Система за умно паркиране показва къде в Пловдив има свободни места

01.02.2024 11:56 Никола Михайлов
Кметът на Пловдив Костадин Димитров (вляво) и Николай Недялков представиха новата технология. СНИМКА: ПЕТЪР ПАРАПАНОВ

Чрез изкуствения интелект служителите проверяват 20 пъти по-бързо за нарушители

Шофьорите в Пловдив ще могат в реално време да проверят през телефоните си къде в синята зона има свободни места. Това ще бъде възможно благодарение на технологията VISCAR, която фирмата, спечелила поръчката, внедрява в системата за умно паркиране.

За целта по колите на общинското предприятие "Паркиране и репатриране" се монтират

камери, които сканират постоянно

"Новата технология много ще подпомогне служителите на синята зона. Има и допълващи ползи за общината", каза кметът на Пловдив Костадин Димитров.

Той посочи, че дигитализацията и обучението на служителите как да работят с новата апаратура са изключително важни, за да може различните зони за паркиране да бъдат проследявани автоматично.

9 са екипите, които от понеделник до събота проверяват дали спрелите в синята зона на Пловдив си плащат. По данни на директора на общинското предприятие Ненко Калакунов средно

на ден те поставят 60 скоби на нарушители

В последния месец обаче редом с тях обикаля и кола, оборудвана с виждащи в двете посоки камери, GPS, бордови компютър и платка с изкуствен интелект.

Той засича в реално време цвета, марката и модела на колата, хваща регистрационния номер и вижда дали шофьорът е заплатил, дали има пропуск за съответната улица.

Тази информация служителите виждат на таблет и ако има нередност, слизат и проверяват за талон на таблото. В колите има и принтери, с които се издават фишове на нарушителите.

"Има възможност системата да бъде интегрирана с различни регистри, за да се вижда дали колите имат гражданска отговорност и годишен технически преглед и дали са в забранена зона", посочи Николай Недялков, изпълнителен директор на фирмата, внедрила системата. По думите му тя

няма аналог в България

Вече имало и запитвания от други градове, които искали да видят как точно е изградена, за да приложат пловдивските иновации.

Щом камерите на колата сканират регистрационния номер, освен информацията дали някой е платил служителите виждат и за колко време е платил. Данните може да се ползват и за изготвяне на доклад за натовареността на отделните райони, за да може градската управа да взема решения в тази насока.

"Това не струва нищо на община Пловдив, то е свързано със системата", каза Недялков. Според него технологията е евтина, практична и удобна за използване. Изкуственият интелект постоянно се самообучава, за да извършва по-добре разпознаването.

Следващата стъпка за умното паркиране е интегриране на паркоматите

в системата. В момента хората губят време, ако не желаят да платят с есемес.

Трябва да се разходят до машината, да вземат талонче и да се върнат при автомобила, за да го поставят на таблото. Освен това се затруднява и процесът на проверките - ако системата покаже, че шофьорът не е платил, служителите слизат и гледат дали е сложил бележка.

"От самото начало, когато Пловдив започна с монтиране на първите 3 паркомата, имаме уговорка и възможност те да позволяват монтиране на клавиатура", каза Ненко Калакунов.

По този начин шофьорите ще изписват регистрационния си номер на машината и в системата автоматично ще се появява информацията, че са платили и ще отпадне необходимостта от излишни разходки.  Директорът на общинското предприятие посочи още, че лично е тествал новата технология за сканиране.

"Преди 15 минути слязох от колата. Поне 20 пъти по-бързо извърших проверката от хората, които вървят по улицата", обясни Калакунов. Той също е впечатлен от това какви подробни анализи ще могат да се правят, щом системата започне да се използва цялостно в града.

За него не е важно колко са глобените шофьори, а че

проверките стават по-лесни и ефективни

Автоматизацията позволява всички коли да бъдат сканирани, а не служител да избира дали да провери някого, или не. По думите на Николай Недялков през март ще стартират тестовете на мобилно приложение за автобусите.

"Идеята е през телефона чрез банкова карта да може да се купи превозен документ, човек да се качи, да го валидира и да пътува, без да търси кеш", заяви изпълнителният директор.

За да влезе в употреба приложението, трябва общината да подаде документи и да бъде извършен одит.

Други от От страната и света

Защитен свидетел насочил германските власти към Ружа в Южна Африка

Задействали се преди 1 г. и 6 месеца след разстрела на издирвания с червена  бюлетина Красимир Каменов-Къро Показанията на защитен свидетел изпратили германските власти по следите на Ружа Игнатова в

Паднал бор блокира влакове в Искърското дефиле

Влаковете, които преминават през Искърското дефиле в района на гара Елисейна, временно бяха блокирани в късния следобед. Причината беше огромен бор, паднал върху контактната мрежа в района

Зацикляне: 6-и (засега) опит за председател – за Деня на благодарността (Обзор)

Борисов с първа реч от трибуната в новия парламент, шегува се как намерил 94-годишен за водач на листа, за да има доайен за шеф на следващия Асен Василев си говори с ДБ през медиите

Димитър Главчев: Пълното ни приемане в Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми

Приемането на страната ни в „сухопътния“ Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми, каза служебният премиер Димитър Главчев за предаването „Панорама“ по БНТ

Австрия склони, пуска ни в Шенген и по суша от 2025 г., но само с Гърция (Обзор)

Граничният контрол с Румъния остава за поне 6 месеца Австрия най-накрая се съгласи да пусне България и Румъния в сухопътен Шенген, като се очаква да влезем напълно в свободната зона за движение в ЕС

>