Калин Стоянов: Събираме 2,5 млн. лв. повече от глоби всеки месец, 197 коли на пияни и дрогирани са отнети и жертвите намаляха
Министърът на вътрешните работи казва още:
Надграждаме системите за видеонаблюдение в цялата страна
В ежеседмични обучения полицаите ще действат в рискови ситуации - извеждане на лица от автомобил, задържане, преследване и други критични ситуации
Работи се по създаването и оборудването на още 4 токсикохимични лаборатории в Пловдив, Бургас, Варна и Плевен
Предотвратените опити за незаконно преминаване на българо-турската граница са 30-40 на ден при около 200 миналата година
- Г-н Стоянов, какви мерки предприехте след случая в Стара Загора, при който след гонка с полицията почина мъж, а на видео се вижда, че те го удрят и има съмнения, че е бил задушен?
- Позволете ми, на първо място, отново да изкажа съболезнования към роднините и близките на починалия. За съжаление, това е тежък случай, завършил със загуба на човешки живот. Това беше причината, освен извършваните проверки – вътрешна в ОДМВР – Стара Загора, и на Инспектората на МВР за действията на полицаите на място, да поискам освобождаването на двама висши ръководни служители от областната дирекция.
Същността на случая изисква задълбочен анализ и предприемане на мерки, които да предотвратят други подобни инциденти. Затова в началото на януари свиках спешно оперативно съвещание с директорите на главните и областните дирекции на МВР в страната. Тъй като отчетохме пропуски, разпоредих извършването на незабавен анализ на цялата нормативна уредба, свързана с обучението и подготовката на състава. Установих, че е необходимо както повишаване на качеството на обучението, така и на неговата интензивност и системност и не на последно място – извършването на последващ контрол.
Затова създадохме организация и със заповед на главния секретар на МВР още от миналата седмица започнаха обучения на служителите с полицейски правомощия.
- Колко чести ще са те и за кого?
- Ще бъдат ежемесечни и през тях ще преминават колегите и на изпълнителски, и на ръководни нива. Вярвам, че въпреки трудностите, пред които се изправят всеки ден, полицаите достойно изпълняват задълженията си. А моята мисия като техен ръководител е да им осигуря подкрепа и мотивация с последователните действия за подобряване на цялостната ситуация, включително условия на труд и техническа обезпеченост.
- Какво ще представлява обучението?
- Професионалното обучение има изключително значение за формирането на практически умения и навици у служителите. Занятията ги поставят в ситуации, близки до реалните, и дават възможност за утвърждаване на екипния модел на работа.
Те ще са различни - например при извършването на полицейски проверки ще действат в рискови ситуации - извеждане на лица от автомобил, задържане, преследване и други критични положения. Този процес е изключително необходим и независимо че във времето е бил забавен и неглижиран, той трябва да бъде изведен на дневен ред. Не по-малко важна е и връзката между подготовката и мотивацията за работа.
Отчитайки тези моменти, влагаме сериозни усилия в първоначалната професионална подготовка, задължителна за служителите с полицейски функции и за пожарникарите. Курсовете в Центровете за специализация и професионална подготовка при Академията на МВР са с продължителност от 30 до 39 седмици. През това време стажантите получават базови знания по различни дисциплини: правна, специализирана, тактическа, стрелкова, криминалистическа и психологическа подготовка, полицейска лична защита, пожаро-строева подготовка, оказване на долекарска помощ. В обучението им са включени и много занятия с практическа насоченост, провеждани от опитни служители в различни структури. Успешно завършилите курса стажанти придобиват статут на пълноправни служители и след кратко въвеждане в служебната дейност започват да изпълняват своите задачи.
Професионалното обучение на служителите продължава и по време на работа и се извършва в Академията на МВР, в Националния институт по криминалистика, в Института по психология и в Центъра за професионално обучение към Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението”.
Всички помним, че наши колеги загубиха живота си, изпълнявайки своя дълг, за което им дължим признание и поклон, но и поука – да променяме правилата или да създаваме нови, така че да отговарят на заплахите и да предотвратяват подобни тежки инциденти. Затова теоретическата, физическата и психическата подготовка са изключително важни.
- С идването си като министър казахте, че приемането ни в Шенген е ваш приоритет. След 31 март влизаме в зоната по възхуд и вода. Какво направи МВР за този успех?
