Леле, по-умни сте от шефа
Щом наистина е така, от нелепата ситуация извлечете дивиденти за себе си
"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
Мнозина си мислят, че са по-умни от шефа си, някои наистина са.
Убедени сте, че сте във втората група. Все пак как стигнахте до този извод? Той е
твърде преждевременен
в два случая - ако вие сте нов/а в компанията или ако шефът ви е нов.
Някои началници обичат да се правят на некомпетентни, за да проверят способностите на подчинените си. Може да искат съвети, а поласканите служители се отпускат, разприказват се, споделят много неща за себе си и за колегите. Така началникът се ориентира с кого си има работа.
Стилът на някои мениджъри пък е да задават въпроси, да търсят мнения, да обсъждат. При това се правят, че не разбират, или непрекъснато сменят позицията си, за да провокират екипа. Човек, който организира мозъчна атака и събира ум от колектива, изобщо не е глупав, напротив.
Накратко, разузнайте добре и отново се запитайте сигурно ли е, че сте по-умни от шефа си.
Нямате нужда от проверки, защото ви е оглавил колега, с когото дълго сте работили? И изобщо, ама изобщо не сте щастливи от това - този човек го познавате добре. Дали не му завиждате, понеже се надявахте шеф да станете вие? Или завиждате така, по принцип, че се е издигнал и получава повече пари?
Ако има нещо подобно, още по-задълбочено размислете дали наистина сте по-умни и
с какво сте го доказали.
Може да не сте успели правилно да "продадете" професионалните си способности и постижения на тези, които са избирали кого да повишат. Това вече значи, че той е по-умен от вас, щом е успял. Дайте си сметка, че за началник не са нужни само компетентност и опит. Трябват лидерски качества. Може би шефът ви ги има. А за себе си направете извод какво да промените, за да не ви подминат при следващ тур на повишения.
Но не, убедени сте, че ръководителят ви е неспособен да се справя на този пост, започвате да трупане негодувание, че ще трябва да полагате повече усилия, за да работите в хаоса, който той създава. Изпитвате даже страх, че компанията/отделът ще катастрофират, а това и вас ще засегне.
Е, сега наистина е моментът да докажете, че сте по-умни от шефа си.
Първо, не приемайте нещата лично.
Важно е да осъзнаете, че този проблем с некомпетентния ръководител е често срещан и няма нищо общо с вас. Вие сте съпътстваща жертва на недалновидно решение във висшия мениджмънт на компанията или на обстоятелства.
Не си позволявайте намек с дума, с жест или с физиономия, че се смятате за по-умни. Не помисляйте публично да изказвате несъгласие с решенията и нарежданията на началника, да му се противопоставяте, да се държите неуважително, да го злепоставяте. Напълно забранено е да злословите и да клюкарствате. Все някак думите ви ще стигнат до него и ще ви го върне много болезнено. Колко и неквалифициран да ви се вижда, той
все има някакви способности, заради които е успял да се издигне.
Една от тях може да е, че се е разправял безмилостно с умници, които го критикуват или му се подиграват.
Освен това рядко никой е чак толкова глупав, за да не си дава сметка, че си е постигнал нивото на некомпетентност. Обикновено бърза да идентифицира в екипа този, който може да застраши поста му, и да го "отстреля".
Много по-полезно за вас ще бъде да спечелите доверието на шефа. Може да станете дясната му ръка или сив кардинал, който фактически дърпа конците. Началникът ви вероятно ще оцени това и ще ви възнагради финансово.
Нататък вариантите са поне три.
Възможно е да продължите да работите заедно, защото това положение задоволява и него, и вас. Ако той все пак има едно наум, че застрашавате креслото му, при първия удобен случай ще ви препоръча за по-висок пост в друг отдел. Твърде вероятно е да бъдете забелязани от по-висшестоящите мениджъри в същата компания, в партньорска или в конкурентна фирма, които да ви направят предложение.
Определете си срок,
в който работите за тези три варианта. Дори да не се случи никой от тях, за самите вас ще е по-добре да бъдете в прилични отношения с шефа, вместо да сте в постоянна опозиция, да се оплаквате и да се самосъжалявате. В условия на мирно съвместно съществуване нещата ще вървят много по-гладко, докато решите какво да правите.
А след като изтече скорът, който сте си определили за изчакване, е задължително бързо да изберете стратегия и тактика за действие. Защото човек се саморазрушава, когато не се чувства удовлетворен от това, което прави по цял ден всеки ден. Голям минус за собственото му професионално развитие е да работи с началник, от когото няма какво да научи.
Поослушайте се какво се говори из компанията, понаблюдавайте за признаци, че този началник може да бъде сменен. Сигурно не само вие виждате, че не си е на мястото, пък и лошите резултати от ръководството му вероятно вече са факт.
Ако нищо не подсказва, че ще има скорошна рокада,
престанете да мислите в плоскостта "аз-шефа".
Съсредоточете се върху въпроса "аз накъде". Направете план за кариерата си, сякаш този началник не съществува. Започнете да търсите друга работа, без да вдигате много шум. Идентифицирайте правилните хора, пред които да демонстрирате своите умения и възможности. Срещнете се с познати, които могат да ви помогнат с информация. Разширете контактите си с колеги от бранша. Пред тях в никакъв случай не коментирайте шефа си, само дайте да се разбере, че не бихте отказали интересна оферта.
И преди да изберете, добре проучете що за мениджъри ще срещнете на новото място. Вярно, мнозина си мислят, че са по-умни от шефа. Но когато един служител сменя компании, а все попада на глупави началници, може пък проблемът да не е в тях.
В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочете още: