След Париж Рим и Милано спестяват стотици часове на хората от крайните квартали с услуги на 15 минути от тях
Все повече градове споделят концепцията на проф. Морено от Сорбоната за "Градът на 15 минути"
Само преди 5 години “Градът на 15 минути” беше теория и никой не вярваше, че може да се случи наистина. Целта на тази концепция е да се “подари” свободно време на жителите на крайните квартали в големите градове и да се намали бездната между центъра и периферията. С други думи, снабдявайки крайните квартали с всички необходими услуги – училища, детски площадки, паркове, магазини, велоалеи, жителите няма да губят часове, за да ги достигат в центъра или други райони. Всичко необходимо за всекидневието трябва да бъде на две крачки от хората, или на максимум 15 минути пеша или с велосипед. Така населението в периферията няма да пилее стотици часове годишно в трафика. По този начин
ще спаднат и емисиите на отровни газове в атмосферата,
тъй като ще намалее използването на автомобилите за всекидневни нужди.
Изглеждащата като утопия концепция на френско-колумбийския професор в Сорбоната Карлос Морено обаче вече се експериментира в много градове по света – Портланд в САЩ, Мелбърн в Австралия, в Сингапур, в Париж, а отскоро и в Милано и Рим. Кметовете им Бепе Сала и Роберто Гуалтиери с радост прегърнаха идеята.
В Милано например всеки жител губи средно по 259 часа годишно в трафика, а в Рим - по 233 часа. Не по-добра е ситуацията и с чакането на градския транспорт – в Палермо през 2022 г. автобус идва средно на 29 минути на ден или повече от 24-те минути през 2020 г. В Рим и област Лацио пък този период е 16 минути. Затова и все повече от големите градове в Италия гледат към концепцията.
Кметството на Милано съобщи, че като начало отпуска 1,35 млн. евро за “Градът на 15 минути”, които ще дойдат от оперативната програма за големите градове на ЕС Pn Metro. Това е обаче само за първата фаза от проекта. Квартални книжарници, лаборатории за обучение, мултифункционални пространства, фитнес зали и всякакъв вид други услуги в помощ на майки и деца са в центъра на 22-та представени проекта. Целта е за кварталите в Милано да се привлекат частни фирми, асоциации с търговска и с нетърговска цел. Така те могат да реализират онези услуги, които липсват в момента в крайните райони. Всеки от проектите е за максимум 100 хил. евро, като до 80 на сто от тях се финансират безвъзмездно с европейски пари.
Според съветничката за икономическото развитие в община Милано Алесия Капело благодарение на този проект са създадени 22 нови дейности в кварталите извън центъра. Така кметството се надява перифериите да започнат да се превръщат в
места, в които кипи живот
и които предлагат атракции и сигурност на жителите си. Сред одобрените проекти има лаборатория за изкуство, наука и природа, салон за красота за жени, зала за среща на хора от различни култури, лаборатория за иновативни занаяти, библиотека, детска ясла.
Рим също стартира през 2023 г. плана за различни интервенции в крайните си квартали по концепцията “15 минути”. Началото беше поставено с 15 проекта за 22 млн. евро в 15 малки общини на столицата. И те са по линията на оперативната програма на ЕС за големите градове. Одобрени са екологичен остров и зелени площи за поглъщането на смог, превръщането на някои улици в пешеходни зони, преструктурирането на изоставени зони, строеж на библиотека, на многофункционално игрище, велоалеи, пространство за културни и спортни събития.
“Чрез “Градът на 15 минути” искаме да намалим разликите между центъра и периферията, давайки живот на цялата територия на общината”, коментира пред медиите римският кмет Роберто Гуалтиери.
В Европа пионерът на “Градът на 15 минути” безспорно е Париж. Ан Идалго е първата, която прилага формулата на Карлос Морено в предизборната си кампания за кмет през 2019 г. и е преизбрана начело на администрацията на многомилионния град. Французойката с андалуски произход си дава сметка за печелившата идея на професора от Сорбоната.
Големите градове са отговорни за повечето от емисиите на парниковите газове, но от друга страна, част от решението на проблема се крие в самите общини, разсъждава Идалго.
“Ключът за разрешението е те да се превърнат в места, скроени по мярка на хората, и с тази цел тръгнахме от училището. Няма значение дали имате, или нямате деца. Училището е това, което диктува ритъма - отварянето му сутрин е свързано и с отварянето на магазините и офисите. Превърнахме града в столица на кварталите. Първото нещо, което направихме, е да ги превърнем в сигурни, правейки пешеходни улиците, към които гледат училищата. Това привлича на тези улици магазини, превръщайки зоните и в апетитни за офиси. Колкото повече дейности се местят на тези места, толкова по-малка е нуждата да се използва кола. Намаляват вредните емисии, губи се по-малко време за път от една до друга зона, пестят се пари, повишава се качеството на живота”, цитира думите на парижкия кмет в. “Република”.
Концепцията “Градът на 15 минути”
набира скорост особено през времето на локдауна
В книгата си “Един живот за писане” американската писателка и носителка на “Пулицър” Ани Дилард поддържа тезата, че както прекарваме дните си, така прекарваме и живота си.
Формулировката на проф. Морено, избрана за предизборната кампания на Идалго, е в унисон с желанието за преразглеждане на приоритетите, наложени ни от пандемията. Морено смята, че твърде дълго време онези от нас, които живеят в градовете, са приемали неприемливото. “Приемаме, че градовете деформират чувството ни за време, само защото трябва да губим толкова много, за да се адаптираме към абсурдната организация и към дългите разстояния. Защо ние трябва да се адаптираме, влошавайки качеството си на живот? А защо да не е градът този, който трябва да отговаря на нуждите ни?”, пита Морено.