Лошият шеф е опасен за здравето. В съвсем буквалния смисъл
Като ви критикува, предизвиква химични реакции в тялото ви и за 26 часа изключвате
"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
Много е просто обяснението защо трябва бързо да бягате от началник, който е все недоволен, вечно прави остри забележки, критикува, дори вика и унижава. Така предизвиква у вас негативни емоции - чувствате се отхвърлени и пренебрегнати, изпитвате тревожност и страх. Тялото ви произвежда повече кортизол, а този хормон изключва центровете на рационално мислене в мозъка и активира реакция на защитно поведение. Неприятните усещания се запечатват трайно в съзнанието и влияят върху цялото ви поведение и върху здравето ви. Научно е доказано, че продължат цели 26 часа. Кортизолът работи подобно на таблетките с бавно освобождаване - колкото повече размишлявате за страховете си, толкова по-дълго е въздействието им.
Няма значение дали шефът ви критикува с право, дали е несправедлив или е от онези мениджъри, които смятат, че изглеждат по-авторитетни пред подчинените си, защото непрестанно ги притискат. За вашето здраве не е важно какво и защо. Все трябва да го спасявате, като бързо бягате.
Приемете, че щом действително не се справяте добре,
здравето ви е по-ценно от работата
и я сменете. Дайте си сметка, че ако сте отскоро в тази фирма и началникът не ви помага да навлезете в служебните си задължения, а ви хока, надали това е точното място за вас. Щом обикновено несправедливо критикува, какъв е смисълът да търпите и да вредите на здравето си. Той няма да се оправи, оправете се вие някъде навън.
Вашият началник е от породата на недалновидните. Защото
т.нар. разговорна интелигентност е основно качество на успешните мениджъри.
Терминът е въведен и описан от Джудит Глейзър, която е изпълнителен директор на Benchmark Communications и един от най-добрите консултанти по лидерство в света. "Ние, хората, сме устроени много просто. Търсим онези, които ни карат да се чувстваме добре, и бягаме от други, които ни карат да се чувстваме зле", казва тя. Изводът й е, че да водят здравословен разговор дори когато се налага да дават негативна обратна връзка, е много важно умение на шефовете, пък и на редовите служители.
Положителните думи стимулират производството на окситоцин - хормон, който активира определени невронни мрежи в челния дял на мозъчната кора и кара хората да се чувстват добре, прави ги по-доверчиви и готови на сътрудничество. Под негово въздействие те са способни да мислят творчески, иновативно, стратегически, да работят в екип и да се подкрепят.
Това е точно обратното на психофизиологията, която отключва кортизолът. Именно поради тази "химия на разговорите" за всички и особено за мениджърите е много важно да внимават, когато общуват, изтъква Джудит Глейзър.
Изглежда доста сложно хем да кажете нещо негативно ("Ти, Иванова, не си си свършила работата, ще провалиш проекта, няма да има пари за заплати и ще трябва да те уволня"), хем да не събудите кортизола, а окситоцина. Добрият шеф залага на откровеността, когато критикува подчинените си, но го прави така, че да предизвика доверието им и желанието за сътрудничество. Психологът Джон Готман съветва
след всеки свой негативен отзив шефът да даде пет позитивни.
По този начин той създава "емоционална възглавница", у служителя остава чувството, че взаимоотношенията им са добри и го мотивира да се старае.
На практика разговорът може да протече по подобна схема: Проектът е много важен за фирмата, от него зависят приходите и съответно заплатите ни. Вярвам, че вие, Иванова, като опитен и отговорен служител полагате необходимите усилия, за да го изпълните. Засега нямаме резултати, затова кажете нуждаете ли се от помощ. Какви пречки срещате, какво още е необходимо, за да си гарантираме успеха. Имате ли предложения.
Схемата на разговора е опростена, но химията в него е ясна. Шефът съобщава целта: успех - приходи - заплати. Стимулира производството на окситоцин, като казва добра дума на Иванова - "опитен и отговорен служител". Прелюдията към критиката е "вярвам" (не "сигурен съм"), че тя полага необходимите усилия. Следва забележка, но в множествено число - ние "нямаме необходимите резултите", а не "ти нищо не си свършила". Така не се събужда кортизолът, напротив - изказва се съпричастност. Това продължава с предложението за помощ. Иванова вече изпитва доверие, а не се страхува, че шефът ще й се кара. Следователно трябва да опита да мисли иновативно и да направи предложения.
Като анализирате какво точно казва шефът, съдържанието не се различава особено от "Ти, Иванова, не си си свършила работата, ще провалиш проекта, няма да има пари за заплати и ще трябва да те уволня". Но той проявява разговорна интелигентност и резултатът е съвсем различен. Най-малкото защото Иванова няма да изгуби 26 часа в неефективност под въздействието на кортизола. И даже да провали проекта, това ще се отрази на заплатата, а не на здравето й.
В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочете още: