Как 4 карети от царските конюшни отидоха в Музея на коня в Стара Загора (снимки)

13.01.2024 14:03 Ваньо Стоилов
Каретата тип файтон, с която цар Борис III и царица Йоанна Савойска отишли на сватбата си в храм-паметника “Св. Александър Невски” в София на 31 октомври 1930 г.
Уредникът на Музея на коня в Стара Загора Стойко Стойков разказва за изработената през 1891 г. в Париж по поръчка на Народното събрание карета, която участвала в кортежа при препогребението на княз Александър Батенберг през 1898 г.
Каретата тип ладия, в която впрягали 4 коня. На преден план е валтрапът на цар Борис Трети с неговия монограм.
Шейната, която майсторът от Враца Мито Орозов изработил за царския двор.
Детската каляска на престолонаследника Симеон II
Оригинални подкови от царските конюшни
Валтрапът, дар от султан Абдул Хамид Втори на цар Фердинанд през 1909 г., когато Османската империя признава независимостта на България.
Ловното седло на цар Борис Трети. До него е столчето, с което си помагал, за да се качи на коня си.
Бойното седло на цар Фердинанд, от което на 5 октомври 1912 г. в Стара Загора обявил началото на Балканската война.

Четири карети от царските конюшни, амуниции, седла на царски особи, подкови - този спомен от Царство България е събран в Музея на коня и конния спорт при Тракийския университет на Стара Загора. Посетителите се пренасят като в приказка в едни далечни вече времена, а лекциитe на уредника на музея Стойко Стойков са напълно безплатни. Оттук задължително минават всички гости на висшето училище и официалните делегации.

За Тракийския университет това необичайно богатство е нещо като наследство. Когато след преврата през 1944 г. монархията у нас е заменена от република, возилата от царските конюшни в София са предадени на Киноцентъра за реквизит. А когато през 1971 г. лично генерал Владимир Стойчев, прославен кавалерист, открива Музея на коня в тогавашния Висш институт по селско стопанство в столицата, успели да прехвърлят част от този реквизит от киното към науката. Заслугата е на дългогодишния ръководител на Катедрата по коневъдство проф. Рангел Караиванов, който намерил необходимите връзки, за да убеди хората от високите етажи на властта, че този трансфер си заслужава.

Три години по-късно преместили Зоотехническия факултет в Стара Загора, а с него - и Музея на коня. В началото експонатите били в неподходяща постройка на конната база, където дълго време ги валял дъжд и ги ядели дървесни червеи и молци, докато не ги паркирали в открития на 20 май 2010 г. Музей на коня и конния спорт в две зали на Тракийския университет, който тогава чествал 15 години от създаването си. Тук вече заслугата е на проф. Илия Димитров -Ласкар, който реставрирал и аранжирал експонатите. Всички те са оригинали, служили дълго в царския двор.

Това разказва днешният уредник на музея Стойко Стойков. Гостите неизменно питат как и защо един университет има такава необикновена колекция, после се прехласват по историите на експонатите, които им разкрива уредникът.

Първа в този разказ е каретата на княз Александър Батенберг.

Наричат я така, но князът никога не се е качвал в нея. Изработена е по поръчка на българското Народно събрание от майстора Анри Бендер през 1891 г. По това време князът вече е абдикирал от престола.

Самата карета е от затворен тип, Браугам - наречена така на името на английския парламентарист Хенри Питър Браугам, който я изобретява. Притежава двойна ресорна система от ясен и дъб - материал лек и удобен, и кожа от бик, съгласно стила на XIX в., за да омекотява и не тръска по време на движение. Системата е дъговидна и кръгова. Втората е като при автомобилите “Мерцедес” - помага да не се преобърне купето, ако конете завият рязко, обяснява Стойков. За дискретност на пътниците стъклата на каретата са затъмнени. Фенерите ѝ първоначално светели с масло, после минали на газ. Вътре е луксозно - с френска тюркоазена тафта и с орнаменти от седеф.

Каретата се ползвала главно от Фердинанд, когато имал официални гости. Но през 1898 г. участвала в траурния кортеж при препогребението на тленните останки на Батенберг. Князът умира през 1893 г. в австрийския град Грац, където е погребан. През 1897 г. му издигат мавзолей костница в София и година по-късно е препогребан тържествено там. И до днес върху седалката на кочияша може да се види траурната попона с монограм на княза - черния плат, който се поставя върху конете при подобни церемонии. Останките на владетеля, разбира се, не били в каретата, каквито писания има, а върху оръдеен лафет, каквато е практиката при подобни случаи.

