Меглена Плугчиева: Край на протестите, ако властта чуе фермерите смело, а не подчинено на Брюксел

14.02.2024 08:30 Деляна Къркеланова
Меглена Плугчиева

Еврокомисията трябва да коригира курса, иначе нещата ескалират и придобиват политически измерения

 - Госпожо Плугчиева, цяла Европа се тресе от гнева на фермерите. Защо се стигна дотук?

- Факт е, че сме свидетели на сериозни протести във Франция, Белгия, Италия, Нидерландия, Германия, та дори и в Литва. Тук важното е да се отбележи, че, от една страна, има нещо, което ги обединява, но от друга, трябва да се вземе предвид и националната специфика на всяка държава.

Франция например е най-големият производител на селскостопанска продукция в ЕС и нейните интереси са далеч по-различни от тези на Литва. В Италия протестите пък имат друга предистория, защото правителството се опитва да ограничи производството на царевица. Протестите в страните, които са в непосредствена близост до конфликта в Украйна, като Полша, Унгария, Словакия, Румъния и  България, имат други специфики – високите цени на горивата и дъмпинговия внос на продукти, които не отговарят на високите европейски екологични стандарти.

Несъмнено обаче това, което обединява всички, са прекалено високите екологични изисквания и регулации, които Европейската комисия в последните години постепенно увеличава . И те са свързани главно с изпълнение на ангажиментите по Зелената сделка. Освен това  тежката бюрокрация, необходимостта да се води постоянно едно излишно счетоводство,  хилядите строги изисквания и многото екологични норми допълнително разпалиха гнева на производителите. Всички  тези  неща изправят сектора пред големи предизвикателства и той става неконкурентоспособен спрямо вноса от трети страни.

Очаквам, че ЕК ще коригира курса, който води. Ако не го направи, нещата ще ескалират и ще придобият политически измерения с проява още на тазгодишните европейски избори.

- Преди седмица ЕК предложи отмяна на изискването за една година оставяне на 4% от земеделската земя за угар. Преди няколко дни   се отмени и задължението за 50% спад в употребата на пестициди, както и намаляване с 30% на парниковите газове от селскостопанската дейност. Достатъчни ли са тези мерки, за да се потуши недоволството?

- Те са необходими, но крайно недостатъчни. Има нужда от една цялостна ревизия на общата европейска политика, която да бъде в съответствие с променящата се климатична, икономическа и геополитическа ситуация в Европа и света.

Проблемът  с климатичните промени ще става все по-сериозен и трябват бързи управленски действия, базирани на научна основа. И затова неслучайно в навечерието на предстоящите европейски парламентарни избори виждам, че има такава нагласа в политическите партии – възприемат се като защитници на протестиращите и са готови да  адвокатстват за  корекции в общата европейска  земеделска  политика. Очаквам, че ще има развой на събитията, но трябва сериозна и задълбочена работа.

- Евтиният внос от чужбина също запали пламъците на недоволството. Какво може ЕС и отделните страни да направят във връзка с този внос и колко сериозно влияе на фермерите в отделните държави?

- Солидарността по отношение на Украйна и подкрепата, която ѝ се декларира, е важна. Необходимо е обаче да се вземат съответните мерки с неограничения безмитен внос, за да не се разрушава селското стопанство на страните членки, особено на засегнатите Унгария, Полша, Румъния, България и Словакия. Самият комисар по земеделието Януш Войчеховски от миналата година още говори за компенсационни мерки и за търсене на решение.

Но вместо той да бъде послушан, ЕК го игнорира и реши, че безмитният внос ще продължи до 2025 г. Това говори за едно – няма диалог и вслушване в исканията на земеделските стопани. 

- Това ли беше причината да стигнем до вторите по-масови протести у нас в рамките на една година? 

- Причините са много. Към всички изброени тежести и дъмпинга на стоки от Украйна се добавя и фактът, че нашите земеделски стопани не получават 100 процента европейски помощи както старите страни членки. Това е едно условие на ЕС, което важи за всички  държави, присъединили се след 2004 г.

Проблем при нас е и друго -   има неправилно разпределяне към отделните подсектори и това ги поставя на ръба на оцеляването. Например животновъдството, производството на плодове и зеленчуци, мед.

Причина за недоволството у фермерите е и бавната работа по законодателството. Очакват се промени по 7 закона, но защо с такова закъснение? Ако им се беше обърнало нужното внимание още  когато встъпи в длъжност новият  министър,   тези блокади можеше да ги няма сега. И вместо незабавно да се пристъпи към корекции, към диалог и към решаване на проблемите, при първите протести премиерът ги нарече “терористи”. С това се загуби още повече време, през което можеше да  се работи  и законите вече да бъдат факт. Същото важи и за облекченията и компенсаторните мерки, които засягат темата дъмпинг от Украйна.  

- А какво трябва да направи правителството  сега , за да потуши недоволствата? 

 - Ситуацията налага спешно подреждане на проблемите по важност и по срочност. Такива, които трябва да бъдат взети в бърз порядък, и съответно такива, по които трябва да се работи в средносрочен план.

Например 7-те закона да не минават тежката съгласувателна процедура, а да се внесат и да се гласуват  незабавно в пленарната зала.

