се използват за други цели, но ние като оператори не наблюдаваме особен интерес, съобщи Обущарова. По думите й сред причините за това са, че потребителите са свикнали да ги дават точно за храна и че сумата от 200 лева не е голяма за семейния бюджет на фона на цените. От друга страна няма толкова много доставчици на културни или комунални услуги, които искат да ги приемат, защото това не е задължение, а възможност и трябва да има желание и от двете страни. Наблюдаваме известен интерес от туристическия сектор, имаме хотели и ресторанти, туристически агенции, които ги приемат и има известен брой потребители, които харчат ваучерите си за тези цели, но те са незначителен брой на фона на общия брой потребители, които в момента са 750 000 на месец, обясни главният секретар на браншовата асоциация.
Има ли затруднения в първите два месеца от пускането на е-ваучера?
Като цяло процесът върви доста гладко, поне от гледна точка на асоциацията. Като всеки нов продукт има някои подобрения, които биха могли да настъпят, в началото има вериги, които не са се включили в системата, а потребителите имат очакването, че могат да използват ваучерите си и в тези магазини и ресторанти. Като цяло гледаме да реагираме веднага, когато ни се даде сигнал за подобни случаи, и веднага включваме търговците в мрежата при тяхно желание, посочи Таня Обущарова. Според операторите процесът върви паралелно с увеличаването на потребителите на дигитални ваучери и до юни, когато повечето ще ги ползват, нещата ще си дойдат на мястото.