- Приемането на България в Шенген по въздух и вода е трудно извоювана, но заслужена победа за страната ни, със значителни ползи за българските граждани и бизнеса. То е и изключителна крачка напред за цялостната ни интеграция в ЕС и успех за българското правителство, което продължава усилена работа по този първостепенен приоритет. Като министър на вътрешните работи съм изключително доволен от всичко, което свърши и постигна МВР, за да бъдем днес свидетели на този исторически момент, чакан от години. Доказахме, че България може да охранява не само своите, но и границите на обединена Европа.
И това не са само думи - резултатът на министерството е ясно фиксиран в доклада от последната мисия, която бе извършена през ноември миналата година за проверка на външните граници. Положителна оценка получихме и от комисар Йохансон за продължаващия ангажимент на българските власти за засилено управление на границите чрез пилотните проекти за гранични процедури за връщане и предоставяне на убежище, както и за засиленото сътрудничество с Фронтекс. Отделно и Европейската комисия пое ангажимент за подкрепа на България и Румъния в охраната на външните граници на ЕС.
- Но засега сме приети само по въздух и вода?
- Да, двете държави ще се присъединим на два етапа, но припомням, че Австрия също бе приета в Шенген на два етапа. С членството по въздух и вода, което е пълноправно, ще можем да прилагаме изцяло шенгенското законодателство и ще имаме достъп до инструментите и информационните системи на Шенген, ще участваме във всички формати и преговори.
МВР постигна високи резултати по противодействие на нелегалната миграция. Ситуацията на българо-турската граница е изключително спокойна в резултат на уплътняването на първата линия с 30% повече гранични полицаи, на изградения активен диалог с Турция и на съвместната работа с “Фронтекс”. Анализът на Гранична полиция показва, че към момента предотвратените опити за незаконно преминаване на българо-турската граница са 30-40 на ден при около 200 през миналата година по същото време.
Искам отново да благодаря на българските гранични полицаи, военнослужещите от Българската армия, служителите на жандармерията и Националната полиция, екипа в МВР, Дирекция “Миграция” и Дирекция “Европейски съюз и международно сътрудничество”. Техният неуморен труд, безспорен професионализъм и най-вече отдаденост на националната кауза да сме част от Шенген стоят в основата на този положителен резултат. Продължаваме със същото темпо да работим активно с партньорите в Австрия, Румъния, ЕК, Белгийското председателство за постигане на следващата важна цел - премахване на проверките и по вътрешните сухопътни граници.
- В предишното ни интервю казахте, че ще се известява за глоби с есемес, по имейл и с вайбър. Това вече е факт. Какъв е ефектът?
- Още с встъпването ми в длъжност откроих, че една от основните ми задачи ще бъде намаляването на пътнотранспортния травматизъм. Именно в този контекст поставих задача на всички директори на областни дирекции в пъти да повишат бързите производства спрямо шофьори, управляващи превозно средство след употреба на алкохол или наркотични вещества.
Успоредно с това правим всичко възможно да надграждаме системите за видеонаблюдение в цялата страна. Наред с предприетите мерки за засилване на контрола по пътищата и провежданите редовно специализирани операции бяха направени и промени в Наказателния кодекс, с които бе завишена наказателната отговорност на недобросъвестни водачи.
В отговор на поетия ангажимент за намаляване на пътнотранспортните произшествия успяхме да изработим и въведем в експлоатация нова система за известяване чрез SMS, имейл или вайбър. Тя позволява след обработване на нарушението собственикът на автомобила да получи информация по един от трите начина за самото нарушение, за номера на превозното средство, с който е извършено, и за размера на дължимата сума. Системата работи от 16 октомври миналата година и само в рамките на около месец към нея бяха изпратени 12 490 наказателни постановления и над 100 хил. електронни фиша, а връчените документи са над 5000, като голяма част от тях са платени. Ще ви дам и друг пример за ефективността на новия начин на уведомяване - през месец октомври платените глоби са за над 11 милиона лева - с 2,5 млн. повече спрямо същия период на миналата година.
Днес, няколко месеца по-късно, картината започва да се променя - изпратихме 2023 г. с 6 жертви на пътя по-малко в сравнение с 2022 г.
- Това са данни за цялата година. Дайте пример с период след промените.
- Например в дните около Коледа и Нова година - от 23 декември до 1 януари, загиналите са 11, докато жертвите през същия период на 2022-а са били 19. Виждате, че разликата е почти двойна.
- А как стоят нещата с отнемането на коли от пияни и дрогирани?