В съседство е поръчаната специално за Фердинанд през 1897 г. в Лондон карета - тип Виктория, на името на английскта кралица Виктироя. Тя е снабдена с гюрук, който може да се вдига и сваля. Отзад е с пейка за лакеите. Практиката по онова време била майсторите да щамповат имената си върху шпиндела на колелетата. На тази пише: Хупър енд Ко, Лондон. Каретата е използвана при срещите на Фердинанд с императора на Австро-Унгария Франц Йосиф. На 31 октомври 1930 г. с нея са пътували за сватбената си церемония в храм-паметника “Св. Александър Невски” в София цар Борис III и царица Йоанна Савойска.

Току до нея е експониран подаръкът на владетеля на Османската империя султан Абдул Хамид Втори на цар Фердинанд от 1909 г., когато империята признава българската независимост, обявена година по-рано. Султанът дарява ръчновезан с красива метална нишка валтрап - плат, който се поставя преди седлото върху гърба на коня, за да не убива то и на животното, и на ездача. Валтрапът е изработен с ориенталска прецизност и изящност, върху него е инкрустиран монограмът на владетеля. Султанът подарява и конска ездова амуниция със сребърни стремена.

Следват пощенска карета и карета, тип ладия, и двете от края на XIX в. При пощенската тапицерията е по-стандартна, но дръжките на вратите са от слонова кост. През 1968 г. тя е участвала в пробните снимки на филма “На всеки километър", но отпада от лентата.

За разлика от другите, ладията е най-голяма. В нея впрягали по 4 коня.

Тя е широко отворена, за да се виждат тоалетите на пътниците в нея. Впечатлява ръкохватката на вратата ѝ - оформена е като обърната осмица - знака за безкрайност, с корона над него. Казва ни, че монархията е безкрайна, пояснява Стойко Стойков. За първи път конструкцията на такава карета е начертал кметът на германския град Ландау.

Не всички возила от музея са сътворени в Западна Европа. Тук пазят шейна от ясеново дърво и метал, дело на майстора от Враца Мито Орозов, който имал своя коларница от 1883 г. и бил най-известният майстор на файтони и каляски у нас.

Синовете му Пейко и Тодор пък изработили по поръчение на царското семейство за рождението на престолонаследника Симеон II детска каляска, която също е част от музея.

Богатата царска колекция допълват оригинални седла за езда, използвани от знатните особи. Особено впечатлява бойното седло на цар Фердинанд, от което той обявява на 5 октомври 1912 г. в Стара Загора началото на Балканската война. Запазено е и ловното седло на цар Борис III. Понеже бил по-нисък, царят използвал специално столче, върху което стъпвал, за да се качва по-лесно на коня си.

Жените от царската фамилия също обичали да яздят. В Стара Загора може да се види и оригиналното седло на принцеса Евдокия, сестрата на цар Борис III, което е с едно стреме.

Други от Възход и падение

Йоко Оно спечели съдебна битка за часовника на Джон Ленън

Йоко Оно спечели съдебно дело, с което доказва, че часовникът, принадлежал на убития й съпруг Джон Ленън, е нейна собственост, а не на частен колекционер, предадоха ДПА и Ройтерс

На 15 ноември рожден ден имат

Димитър Аврамов, политолог Доц. д-р Желязко Арабаджиев, началник на Клиниката по медицинска онкология в “Аджибадем Сити Клиник”, УМБАЛ “Токуда”, председател на Българското научно дружество по

С "Жабки зелени" Анита Тарасевич накара децата сами да измислят рими в Деня на четенето

Издателство “Труд” се включва в инициативата за втора поредна година Жабки зелени излизат по мрак. Скачат след мене през къщния праг. Ей че умници големи, нали?! Търсят мушици - и ето - дошли

Принт с две снимки на Карамазов продаден за 17 000 лева на търг

Принт, който съчетава две фотографии на Владо Карамазов, се продаде на благотворителен търг за 17 000 лева, похвали се самият той в инстаграм. Единият кадър е пейзаж от планините около връх Перелик и

Актрисата Сидни Суини: Женската солидарност в Холивуд е фалшива

Актрисата Сидни Суини опроверга представата, че жените се подкрепят взаимно във филмовата и телевизионната индустрия, предаде Би Би Си. "Цялата тази индустрия казва само "жените подкрепят други

>