С думи и метафори Иван Иванов внушаваше, че няма по-голямо чудо от живота - едновременно красиво и тъжно

04.02.2024 16:24 Пенчо Ковачев
Красив и талантлив Иван Иванов като младия Симеон във филма “Борис Първи”
Кадър от "Всичко е любов"
С любимата жена Петя Силянова

В първи курс на ВИТИЗ вижда състудентката си Петя Силянова и казва: "Това е моето момиче..."

Иван Иванов дължи летящия си старт в българското кино на своята младоликост. Той влиза късно във ВИТИЗ, преди това иска да стане летец като баща си.

Завършва института на 28 години и веднага става звезда с ролята на Радо - 17-годишен питомец на ТВУ (Трудово-възпитателно училище) във филма “Всичко е любов”.

Открива го режисьорът Борислав Шаралиев. Преди години обаче Иван ми каза: “Шаро (така кинаджиите и приятелите наричат Шаралиев - б.а.) ме беше гледал във всички тетарални постановки в Учебния театър на ВИТИЗ и накрая ми каза: “Ти си!”. Аз много обичах Шаро. Но откритието, това съм си аз и за това няма спор...”

Иван Иванов е роден на 16 декември 1951 г. в Асеновград. Едва 23-годишен се жени за медицинска сестра, от която има син Георги, който става съдия. Развеждат се след година. Още в първи курс във ВИТИЗ се влюбва в колежката Петя Силянова. “Видях я и си казах, че това е моето момиче”, признава актьорът. Двамата заедно изживяват радостите и мъките. Имат син Стефан - режисьор.

Иван Иванов играе по два сезона в Младежкия и във Военния театър и става щатен актьор към киноцентър “Бояна”. Дебютира още като студент в един безпрецедентен филм на родната кинематография - матрос в “Срещу вятъра”. (1977) на Христо Христов. Година по-рано - през 1976-а, излиза “Циклопът” - филм, който Христов снима по едноименния роман на Генчо Стоев. Оператор е Венец Димитров, в главната роля - Михаил Мутафов.

Когато режисьорът започва да монтира заснетия материал, стига до извода, че линията с възрастния моряк има повече социален привкус и някак си разводнява военната тематика на “Циклопът”. И се отказва от нея. После с оператора Крум Крумов снимат още сцени с нови герои и ги сглобява с изрязания материал. Така се появява филмът “Срещу вятъра”, в който

в ролята на стария моряк е

Григор Вачков, а на матроса -

Иван Иванов

Помня, че тогава имаше мърморене в киногилдията, но Христо Христов беше председател на СБФД и можеше безпрепятствено да си позволи такъв експеримент. Филмът мина някак тихомълком на екраните и сигурно малко зрители са запомнили младия русоляв и светлоок актьор, на когото моряшката униформа стоеше чудесно, но нямаше кой знае какво да изиграе като характер на героя си.

Още по-маломерна е ролята му в двусерийния тв филм “Големият товар” на Иван Комитов. Филмът е за борбата на МВР срещу наркотрафиканти, които прекарват стоката си през България. Героят на Иван Иванов пак е безименен, но актьорът може би събира впечатления, които след години ще му помогнат при снимките на филма “Комбина”.

Докато младият актьор учи теория във ВИТИЗ и трупа практика в двата филма, в Киноцентъра един сценарий на Боян Папазов се бори със забраните на различни началници и комисии. Защото те не са вчерашни и съзират номера на Папазов да използва живота в Трудово-възпитателните училища като обемна метафора на времето и обществото ни.

И може би сценарият щеше още дълги години да събира прах в чекмеджетата на българския Холивуд ако на него не попада Борислав Шаралиев. Той застава зад текста с целия са авторитет на депутат, народен артист, носител на две златни рози от Варненския кинофестивал и на “Сребърен лъв” от Венеция за “Рицар без броня”.

Така се дава шанс на героя на Папазов - Радослав Пенков Тасков, роден на 17 февруари 1961 г. в София, ученик в ТВУ, с. Белица да разкаже житейската си история. А на Иван Иванов -

да покаже актьорския си

талант и да извоюва звездния

си статус в родното кино

Заглавието на повестта и на филма е заимствано от Петър Дънов, който в учението си проповядва, че всичко е любов. Учителят пък е перифразирал сподвижника на Исус Христос - Йоан, написал в Евангелието си, че Бог е любов...

