МОН с насоки за учителите при използване на изкуствен интелект в обучението

19.02.2024 15:26
СНИМКА: МОН

Министерството на образованието и науката изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект (ИИ) в обучителния процес. Документът е публикуван на сайта на МОН и ще бъде разпространен до образователните институции, като цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер.

По инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков преди около месец в МОН бе създадена работна група, която да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5-10 г. Сред задачите й беше и изготвянето на насоки за работа с ИИ, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност.

За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др., а в работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.

В документа са представени примерни начини, по които ИИ може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси, да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.

Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които ИИ е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да заместват отговорностите на ученици, учители или администратори. Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствения интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно. Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на ИИ в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.

За екипа на МОН разработването на насоките е първа стъпка от дълъг процес, обусловен от постоянното и много динамично развитие на ИИ. Важно е обаче да се постави началото, като се даде систематизирана информация, която развенчава и някои от митовете и за пореден път категорично потвърждава, че в никакъв момент учителят не може да бъде заменен от технологиите. Неговата работа обаче може да бъде подобрена и подкрепена от технологични инструменти, ако те бъдат използвани правилно.

Други от Просветни

Наши ученици спечелиха четири сребърни медала от Международната олимпиада по информатика

Български ученици по информатика спечелиха 4 сребърни медала от 36-ото издание на Международната олимпиада по информатика в Египет в конкуренция на над 350 участници от над 90 държави

Над 100 компании прилагат дуално обучение в Пловдив с елитни училища в града

Да си подготвиш кадри още от училище, осъзнаха колко е важно големи пловдивски компании преди 10-ина години. И не престават да отделят ресурс за дуални паралелки. Резултатите са факт

Студенти предпочетоха да учат в Университета по хранителни технологии вместо в чужбина

Отличници с максимален бал се записаха в новата бакалавърска програма “Хранителни и фармацевтични биотехнологии” Успешно премина приемът на новите студенти за академичната 2024/2025 година

Обявяват поръчката за нова сграда на Математическата гимназия в Пловдив

Общината получи 7,5 млн. лв. за обекта от държавата, останалите средства ще се търсят от други източници Документацията за конкурса за строителството на нова сграда на Математическата гимназия "Акад

МОН публикува резултатите от ДЗИ през август

МОН обяви резултатите от Държавните зрелостни изпити, които се проведоха през август. Резултатите  можете да видите на https://infopriem.mon.bg/. Проверката става с входящ номер и идентификационен

>