Ще ни пуснат ли за балкански Шенген - по-бързо до Гърция и наш коз пред Австрия
Изкусителна, но и реална възможност, която трябва да се използва разумно
Румънските евродепутати Дачиан Чолош и Влад Георге, гръцкият евродепутат Георгиос Кирцос и българският депутат Даниел Лорер предложиха да се премахне контролът по сухопътните граници между България, Гърция и Румъния. Те написаха писмо до гръцкия министър на имиграцията и убежищата Димитрис Кайридис с искане да се постави този въпрос на обсъждане.
България има две сухопътни граници в ЕС - с Гърция и с Румъния. Ако падне контролът по тези граници, то България почти би постигнала целите си. Да, ще остане един проблем – трябва камионите ни да чакат на границите на Румъния към Шенген, и то ако пътуват в тази посока. Но ако България и Румъния не бъдат приети скоро в Шенген,
по-добре да се чака само на една граница, отколкото на още две.
България е единствената държава от ЕС, с която Гърция има сухоземни граници. Ето защо отпадането на границите между двете страни решава в голяма степен и проблемите на Гърция със сухопътното движение на стоки и хора.
Все повече туристи и камиони от Румъния пътуват за Гърция, а и за България и Турция и обратно. Поради това ползите няма да са малки и за Румъния.
Съвсем основателно и трите държави са сериозно ощетени от противоправното поведение на Австрия, която ограничава влизането на България и Румъния в Шенген, въпреки че ЕК отдавна и многократно е установила, че двете държави отговарят на всички условия за влизане в Шенген. А отпадането на граничния контрол за двете изпълнили условията държави е не само право, но и задължение по силата на основополагащите договори на ЕС. То е и задължение на всички останали държави - членки и на ЕС, и на Шенген.
Естествено, Шенгенското споразумение не разрешава на една държава едностранно да премахне граничния си контрол с други държави извън Шенген. Но на първо място – от 31 март тази година България и Румъния са членове на Шенген, макар само по въздух и вода. Но най-същественото е, че
Гърция няма сухопътни граници с другите държави от Шенген.
Ето защо отварянето на сухопътните граници между трите държави с нищо не засяга останалите държави от Шенген. И поради това би било злоупотреба с право да се налагат ограничения от трети държави на отпадането на сухопътния граничен контрол между трите съседни държави - членки на Шенген.
Извън правото – няма никакви основания да се смята, че отпадането на сухопътните граници към Гърция ще задвижи мигранти да бягат през Гърция за други държави по море. Организирането на морски превоз от Гърция е изключително трудно поради контрола на пристанищата и на плавателните съдове в нашата южна съседка. Именно затова немалкото мигранти, влизащи в Гърция, не емигрират по море от Гърция към други държави.
Що се отнася до границата между България и Румъния, двете държави поеха ангажимент към Австрия да засилят граничния си контрол, но с цел да не се допускат мигранти. Мигрантите си личат отдалеч. Между България и Румъния има два моста и фериботи. Контролът срещу навлизане на мигранти от България към Румъния не е толкова трудно осъществим. Освен това само с неголяма част от парите, спестени от чакането с часове и дни на камионите по границата, и трите държави биха могли да спрат много повече мигранти по границите си. И ако се пристъпи към създаването на балкански Шенген, заделянето на тези средства трябва да се осъществи.
Вторият въпрос, който се поставя –
трябва ли да се пристъпи незабавно към балкански Шенген?
Това е изкусителна възможност, но трябва да се използва разумно. Ако се пристъпи към нея незабавно, Австрия ще има повод още дълго да блокира сухоземното присъединяване на България и Румъния към Шенген. Но Австрия трябва да знае, че това е една реална възможност, която може да се осъществи, ако продължи и през следващата година противоправно да блокира сухоземното присъединяване на България и Румъния.
А през това време България и Румъния не бива да бездействат. Би следвало платната за коли и камиони на Кулата и на двата моста към Румъния да се увеличат, като се подготви и квалифициран персонал – това не струва много средства, а ще се спестят в пъти повече пари от по-малкото чакане. Трябва незабавно да се спрат проявите на управленска немощ, изразяващи се в проверки по границите за невръчени и неплатени фишове за глоби и връчването им. Да си шофьор, е лицензирана професия и с една малка законодателна промяна всеки водач трябва да има електронен адрес, на който да бъде уведомяван за наложени глоби. И да се разреши на частните съдебни изпълнители да ги събират. Защото сега глобите, макар и връчени, просто не се събират.
Пълна глупост е
изрядните шофьори да бъдат наказвани с чакане по границите, без да са виновни!
И въобще защо, след като има лесно осъществима възможност за връчване, трябва да се виси по границите ни! Избирателите не са щастливи от подобни изпълнения, а пътуващите се увеличават.
Много повече усилия трябва да се положат ЕС да помогне със средства за изграждането на качествена 5-метрова ограда и съответната инфраструктура за поддържане и бърз обход и наблюдение по границата с Турция. Крайно време е, подобно на Гърция, наказанията за трафик на мигранти да се завишат, така че да няма условни присъди за трафикантите.
Крайно време е България да започне да прилага Женевската конвенция за статута на бежанците. България няма за съседи държави, в които има война. Практически почти всички влизащи в България мигранти са икономически. Съгласно Хартата на основните права на ЕС не могат да бъдат екстрадирани само тези мигранти, за които съществува изначален сериозен риск да бъдат осъдени на смърт, да бъдат подложени на изтезания или на друго нечовешко или унизително отношение или наказание.