Режисьорът Шаралиев тръгва към сценария с идеята да снима в главните роли непрофесионални актьори. Хора от екипа му изръшкват всички столични гимназии и всички ТВУ в страната. Избраниците след огледите минават специален кастинг, но никой не издържа критериите на режисьора. Така той сам стига до извода, че 16-17-годишни младежи и девойки трудно могат да изиграят такива тежки роли и се обръща към млади актьори от театрите и студенти от ВИТИЗ.

Иван Иванов има двама сериозни конкуренти за ролята. Единият е Емил Джуров, много талантлив млад актьор, почти негов връстник, другият е Ибиш Орханов. На Боян Папазов и Шаралиев им минава мисълта да снимат единия от тях, защото драматургията на сценария работи изцяло в полза на главния герой. Дори да не е голям хубавец на финала на филма той неминуемо печели симпатиите на зрителите. Така е например в “Абсолвентът” с не особено красивия съвсем млад тогава Дъстин Хофман.

Режисьорът решава да заложи на основния холивудски принцип, според който актьорите красавци се харесват много повече на зрителите, и залага на Иван Иванов. Уцелва в десетката, защото освен красив Иван е и талантлив. Съвсем на финала той печели състезанието със ученика Станимир Стоилов, а Албена Кашева е предпочетена през Милена Живкова.

“Филмът се получи, защото в сценария има герой - истински, пълнокръвен. И се случи така, че аз, който съм се родил на тази земя да свърша точно тази работа, се срещнах с този герой Радо”, обясняваше по своему успеха на филма Иван Иванов. И добавяше, че без да е грандоман, живее със самочувствието, че е в основата за успеха на “Всичко е любов”.

След участието си в този филм Иван си спечелва славата на сикссимвол и изиграва поредица от герои бунтари - в “Лавина” (1982), “Комбина” (1982), “Мярка за неотклонение” (1983), “Романтична история” (1985). “С образа на Радо успях да кажа много неща тогава. Самият аз притежавам повечето от чертите на героя. И той има характер, който нищо в живота не може да пречупи”, споделя актьорът в интервю няколко години след премиерата.

“Иван е не само отличен артист, но и деликатен човек. А на снимачната площадка е изключително толерантен партньор. Той е дълбоко емоционален, но свенлив човек. Нищо че изглежда мъжага. От хората е, които трудно показват своето истинско чувство”, каза колежката му Янина Кашева.

Тя признава, че най-трудни

за снимане били голите

любовни сцени

Между двамата сякаш се появява някаква преграда, която пречи чувствата им да изглеждат истински. Все пак годината е 1978-а и кой знае какъв опит в изграждането на еротични сцени нямат нито режисьорите, нито актьорите.

Първия път, когато Иван и Янина трябва да се разсъблекат пред камерите, сцените са пълен провал. Въпреки че Шаралиев пуска в действие малка бутилчица уиски за разкрепостяване. “И ние така се разкрепостихме, - разказва Янина Кашева - че се отрязахме от няма и 50 грама, седяхме и гледахме невиждащо. Ушите ми бучаха, Иван почти заспа. Тогава ни натовариха на едни коли и ни върнаха обратно в София...

 

Дебютът му в киното е с малка роля на младия матрос

в “Срещу вятъра”

Борислав Шаралиев разпуска екипа и нарежда на един от асистентите си да организира дълъг купон. Целта е двамата актьори да се опознаят и сближат. Е, гаджета не стават, но след този купон любовните сцени са заснети не само по-лесно, но и изглеждаха съвсем истински”.

“Втория път вече се отпуснахме, получи се и събличането, и играта с дрехите. Много красиви станаха сцените, в които двамата се докосваме, държим се за ръцете, погледите ни се сливат, защото любовта не е в секса. И всеки що-годе чувствителен човек това го е усетил във филма”, коментира Янина Кашева.

Най-голите и “смели” кадри, разбира се, са отрязани и не влизат във филма. Съкратени са и други сцени, които тревожат идеологическите бодигардове. Въпреки това “Всичко е любов” бързо печели изключителна популярност. Дори и сериозно кастриран, зрителският му успех е невероятен. Ученици и млади хора се редят на дълги опашки и гледат филма по няколко пъти.