- Въвеждането на тази система бе втората стъпка, която предприехме за изпълнение на общия приоритет за по-сигурни пътища. Първата бе приемането на законодателните промени, с които бяха въведени по-строги санкции за шофьорите, позволили си да седнат зад волана след употреба на алкохол или наркотици. От август до края на декември м.г. са иззети общо 1593 моторни превозни средства и са постановени 455 присъди, а отнетите в полза на държавата превозни средства са 197. Отново подчертавам, че МВР не конфискува автомобили, а прилага разпорежданията на прокуратурата и на съда. Превозните средства се приобщават към досъдебното производство като веществено доказателство и се съхраняват съобразно правилата на НПК до разпореждане от страна на компетентните органи – прокуратура и съд. След като деецът бъде признат за виновен, съдът отнема превозното средство в полза на държавата, а ако виновният не е собственик – се присъжда равностойността му.
Зад този резултат стои сериозна работа. Например електронните фишове за скорост през цялата 2022 г. са били 1 154 223, а през изминалата 2023 г. цифрата е нараснала с близо половин милион - 1 565 833. Увеличение, не в такива размери, но все пак сериозно, има при наложените глоби с фиш - от 945 561 за 2022 г. на 1 043 255 през 2023 г. Ръст отчитаме и по отношение на съставените актове за административни нарушения, наказателните постановления и принудителните административни мерки.
На фона на тези цифри има едни други, които сами по себе си са добра новина – през 2023 г. установените водачи, управлявали с концентрация на алкохол над 1,2 промила, са с 511 по-малко, а шофиралите с алкохол от 0,5 до 0,8 промила - със 125 по-малко. Намалели са и установените случаи на шофиране с алкохол между 0,8 и 1,2 - 2514 при 2656 за 2022 г. Спад има и в броя на хората, седнали зад волана след употреба на наркотични вещества – с 18 по-малко в сравнение с предходната година.
- Критиците вероятно ще кажат, че правите по-малко проверки.
- Ако някой допуска, че зад този спад стоят по-малко проверки, дълбоко греши. Точно тези числа са резултат на усилената ни работа още от първия ден. Искам да отбележа обаче нещо много важно – сами по себе си контролът и санкциите не решават проблема с тежките инциденти на пътя. Безопасното придвижване е споделена отговорност и зависи от всички.
- Ако имах книжка и се кача след упойка при зъболекаря, полевият тест ще покаже употреба на опиати, а след това трябва да чакам 6 месеца, за да ме оневини кръвната проба, като през това време ще търпя редица ограничения, за които после мога да осъдя МВР. Какви стъпки сте предприели, за да не се чака толкова дълго за резултатите?
- За да засилим процеса по правораздаване, направихме всичко по силите си и за доставянето на така необходимите автоматизирани системи за лабораторен анализ на кръвни проби, които дават възможност за много по-бързо изготвяне на експертизите – пробите ще излизат в рамките на една-две седмици. От миналата седмица това вече е факт благодарение на целенасочените действия на кабинета – две такива системи бяха закупени със средства, осигурени от Гаранционния фонд, и инсталирани в НИК – МВР, и ВМА – София. Започната е обществена поръчка за още четири, финансирането за които е осигурено от Фонда за безопасност на движението. След финализиране на процедурите една от тях ще бъде инсталирана и в Медицинския институт на МВР. Междувременно се работи и по създаването и оборудването на още четири токсикохимични лаборатории в ОДМВР – Пловдив, Бургас, Варна и Плевен. Според мен това е една огромна крачка към победата, която всички ние търсим в битката с пътния травматизъм.
- Чувствате ли се комфортно като министър и какви са плановете ви за МВР?
- Поех отговорността да оглавя едно от най-тежките за управление министерства, защото съм част от него, познавам работата на колегите. Нали не мислите, че подобен пост осигурява комфортно усещане. Има една стара българска поговорка - “Ако те е страх от мечки, не ходи в гората”. Затова с екипа ми влагаме енергия за по-добра и ефективна организация на нашите структури, за мотивация на служителите и тяхната квалификация. А целта ни е една - да служим на обществото и то да ни припознае като свой партньор.
Задачите са много и разностранни - от противодействие на организираната и битовата престъпност, опазването на границата, значително понижаване на случаите на пътнотранспортните произшествия до справяне с възникнали бедствия и тежки инциденти. Не сме безпогрешни, но винаги съм споделял убеждението, че когато успеем да превърнем трудностите в необходими предизвикателства, крайният резултат ще носи удовлетворение.