Греди Асса - голям художник (по Емил Стойчев), а за приятелите: лесен за обичане човек
До 2 май в градската галерия на София един номад на 70 години разказва в 140 платна своите “Пътувания”
Греди Асса поведе в своите "Пътувания" приятели, колеги и почитатели, за да им разкаже живота си в картини до скромните свои 70 години.
Направи го месец след рождения си ден чрез 140 платна, изумително осветени и с мултимедия, която "препуска" през цветовете на Греди. Откриването на юбилейната изложба бе във вторник и сряда, а пространството около и във Софийска градска художествена галерия се изпълни със стотици хора, които и след обиколките в трите зали, не тръгваха и навън продължаваха емоционално да говорят за родения в Плевен художник с над 80 самостоятелни изложби и нас и в чужбина. До 2 май българите могат да съпреживеят пътя на един от най-впечатляващите ни автори в специално преустроеното пространство на галерията по идея на куратора Иво Милев. Той обмисля, създава и убеждава Греди Асса в концепцията си повече от половин година.
Тази одисея ме превърна в номад. Вярвах в илюзията, че когато познаеш света, ще намериш себе си. А открих изкуството и страстта на цвета и линията. По пътя си срещнах хора планети, учители легенди, художници, законодатели на изкуството. Тези личности бяха моите посоки, компасът на вътрешните ми състояния, грешки и успехи. С тези думи Греди Асса описа своите "Пътувания". Те са метафора за етапите в развитието му като творец и показват колко ценно е неговото място в съвременното българско, европейско, световно културно пространство.
Ретроспективната експозиция включва маслена живопис, акварел и рисунка от края на 70-те години на ХХ век досега, някои от които непоказвани пред публика. Греди Асса показва платна от ателието и личния си фон, от галерии и музеи в страната и от частни колекционери. А на огромния екран чрез мултимедия се "въртят" картини, които не са включени в изложбата. Идеята за тяхното "вихрено представяне" е отново на Иво Милев, за който това най-удачният начин да се покаже изобилието от рисунки с подписа на Греди Асса. Специализирано музейно осветление, което е отново идея на куратора и е подбрано специално за проекта, след края на изложбата остава като дарение за градската галерия.
“Гледаш самобитно, свръхинтелектуално изкуство, а толкова просто изглежда. Щастлив съм, че тук съм като обикновен човек, зрител и консумирам изкуство, за което благодаря на Греди Асса”, каза за “24 часа” министър Кръстев.
За един от най-разпознаваемите български художници - Емил Стойчев, Греди Асса е “голям художник”, който носи в себе си две култури, а това "несъмнено се забелязва в неповторимата му живопис".
Мирослав Боршош говори не като политик, а като част от кръга "Приятели на Гредо" и го описа като "лесен за обичане човек" .
Андреа-Филипа Зидарова, изкуствовед:
Талантът да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи
Греди Асса споделя, че с тази изложба идеята му е да покаже българския пейзаж (а и пейзажа по принцип) в нова, друга светлина, да смени конотацията, да обърне повече внимание на въздействието и впечатлението, което оставят пейзажите у зрителите.
За автора е важно публиката да може веднага да разпознае и свърже картината с конкретното място, което тя изобразява – без значение дали това е Витоша, Исландия, Флоренция, Франция... “Идеята не е да изобразиш градина, а да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи с това”, казва Асса. Художникът мечтае за по-голяма мощност и красота в българския пейзаж, за по-различен мащаб.
Сериите рисунки заедно с живописните платна покриват възможно най-пълно понятието пътуване. Това заглавие, разбира се, може да бъде възприето както буквално, така и метафорично – буквалните пътувания на автора из различни държави и континенти, пътуването из творчеството му, личното негово пътуване из собственото му съзнание, пътуване към себе си, пътуване във времето – от най-ранната му творба до най-новата, а изследователски погледнато, може да бъде проследено и пътуването от рисунката като първоизточник към живописта и създадената неразривна връзка между двете.