Система за умно паркиране показва къде в Пловдив има свободни места
Чрез изкуствения интелект служителите проверяват 20 пъти по-бързо за нарушители
Шофьорите в Пловдив ще могат в реално време да проверят през телефоните си къде в синята зона има свободни места. Това ще бъде възможно благодарение на технологията VISCAR, която фирмата, спечелила поръчката, внедрява в системата за умно паркиране.
За целта по колите на общинското предприятие "Паркиране и репатриране" се монтират
камери, които сканират постоянно
"Новата технология много ще подпомогне служителите на синята зона. Има и допълващи ползи за общината", каза кметът на Пловдив Костадин Димитров.
Той посочи, че дигитализацията и обучението на служителите как да работят с новата апаратура са изключително важни, за да може различните зони за паркиране да бъдат проследявани автоматично.
9 са екипите, които от понеделник до събота проверяват дали спрелите в синята зона на Пловдив си плащат. По данни на директора на общинското предприятие Ненко Калакунов средно
на ден те поставят 60 скоби на нарушители
В последния месец обаче редом с тях обикаля и кола, оборудвана с виждащи в двете посоки камери, GPS, бордови компютър и платка с изкуствен интелект.
Той засича в реално време цвета, марката и модела на колата, хваща регистрационния номер и вижда дали шофьорът е заплатил, дали има пропуск за съответната улица.
Тази информация служителите виждат на таблет и ако има нередност, слизат и проверяват за талон на таблото. В колите има и принтери, с които се издават фишове на нарушителите.
"Има възможност системата да бъде интегрирана с различни регистри, за да се вижда дали колите имат гражданска отговорност и годишен технически преглед и дали са в забранена зона", посочи Николай Недялков, изпълнителен директор на фирмата, внедрила системата. По думите му тя
няма аналог в България
Вече имало и запитвания от други градове, които искали да видят как точно е изградена, за да приложат пловдивските иновации.
Щом камерите на колата сканират регистрационния номер, освен информацията дали някой е платил служителите виждат и за колко време е платил. Данните може да се ползват и за изготвяне на доклад за натовареността на отделните райони, за да може градската управа да взема решения в тази насока.
"Това не струва нищо на община Пловдив, то е свързано със системата", каза Недялков. Според него технологията е евтина, практична и удобна за използване. Изкуственият интелект постоянно се самообучава, за да извършва по-добре разпознаването.
Следващата стъпка за умното паркиране е интегриране на паркоматите
в системата. В момента хората губят време, ако не желаят да платят с есемес.
Трябва да се разходят до машината, да вземат талонче и да се върнат при автомобила, за да го поставят на таблото. Освен това се затруднява и процесът на проверките - ако системата покаже, че шофьорът не е платил, служителите слизат и гледат дали е сложил бележка.
"От самото начало, когато Пловдив започна с монтиране на първите 3 паркомата, имаме уговорка и възможност те да позволяват монтиране на клавиатура", каза Ненко Калакунов.
По този начин шофьорите ще изписват регистрационния си номер на машината и в системата автоматично ще се появява информацията, че са платили и ще отпадне необходимостта от излишни разходки. Директорът на общинското предприятие посочи още, че лично е тествал новата технология за сканиране.
"Преди 15 минути слязох от колата. Поне 20 пъти по-бързо извърших проверката от хората, които вървят по улицата", обясни Калакунов. Той също е впечатлен от това какви подробни анализи ще могат да се правят, щом системата започне да се използва цялостно в града.
За него не е важно колко са глобените шофьори, а че
проверките стават по-лесни и ефективни
Автоматизацията позволява всички коли да бъдат сканирани, а не служител да избира дали да провери някого, или не. По думите на Николай Недялков през март ще стартират тестовете на мобилно приложение за автобусите.
"Идеята е през телефона чрез банкова карта да може да се купи превозен документ, човек да се качи, да го валидира и да пътува, без да търси кеш", заяви изпълнителният директор.
За да влезе в употреба приложението, трябва общината да подаде документи и да бъде извършен одит.