Колата на ток днес е тегоба: 6 причини да забавите покупката
През 2030 г. технологиите ще са по-добри и ще стигате до Гърция без зареждане
Само 2 години след като една от най-големите ренткомпании за коли реши да купи 100 000 тесли, спешно продаде взетите вече 20 000 - 80% от наличните. Друг такъв играч в бранша не е пазарувал от тази марка от 2022 г. Ренткомпаниите се съобразяват единствено с потребителите. Възниква въпросът защо колите не се харесват.
Първа причина: Те се обезценяват значително по-бързо. Батериите губят с времето капацитет. Освен това ремонтите след нефатален сблъсък са близо 2 пъти по-скъпи от бензиновите коли. Още няма достатъчно добре развита сервизна мрежа и обучени механици за ремонт на е-коли.
Втора причина: Ако колата на ток се използва само за градско – проблеми няма. Човек я кара през деня и зарежда вкъщи през нощта.
Което предполага гараж
“Уличниците” нямат този късмет. За съжаление, масовите коли не паркират в гаражи със зарядни станции.
Какво става на дълъг път? Обявеният пробег най-често е над 500 км. И наистина – ако колата се движи с 90-110 км/ч при температура 15-20 градуса, изминатите километри се колебаят около заявените. Тук трябва да се изключи излизане и влизане в голям град, чакане по границите, минаване през селища и т.н.
Трета причина: За да не се скапва батерията, е силно желателно тя да се поддържа в диапазона от 15 до 90%. Което значи, че
една четвърт от пробега изчезва
И при заявени от производителя примерно 500 км пробег става под 400 км по чисто технически съображения.
Според данни в https://ev-database.org/ cheatsheet/range-electric -car при идеални условия някои реномирани коли имат следния пробег.
Четвърта причина: Ако времето е студено, пробегът рязко намалява. Още по-рязко е намалението при температура под минус 7-8 градуса. На мои приятели, пътували през зимата при динамично шофиране, когато тръгнат от София към Гърция,
им се налага да зареждат около Сандански
Пета причина: Независимо от големите приказки за бързо зареждане, реалното е от 15 до 90% и отнема 45 минути при специални зарядни станции и при специални батерии.
През лятото реалното чакане за ред дори със запазен час в натоварените дни може да достигне до час.
Шеста причина: Разходите на ток при динамично шофиране рязко нарастват. Истината при реалните пътувания е доста различна от заявените от производителя. До Халкидики при малко по-динамично шофиране например се налагат 2 зареждания, което забавя пътуването с 2 часа. При по-далечни дестинации трябват 3 зареждания.
Само за сравнение – едно дизелово БМВ тройка с трилитров двигател минава реални 900 км при нормално динамично каране. Дизелова кола с предно предаване до 70 хил. км и двулитров двигател може да измине и 1200 км с едно зареждане. Една бензинова кола минава 600 км.
При хибридите тегобата да зареждаш и ток, и гориво често идва в повече. Дори въглеродният отпечатък на колите на ток и колите на гориво да не е реално толкова различен и дори отпечатъкът на колите с горива да се приближи до е-колите, последните ще имат предимството
да замърсяват значително по-малко градската среда
Все пак да не забравяме, че основните замърсители са старите и неподдържани коли, а не просто колите на гориво. И естествено – по-евтината цена на тока като енергия спрямо по-високата цена на елколите с течение на времето ще върви в полза на колите на ток.
Възниква въпросът кога да си купи човек електрическа кола, така че да става не само за града, но и за по-далечни пътувания, каквито хората все по-често предприемат. Повечето специалисти са на мнение, че моментът това да стане е, когато производителят гарантира 1000 км пробег. Тоест ползвателят като цяло може да разчита поне на реални 500 км пробег.
А и електрическите коли тепърва ще стават все по-съвършени. Препоръката на повечето от специалистите е: Купете си кола на ток след 2030 година.