Новите знаци – не стига само да светят, трябва и да са умни

15.01.2024 13:49 Христо Николов
Интелигентни системи за управление има само за най-новите тунели, защото това е европейско изискване.
През нощта знаците трябва да светят с 10% от силата си през деня, за да не заслепяват шофьорите.

През август  влизат в сила правила за табелите по магистрали и досегашните  трябва да се сменят

Малко преди настъпването на 2024 г. в “Държавен вестник” бе публикувана нова наредба за пътните знаци, писана от три министерства – регионалното, транспортното и на вътрешните работи. Макар това да мина без никакъв дебат и едва ли е било забелязано от друг освен от специалисти по темата, в областта на пътните знаци

предстои малка революция

От август т.г. влизат например в сила правилата за светещите знаци с променливо съдържание. И се оказва, че онези към 40 табла, които бяха поставени през последните години по нашите магистрали, ще трябва да се подменят до едно. Защото не отговарят на новите изисквания.

От 68-страничното описание на тези изисквания например излиза, че надписите “Карай внимателно!” и “На добър път!”, които дни наред светят по новите участъци на “Струма”, ще трябва да се изключат. Според наредбата тези знаци трябва да се включват само когато има специална нужда от тях, а не да изобразяват никому ненужни общи пожелания.

Има и изискване, според което

през нощта те трябва да светят само с 10% от силата си през деня,

защото в противен случай биха заслепявали водачите.

От своя страна и дневният режим е различен и зависи от ъгъла на слънцето спрямо хоризонта. Ако то свети право в знака, той не би се виждал, както се случваше едно време с най-стария тип светофари.

За да се спазят тези изисквания, самите знаци трябва да имат датчици за осветеност, а една проверка на Европейския център по транспортни политики (ЕЦТП) от октомври миналата година показа, че това изобщо не е така. Поставените над магистралите ни променящи се знаци са просто едни LED табла, които светят с еднаква сила през деня и през нощта.

Според изискванията в тази наредба те трябва да имат възможност да показват различни пътни знаци и съобщения, докато нашите имат предварително програмирани знаци и еднотипни общи пожелания, които могат само да се включват и изключват. Или да мигат.

Самата повърхност на таблата трябва да е матова, за да не отразява слънцето. Проверката, която е правил центърът, започна след няколко сигнала, първият от които е от 2022 г. Няколко човека са се оплакали, че отражението на слънцето върху светещите знаци пред ново ремонтираните тунели “Витиня“ и “Ечемишка” на магистрала “Хемус” ги заслепявали денем, каза при представянето на доклада шефката на центъра Диана Русинова.  

Резултатът от проверката е един 200-страничен доклад, който е предаден на прокуратурата, тъй като организацията твърди, че въпросните знаци не отговарят на нормативните изисквания. Другото твърдение е, че те са купени от държавната фирма “Автомагистрали” на цени около два пъти над обичайните, на които производителят ги продава.

Според експерта на ЕЦТП инж. Георги Георгиев няма разминаване в това, че наредбата влиза в сила едва сега, а купените някога светещи пътни знаци не отговарят на изискванията. Защото има европейски стандарт за тях, приет още през 2005 г. и изменян няколко пъти оттогава. Той е трябвало да се спазва и досега. Сега просто се вкарва в наредба, за да е ясно, че има нормативно основание, което вече няма как да се пренебрегне.

“Проблемът със светещите знаци с променливо съдържание е в това, че

от тях няма никакъв смисъл, ако не са част от система за умно управление на трафика

по магистралите и първокласните пътища. Основната им цел е да предупреждават за настъпили събития, примерно катастрофа след знака, така че да спреш и да не станеш част от нея”, твърди експертът.

И разказа за голяма верижна катастрофа преди около две години по магистрала “Струма” с участието на близо 30 коли и с човешки жертви. “Тогава светещите знаци показваха надпис, който гласеше, че водачите трябва да се движат със съобразена скорост, което нищо не означава. Особено при положение че след 200 метра има катастрофа, а такова разстояние при 140 км в час се изминава за секунди”, каза инж. Георгиев.

В наредбата ясно пише, че светещите пътни знаци се изключват, когато няма нужда от тях. А освен при настъпила катастрофа те би трябвало да предупреждават за лоши атмосферни условия по трасето. Често магистралите минават през различни релефи – котловини, равнини, планински и полупланински терени, и няма нищо чудно в това, че мъгла, дъжд и силно слънце може да се сменят бързо.

Друг повод да се използват е при ремонтните дейности. Далеч по-ефективно и евтино е на тях да се изобразяват предстоящи стеснявания на пътя, затваряне на една или друга лента, тежък трафик и други подобни съобщения.

От АПИ казват, че наскоро поставените светещи пътни знаци по новите участъци от “Струма” се управляват на локално ниво, от съответните областни пътни управления. Там служител можел да променя изображенията.

Това обаче според експертите не е достатъчно. За да се управлява интелигентно трафикът, цяла една магистрала или поне големи участъци от нея трябва да се наблюдават отдалечено и диспечерите да реагират, като включват изображенията, които са необходими в момента. А това може да стане само ако всяко от светещите табла има  GPS модем, чрез който може да се управлява от разстояние. 

Светещите табели, поставени по нашите магистрали, нямат такива. От ЕЦТП демонстрираха действащ у нас знак и се оказа, че това е

просто една метална кутия, пълна с диоди,

като от едната страна има екран с предварително програмиран пътен знак. 

Самият шеф на АПИ Ясен Йорданов тогава каза, че специално знаците, поставени по “Хемус” пред двата тунела, са стрували 30 хиляди лева, но се налага да ги свалят, защото са опасни за движението. Но конкретният повод тогава беше, че те явно не са и монтирани правилно, защото един тир с огледалото си беше откачил такава табела и тя падна на пътя, разпръсквайки се на малки парчета.

Засега АПИ няма специална програма или проект, който да предвижда монтиране на светещи табели с променливо съдържание по магистралите, нито за въвеждане на интелигентни системи за управление. Такива има само за най-новите тунели, защото това е европейско изискване за тях наред със съвременните системи за пожароизвестяване, вентилация и осветление.

   

 

Други от От страната и света

Боян Рашев: Не може да измерваш развитието на света само с въглеродни емисии

„Дискусията за устойчиво развитие се сви в рамките на едно измерване на въглеродни емисии. Това е неадекватно. Не може да измерваш развитието на света по този начин

Европейските пазари затвориха с лек ръст

Индексите на европейските пазари затвориха с лек ръст в понеделник, подкрепени от положителното настроение в САЩ след като в петък Доналд Тръмп номинира Скот Бесънт за министър на финансите в

Две бебета се борят с тежък рак

Две бебета водят тежка битка за оцеляване и се провеждат спешни кампании за набиране на средства за тях. "Вместо да се радвам на едномесечното си бебе, аз се моля то да оцелее"

Кондов и Мануeл Сарацин обсъдиха по европейската перспектива на страните от Западните Балкани

Вижданията си по европейската перспектива на страните от Западните Балкани обмениха служебният министър на външните работи Иван Кондов и специалният представител за Западните Балкани на Германия

Инвестиции в недвижими имоти: рентабилни или не?

Недвижимите имоти са един от най-сигурните начини за дългосрочно инвестиране. Те предоставят възможност за пасивен доход, запазване на стойността на капитала и дори увеличаване на неговата

>