Цели класове го посещават масово и искат срещи със създателите на филма.

За няколко месеца

той е гледан от

над 2 милиона зрители

Иван Иванов и Янина Кашева стават всеобщи любимци. Тогава не се говореше и пишеше за секссимволи в българското кино, но двамата реално станаха точно такива.

През 1979 г. “Всичко е любов” получава наградата на СБФД за сценарий, а Иван Иванов - за дебют. На филмовия фестивал във Варна през следващата 1980 г. филмът е отличен със специалната награда и наградата на критиката, Янина Кашева печели приза за най-добро изпълнение на женска роля.

Световна практика е, когато на екрана се появи ново лице, режисьорите да се надпреварват да го експлоатират. Същото се случва и с Иван Иванов. Шансът му е, че не го вкарват веднага в едно и също амплоа и той да се чуди с какви актьорски хватки да излезе извън скованата му рамка.

През 1980 г. режисьорът Милен Гетов снима Иван в ролята на жандармерийския офицер Янкулов, чийто идеал е новият ред на хитлеристка Германия. Филмът е от така наречените антифашистки, а съсценарист му е Иван Славков-Батето. Един от многото заснети в тази графа преди 1989 г., но Иван Иванов направи убедителен образ.

Следващите години са изключително натоварени за актьора. Почти по едно и също време се снима в три филма. Най-успешният от тях е “Комбина”. Заглавието измисля Георги Мишев, който е редактор на лентата, режисьор е Никола Рударов, който помага на Владимир Ганев в сценария.

Иван Иванов е служителят на МВР Христо, който под псевдонима Васил (Вас) се внедрява в “комбината” - контрабанден канал за хероин от Близкия изток за САЩ, който преминава през България. По това време 30-годишният Иванов е истински български киноидол. След “Всичко е любов” ученички лепят снимката му в лексиконите си, а след “Комбина” започват да му подражават тийнейджърите - имитират го като поведение и особено като прическа.

А в “Комбина” Иван Иванов всъщност е с перука. По сценария той излиза от затвора и трябва да е остриган. Но по същото време се снима и в “Ударът”, където играе ролята на капитан Петър Илиев - човека, който на 8 срещу 9 септември 1944 г. осигурява превземането на военното министерство. И тъй като капитанът бил с хубав алаброс, не можело Иван да го играе остриган нула номер. Затова в “Комбина” му изработват много специална перука.

Готовият филм е харесан от киношефовете, но някои началници в МВР се обявяват против в него да се говори за “организирана престъпност” и “канал за наркотици”. В България такива проблеми няма! “Не казвам, че ги има, това е художествена измислица. А и може утре да се появят, защо не приемете филма като превантивна мярка”, съпротивлява се режисьорът Никола Рударов. И през ум не му минава какъв пророк всъщност ще се окаже.

Враговете на филма изиграват последния си коз, като уреждат специална прожекция и за Тодор Живков. Белким Първия човек възприеме аргументите им. Той обаче е категоричен: Чудесен филм бе, другари, какво искате? За пръв път виждам някой да заобича човек от милицията, ха-ха-ха...”.

“Комбина” е заснет по поръчка на МВР, на кинофестивала във Варна през 1982 г. печели уникалната награда “За популярност сред зрителите”. Решено е филмът да има продължение. В Лондон дори заснемат първите кадри от “Комбина 2”. Как офицерът от ДС Вас (Иван Иванов) идва със специална задача в чужбина. И тогава гръмва скандалът за участието на Сергей Антонов в атентата срещу папа Йоан Павел Втори. Идва часът на противниците на “Комбина”. Какви шпиони, какви контрабандни канали, я вижте какво говори светът за нас, вдигат аларма те. И сценарият на втората част е оставен да събира прах в папките на киноцентъра.

В “Комбина” Иван Иванов си партнира с 23-годишната Ваня Цветкова, станала известна с ролята си на Доротея във филма “Бариерата”. Двамата за втори път играят роля на млади хора, които се влюбват един в друг, но биват трагично разделени от смъртта. Наред с “Комбина” и “Ударът” актьорът играе и в “Лавина” на Ирина и Христо Пискови, който се снима почти две години - от есента на 1979 до лятото на 1981 г. Там, затрупан от лавината, загива героят на Иван - Асен, в “Комбина” куршум пронизва героинята на Ваня - Съни.

