3 думи ефективно парират критиката
С тях можете да я прекратите веднага или дори да я обърнете в своя полза, твърдят експерти по комуникация
"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
Тази неприятност - критиката, е неизбежна за всеки, който работи. Понякога служителят я отнася от шефа без особени основания. Друг път колега решава да
се прави на умник ида блесне. От всяка критика обаче
могат да се извлекат поуки.
За да стане това, трябва да приемете, че не сте безгрешни. Не е задължително този, който ви критикува, да иска да ви обиди или да ви нападне. Съвсем естествено е в екип от умни и добронамерени хора да има различни мнения и оценки. Колкото по-отворени сте да ги чуете и осмислите, толкова по-голям успех ще имате. Дори несправедливите и злонамерени критики са ценни, защото показват отношението, претенциите, амбициите на този, който ги отправя. А като го опознаете по-добре, ще сте подготвени какво да очаквате и занапред от него.
Психолозите твърдят, че има три фрази, които можете да употребите на място, да прекратите веднага критиката или дори да я обърнете в своя полза, започвайки продуктивен диалог.
1. Да!
Когато чуете коментар по свой адрес, бързо се
справете с емоциите си. Да преодолеете обидата и желанието да отвърнете бурно ще ви помогне осъзнаването, че и другият има право на собствено мнение.
Фактът, че го казва във ваше присъствие, даже е положителен - можеше да говори зад гърба ви.
Критикът очаква от вас отпор - това е естествена,
инстинктивна реакция от нападнатия. Вие го изненадайте с изречение, което започва с "Да". Така ще предизвикате "положително объркване".
"Да" може да означава или да не означава съгласие. Ако критиката е правилна, постарайте се в разговор да извлечете максимум информация, която ще
ви помогне на практика да поправите грешките и пропуските си. Като кажете "Да", със следващите изречения можете и да покажете, че въобще не приемате забележките.
2. Но...
Критиката, която чувате, не съвпада нито с фактите,
нито с вашето собствено мнение и намерение. Напълно спокойно след "но" обяснете своята гледна
точка. Това в никакъв случай не значи да се оправдавате и защитавате, а да се мотивирате. По този начин ще дадете възможност на критика по-добре да разбере ситуацията. Умните хора са склонни да приемат други гледни точки, ако им бъдат обяснени правилно. Така че е вероятно да промените мнението на този, който ви критикува, или поне на останалите, които са безпристрастни наблюдатели.
3. Нека
След като сте чули критиката и сте изложили своите аргументи, е добре да се опитате да стигнете до общо решение. Така давате на колегите да разберат, че сте готови да приемете конструктивни предложения.
Щом ви критикува шефът, даже е задължително след "нека да..." вие да направите предложение или да обобщите евентуални промени, които ще настъпят в резултат на обсъждането.
Ако последователността на вашите отговори срещу
критиката е "Да - но - нека да...", вие карате отрицателната обратна връзка действително да работи
във ваша полза.
В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочете още: