Годината на Райна Кабаиванска започва с “Аида”, завършва с 90-годишния й юбилей

25.01.2024 06:42 Христо Николов
Райна Кабаиванска навършва 90 години в края на 2024 г. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА
Костадин Мечков – Царят, Божидар Божкилов – жрецът Рамфис и Андреа Каре – военачалникът Радамес (отляво надясно) в софийската постановка на “Аида”. СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
Божидар Божкилов СНИМКА: Николай Литов

От цял свят в София пристигат звезди, минали през майсторските класове на певицата

Четири поредни вечери с представления на “Аида”, първото от които е тази вечер, бележат официалното начало на “Годината на Райна Кабаиванска”, инициирана от Нов български университет. Те ще се състоят в Софийската опера и балет с участието на някои от звездите на световната оперна сцена, минали през нейните майсторски класове – Виториа Йео, Вероника Симеони, Андреа Каре и др.

Юбилейната година за голямата българска певица, която в самия ѝ край – на 15 декември, ще празнува 90-ия си рожден ден, продължава с концерти през февруари и май съответно в Парижката опера, зала “Бастий” и в лондонския “Бритън Тиътър”, спектакли на “Мадам Бътерфлай” и на “Силата на съдбата” в Палермо и в Пловдив.

Както и няколко филмови премиери – БНТ ще излъчи на 4 февруари галаконцерта от миналогодишния майсторски клас на Райна Кабаиванска. Планира се и представяне на филмова трилогия за майсторските класове. Има още събития, които предстои да бъдат обявени, както и поредният майсторски клас наесен, организиран както винаги от Нов български университет.

В тези 23 години, в които университетът организира майсторските класове, през школата на Райна Кабаиванска и подкрепени от нейния стипендиантски фонд преминаха певци,

които в момента буквално владеят световните сцени

Вероника Симеони например пристигна в София директно от Милано, където участва в серия спектакли на новата постановка на “Дон Карлос”, с която бе открит официално сезонът в “Ла Скала” на 7 декември. Там като принцеса Еболи тя партнира на Анна Нетребко, която пееше ролята на кралица Елизабет под диригентската палка на Рикардо Шаи.

Южнокорейското сопрано Витория Йео, която публиката в София добре познава от много нейни участия, е призната изпълнителка на партията на Аида, която е представяла на Залцбургския фестивал, в Кралския театър в Мадрид, Римската опера и др.

В София тя ще бъде Аида в четвъртък и в събота, а в петък и в неделя в същата роля ще видим украинката София Соловий. След нападението на Русия срещу Украйна София се завръща при семейството си в родния Лвов и участва в серия концерти Muses are not silent, излъчвани онлайн от подземието на Лвовската филхармония. Година по-късно възстановява международните си изяви. Само преди месец по покана на Вера Немирова Соловий направи забележителен дебют в “Летящия холандец” на Вагнер на сцената на Варненската опера.

Партията на египетския военачалник Радамес е поверена на друго голямо име от школата на Кабаиванска, познато в Ню Йорк, Лондон, Милано, Мадрид, Виена, Мюнхен, Копенхаген - италианския тенор Андреа Каре. С красивия си тембър и характерна емоционална интерпретация Каре бързо печели симпатиите на публиката, независимо в коя точка на света пее.

През 2006 г. Райна Кабаиванска го запознава с Лучано Павароти и

той става неговият последен ученик

На сцената Каре си партнира със самата Райна Кабаиванска, а също с Пласидо Доминго, Елина Гаранча, Александра Куржак, както и с българската оперна звезда Соня Йончева.

Другият Радамес е Давиде Риу. Той вече е любимец на софийската публика след участията му в “Турандот” през 2016 г. и 2022 г., Полионе в “Норма” през 2017 г. и Манрико в “Трубадур” през 2019 г. Междувременно Риу дебютира във Филхармоничния театър на Верона, театър “Франческо Чилеа” в Реджо ди Калабрия и в оперния театър на Кайро.

Друг съвсем млад певец от школата на Кабаиванска е 30-годишният български бас Божидар Божкилов, който участваше в майсторските класове през 2022 и 2023 г. Той ще пее за първи път ролята на жреца Рамфис в “Аида”. Макар че за бас неговата възраст е доста младенческа,

вече му се е случвало да влиза инцидентно в роля

– преди няколко години в театъра на Парма се налага да замени друг изпълнител на ролята на Колин в “Бохеми”. И разказва, че успели само да го разходят по сцената и да му покажат откъде влиза и откъде излиза.

“В такива случаи трябва максимално да се концентрираш и да запомниш всичко. Но критериите се вдигат, когато участваш в цялостен репетиционен процес, както в случая за “Аида”, казва певецът. Диригент на четирите софийски спектакъла е Паоло Андреоли.

Божкилов обожава да пее на руски и публиката на галаконцертите на майсторските класове чу каватината на Алеко от едноименната опера на Рахманинов, а на другата година – арията на Иван Сусанин от операта на Глинка.

Завършил е класическо пеене в Музикалното училище, а човекът, който го подготвя и е негов пръв учител по пеене, е големият български баритон Стоян Попов. Постъпва една година по-късно от съучениците си в училището, защото, когато е в 9-и клас, гласът му все още мутира. После завършва и Музикалната академия.

От известно време подготвя цикъла песни на Мусоргски “Песни и танци за смъртта”. Подготвя също Атила от едноименната опера на Верди, Ферандо от “Трубадур” и Джовани ди Прочида от “Силата на съдбата”.

Други от Култура

Голямото сопрано Красимира Стоянова и Светлин Русев с 300-годишна цигулка изнасят концерт в Пловдив

Сопраното с международна кариера Красимира Стоянова и 300-годишната цигулка "Страдивариус" на Светлин Русев ще зазвучат в Епископската базилика  на 29 ноември от 18,30 часа

Световна Албена Павлова превръща войната в шоу

Брехт на сцената на Сатиричния театър, режисиран от Стоян Радев без теоретични скучнотии Световна Албена Павлова извиси представлението на “Майка Кураж и нейните деца” в Сатирата до престижното място

"Нощ на театрите" - къде и какво да гледате (Графика)

13 града се превръщат в театрални сцени, като се включват в 12-ото издание на "Нощ на театрите". Тази година то се провежда под мотото "Изправени пред сянката"

На Перперикон през 14 век имало ценители на високата френска готика

Перперикон не престава да изненадва с невероятните произведения на човешките цивилизации, дали си там среща. Само преди дни обявих за откриването на уникална ажурна бронзова апликация с изобразената

Джон Малкович: Не е цивилизовано да се пречи на хората да отидат на театър

Още от лятото ми бяха казали, че постановката може да породи спорове, сподели режисьорът Ако го поканят, пак би дошъл у нас да постави пиеса "Оръжията и човекът" е нещо

>