Иван и Ваня изиграха

неосъществената си любов

и в трети филм

- в сниманата 20 години след “Комбина” лента на Малина Петрова “Другият наш възможен живот” (2004). По сценарий героят на Иванов трябва да се срещне с Христо Фотев. Поетът умира на третия ден от началото на снимките.

Но преди това в “Мярка за неотклонение” (1983) Иван Иванов пак е нещо като “бунтовник без кауза”. Героят му се казва Траян, а трима души изнасилват красивата му приятелка Яна (Стефка Илиева). И той започва да отмъщава сам. Ликвидира първия, при опита да убие втория е заловен. Започва следствие, което търси отговор на въпроса как младият човек е стигнал до порочния кръг на насилието.

Няма как популярността и талантът на актьора да не останат незабелязани и от така наречената работническа тема. Младият режисьор Емил Цанев го ангажира във филма си “Стената”. Действието се развива на строежа на голям язовир, където Иванов е в ролята на инж. Марин Маринов. Той е носителят на новото и влиза в конфликт с ръководителя Чичов (Георги Георгиев-Гец), който в името на крайната цел си позволява “някои нарушения на правилата”. В конфликта между двама положителни герои надделява по-положителният. Познайте кой...

Един от последните филми на Иван Иванов преди 10 ноември е “Мечтатели” на режисьора Иван Андонов, в който пресъздава образа на Димитър Благоев. Ролята на съпругата му Вела Живкова-Благоева изпълнява Цветана Манева.

На фестивала във Варна през 1987 г. Иван Иванов е отличан с наградата за най-добра мъжка роля.

След 1989 г. актьорът изчезна и от екрана, и от житейската сцена. Затвори се в апартамента си близо до пазара “Иван Вазов”. Изглежда, се затвори и в себе си. Май най-добре се чувстваше в с. Оборище, онова бунтовното през април 1876 г. Навлезе в някаква много дълга творческа пауза, която притесни многобройните му почитатили.

“Не съм се скрил - проговори той през 1997 г. Просто няма кино и аз направих своя категоричен избор...”. След участието си в “Кървав спорт 4” разбира, че няма сметка да харчи таланта си за “няколко долара повече” с участия в американски бози. Предпочете да пише, вместо да хленчи. И започна да издава книги: “Този живот - онзи живот”, “Отговори”, “Добре дошъл у дома”, “Живот”. Снима се и в няколко филма.

А в редките си интервюта през годините с различни думи и метафори внушава: “Бог е любов. Толкова ми е кеф, че съм жив. По-голямо чудо от това няма - едновременно е красиво и тъжно. Животът е любов и болка...”.

Други от Култура

Голямото сопрано Красимира Стоянова и Светлин Русев с 300-годишна цигулка изнасят концерт в Пловдив

Сопраното с международна кариера Красимира Стоянова и 300-годишната цигулка "Страдивариус" на Светлин Русев ще зазвучат в Епископската базилика  на 29 ноември от 18,30 часа

Световна Албена Павлова превръща войната в шоу

Брехт на сцената на Сатиричния театър, режисиран от Стоян Радев без теоретични скучнотии Световна Албена Павлова извиси представлението на “Майка Кураж и нейните деца” в Сатирата до престижното място

"Нощ на театрите" - къде и какво да гледате (Графика)

13 града се превръщат в театрални сцени, като се включват в 12-ото издание на "Нощ на театрите". Тази година то се провежда под мотото "Изправени пред сянката"

На Перперикон през 14 век имало ценители на високата френска готика

Перперикон не престава да изненадва с невероятните произведения на човешките цивилизации, дали си там среща. Само преди дни обявих за откриването на уникална ажурна бронзова апликация с изобразената

Джон Малкович: Не е цивилизовано да се пречи на хората да отидат на театър

Още от лятото ми бяха казали, че постановката може да породи спорове, сподели режисьорът Ако го поканят, пак би дошъл у нас да постави пиеса "Оръжията и човекът" е нещо

>