Другото, което трябва да се промени, е сляпото приемане на всичко, което се предлага от Брюксел, както спрямо безмитния внос от Украйна, така и по отношение на споразумението на ЕС за безмитен внос на стоки от Южна Америка. Апелът ми  към всеки министър и правителство оттук нататък е да отстоява интересите на българските земеделски стопани и да се вслушва в тях.   

- Ето, премиерът и земеделският министър са се заели да решават проблемите и предложиха  150 млн. лв. за всички фермери, а за зърнопроизводителите - само ако докажат пред НАП с декларация, че са на загуба. Те обаче не го приеха. Защо? 

  -  Първо, няма как светкавично да се реши проблемът с едни 150 милиона, а и самите проблеми са комплексни. Второ, трябва да има ясен опростен механизъм за тези пари – как, колко, на кого ще се дават и кога. Трябва ли да бъда това съгласувано с ЕК или не, защото тези съгласувателни процедури са много времеемки.  Да припомня, че има натрупани 15 млн. лв. забавени плащания към земеделските стопани и над 40% междуфирмена задължнялост.

 - Да, но нали някак трябва фермерите да си получат субсидиите и да спрат протестите? Затова кабинетът предложи нов, по-опростен вариант да покажат разходите.

  -  Разбира се, че само с протести няма да се реши проблемът. Трябва сериозен диалог, а не разделяне и противопоставяне в сектора. Да се формулират ясни мерки със срок и финансова обезпеченост и съответно това да бъде решение на Министерския съвет, за да има гаранция, че ще бъде изпълнено и контролирано. А не меморандум, който няма задължителен характер Има начини проблемите да бъдат решени. Иска се компетентност, смелост и отговорност. Простички неща.

 -  Може би визирате меморандума, който се изготвя в момента. Един такъв вече имаше и при първите протести.  Какво се случи с него?

 -   Точно за това говоря. Той не беше изпълнен, затова земеделските производители не вярват вече в меморандуми. Не бе направен така, че да има правна основа. А  като се разруши един път доверието, много трудно се възстановява. Затова казвам, че то може да бъде  върнато  само ако ясно, категорично и конкретно се формулират  въпросите, мерките и ангажиментите със срокове със срокове за изпълнение. Да се помисли не само за потушаване на протестите, а да се предприеме цялостната ревизия на аграрната ни политика - у нас и в ЕС, а не да се противпостаавя аграрният сектор на обществото.

-  Вече сме с една крачка по-близо до Шенген – засега по въздух и вода. Какво не ни достигна, за да станем пълноправни членове?

 -   През  2011  г. като народен представител бях член на делегацията, която отиде в Европейския парламент и тогава с радост ни заявиха, че сме изпълнили всички критерии  за Шенген.

Трябва да се признае, че през тези 13 г. до днес този приоритет е стоял при всяко правителство. За съжаление,  страните членки, от които  зависеше членството ни , използваха тази тема,  за да решават вътрешнополитическите  си проблеми.  

С всяка изминала година обаче темата ставаше все по-сериозна. Особено през  2015-а , когато г-жа Меркел отвори границите за мигранти и те донесоха повече проблеми отколкото предимства на Европа.

Нидерландия се възползва и поставяше постоянни условия към България. Тези критерии   бяха  включени  в анекса към решението на  ЕС от декември 2023 г. Засилване на границите, постоянни проверки, все нови и нови изисквания.

И ако всички тези мерки доведат до положителен резултат, може да говорим за сухопътен Шенген. Е, това  ако не  е двоен,  дори  троен стандарт. И е крайно  несправедливо за нас и  Румъния.  Затова е важно българските държавници  с визия и със смелост  да отстояват този национален интерес, да се борят за него. Не може да  бъдем само в подчинена позиция. Ние трябва да защитим нашите граждани, нашата икономика компетентно и отговорно и тогава нашите партрньори ще ни уважават повече и ще се съобразяват с нас.

Други от Интервюта

Д-р Петър Марков: Можем да “ваксинираме” тигровия комар с бактерия, за да не разболява Европа

Всяка година се удвояват случаите на местно заразяване с денга в Европа, до 5-10 г. може да има десетки хиляди болни всяко лято, ако нищо не променим България е сред държавите

Следователят Светослав Василев: Дори за държане на детска порнография не можем да искаме трафични данни, идват по-бързо от “Гугъл”, а не от доставчици

Работим с ФБР, Сикрет сървис, Хоумленд секюрити, британската НКА и с европейски партньори Американски прокурор обяви, че с никого в България не са си сътрудничили толкова добре, колкото с НСлС

Емил Ангелов: В “Главболгарстрой” има приемственост между 3 поколения служители

Целта ни е да насърчим повече млади хора да се присъединят към компанията, казва изпълнителният директор на "Главболгарстрой холдинг" АД Емил Ангелов е главен изпълнителен директор и зам

Петър Ганев: С промяна само на три решения за заплати депутатите могат да спестят 3 млрд. на бюджета

Ако искаме стабилни финанси, трябва да се премахне дефицитът и разходите да се насочват към резултати. Например заплати на учителите срещу по-високо качество в образованието

Диана Дамянова: Борисов има 20-30% шанс за кабинет - да не го е страх от жълтите павета: ако той не направи грешка, там няма енергия

Резултатът на Пеевски вбеси “Промяната” заради техния собствен, нисък на фона на увеличената активност Нося огромна вина, че ПП-ДБ не извървяха естествения политически път - да стоят в политиката

>